• 1
  • 2
2023-11-04, 05:41
Medlem
Det enda programmet du "behöver" är bleachbit. Allt annat är trams.

Rensprogram är bara för att frigöra lagring, inget annat. Om du tror att rensprogrammen på något sätt påverkar tracking och telemetri så är du fan trög.
Citera
2023-11-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Då är det knappast ett rensprogram du vill ha. Snarare ett progam för anti-telemetry eller liknande.
Vad har du fått iden ifrån att jag söker nåt program? Läs om tråden från början.
Citera
2023-11-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Vad har du fått iden ifrån att jag söker nåt program? Läs om tråden från början.
Så du skrev något som var off topic bara? Nice 👍
Citera
2024-02-11, 17:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddy.l
Windows har sjukt mkt program som spårar.
Även Mic. Kamera. Surfhistorik. Allt möjligt skit.
Och det finns chattcontrol mm

Tokigt att inte ha rensprogram. Hur vågar ni?
Jag har 2st
Vilka är dom 2-3 effektivaste?

Har nu Bleach Bit och Privazer köpt. Känns mkt säkrare.
Skaffat en telemetri grej med som stängt cam. mic. min location och mycket annat.
Samt självklart ett premium VPN.

Är vanlig men nojjig svensson

Ta en titt på rensprogrammet Dism++, det raderar en väldig massa cache som Windows sparar och skickar data om. Körs i "Expert mode".

Telemetriblockering: https://www.geckoandfly.com/25083/fr...-tracking-you/. 1, 4 och 5 är populära program.
Citera
2024-02-12, 10:27
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Som vanligt har de flesta foliehattarna i denna tråd ingen koll på att man de facto inte behöver massa 3:e parts program till dessa överdrivna "spårning"

Det allra mesta kontrollerar man med de sedvanliga sekretessinställningarna i Windows (1 för datorn i sig och en per användarkonto)

Att radera cache i Windows genererar oftast ingen nytta, utan tvingar endast datorn att börja inhämta data igen vilket får datorn att jobba på lite extra..
ta. t.ex. "superfetch" som idag kallas sysmain en inbyggd funktion som under de senaste 10-talet gånger som just DU använder din dator så cachar den de vanligast använda programfilerna etc. så att när du skall använda dessa igen så går det bus-fort att starta programmen..

Men detta begriper inte foliehattarna eller deras töntiga "rens-program" utan de tvingar datat i cacharna att raderas så att datorn kommer:

1: att ta längre tid på sig att starta de vanligast använda programmen!
2: datorn tvingas konstant jobba med att bygga upp nya cachar..
OBS! BÅDA dessa steg gör datorn slöare... (jfr. med att ha kvar cacharna)

Så, med facit i hand, var dessa "rens-program" till någon fördel! (Svar: NEJ!)

Och NEJ! Tar man t.ex. superfetch/sysmain som exempel så utgör dessa cachar endast lokala cachear..
Inget av detta skickas, varken till microsoft eller annanstans..

Därmed har ett gäng osmarta foliehatts-fjantar kastat bort en massa tid och besvär till ingen nytta..
De riskerar däremot att få en större grad av spårning då man inte vet vilken information som dessa helt onödiga 3-e parts rens-program skickar hem..

Har man ställt in sekretessinställningarna korrekt (och håller koll på de i resp. program) så behöver man inget annat program än "diskrensning med system-rensnings-alternativet"!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2024-02-12 kl. 11:11.
Citera
2024-02-12, 11:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Som vanligt har de flesta foliehattarna i denna tråd ingen koll på att man de facto inte behöver massa 3:e parts program till dessa överdrivna "spårning"

Det allra mesta kontrollerar man med de sedvanliga sekretessinställningarna i Windows (1 för datorn i sig och en per användarkonto)

Att radera cache i Windows genererar oftast ingen nytta, utan tvingar endast datorn att börja inhämta data igen vilket får datorn att jobba på lite extra..
ta. t.ex. "superfetch" som idag kallas sysmain en inbyggd funktion som under de senaste 10-talet gånger som just DU använder din dator så cachar den de vanligast använda programfilerna etc. så att när du skall använda dessa igen så går det bus-fort att starta programmen..

Men detta begriper inte foliehattarna eller deras töntiga "rens-program" utan de tvingar datat i cacharna att raderas så att datorn kommer:

1: att ta längre tid på sig att starta de vanligast använda programmen!
2: datorn tvingas konstant jobba med att bygga upp nya cachar..
OBS! BÅDA dessa steg gör datorn slöare... (jfr. med att ha kvar cacharna)

Så, med facit i hand, var dessa "rens-program" till någon fördel! (Svar: NEJ!)

Och NEJ! Tar man t.ex. superfetch/sysmain som exempel så utgör dessa cachar endast lokala cachear..
Inget av detta skickas, varken till microsoft eller annanstans..

Därmed har ett gäng osmarta foliehatts-fjantar kastat bort en massa tid och besvär till ingen nytta..
De riskerar däremot att få en större grad av spårning då man inte vet vilken information som dessa helt onödiga 3-e parts rens-program skickar hem..

Har man ställt in sekretessinställningarna korrekt (och håller koll på de i resp. program) så behöver man inget annat program än "diskrensning med system-rensnings-alternativet"!
Tipsa gärna tråden om hur man bör ställa in sekretessinställningarna för att slippa telemetrin.
Citera
2024-02-14, 09:45
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tipsa gärna tråden om hur man bör ställa in sekretessinställningarna för att slippa telemetrin.

Nu räcker det med att vara läskunnig för att se vilka inställningar som skall inaktiveras (svaras NEJ) på..
Citera
2024-02-14, 09:54
Citat:
Windows har sjukt mkt program som spårar.
Även Mic. Kamera. Surfhistorik. Allt möjligt skit.
Och det finns chattcontrol mm

Tokigt att inte ha rensprogram. Hur vågar ni?
Jag har 2st
Vilka är dom 2-3 effektivaste?

Har nu Bleach Bit och Privazer köpt. Känns mkt säkrare.
Skaffat en telemetri grej med som stängt cam. mic. min location och mycket annat.
Samt självklart ett premium VPN.

Är vanlig men nojjig svensson
Om du är så orolig, varför köra Windows?

Jag fattar att Linux inte är ett alternativ för alla, men för många skulle det vara det. Det går ju att lösa med dual boot om man lirar mycket spel.
Citera
2024-02-14, 14:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Nu räcker det med att vara läskunnig för att se vilka inställningar som skall inaktiveras (svaras NEJ) på..
Nåja, riktigt så lätt var det väl inte:

https://wccftech.com/how-to/disable-...ing-your-data/
Citera
2024-02-14, 14:43
Citat:
linux är lite overkill , typ för dom som handlar med droger och gör andra farliga saker på nätet

känner mig själv nöjd och säker, har lite paranojja bara, men nu känns det bra
Overkill? För de som handlar med droger?

Jag använder Linux för att jag helt enkelt tycker att det är ett vansinnigt mycket bättre operativsystem. Missförstå mig inte. Jag fattar att byte av OS inte är ett alternativ för alla, men du har en rätt skev bild av det. De jag rekommenderar Windows till är de som har specifika behov, såsom att man måste kunna köra vissa program eller primärt spelar.

Det finns specifika linuxdistar som är bra för de som vill göra farliga saker på nätet, men de är inte så lämpliga för vanligt användande.
Citera
2024-02-14, 14:59
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nåja, riktigt så lätt var det väl inte:

https://wccftech.com/how-to/disable-...ing-your-data/

Allt efter "Step-4:" är ALTVERNATIVA sätt...
För övrigt så visar bilden i "Step-4:" allt du behöver...

Och JA! Olika myndigheter i o många olika länder har kontrollerat att inga person eller organisation data överförs till andra.. Och av den anledningen så använder i stor sett ALLA myndigheter i hela världen just Windows 10 eller Windows 11..

Så alla dessa töntiga anti-telemetri appar etc. är helt överflödiga.. Dessa kan tom. spionera mer på din än om du inte installerat dessa..
Citera
2024-02-14, 16:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Allt efter "Step-4:" är ALTVERNATIVA sätt...
För övrigt så visar bilden i "Step-4:" allt du behöver...

Och JA! Olika myndigheter i o många olika länder har kontrollerat att inga person eller organisation data överförs till andra.. Och av den anledningen så använder i stor sett ALLA myndigheter i hela världen just Windows 10 eller Windows 11..

Så alla dessa töntiga anti-telemetri appar etc. är helt överflödiga.. Dessa kan tom. spionera mer på din än om du inte installerat dessa..
Håller med om att tredjepartsappar är onödigt och riskabelt. Men desto mer relevant att rätt information finns i tråden.
Microsoft har ju verkligen inte gjort det enkelt för den genomsnittliga användare att koppla bort telemetrin med kryptiska terminalkommandon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in