• 1
  • 2
2023-10-30, 22:13
Medlem
Du kan ju lägga upp annonsen hos qasa, sen när du fått kontakt med en hyresgäst och ni kommit överens om att gå vidare (utan qasa) så tar du bara bort annonsen med anledning att "bostaden blev uthyrd via annan förmedlare" och skriver sen ett eget kontrakt direkt med hyresgästen.

Fördelen med qasa för hyresgästen är ju t ex att hg slipper betala deposition då qasa står som garant för att hyran betalas. Men är hg ok med deposition och du känner dig trygg så är det bara att köra.

Har själv hyrt ut på båda sätt men föredrar att ha förmedlare så man slipper hålla koll eller bry sig om att hyran betalas in som den ska.
Citera
2023-10-30, 22:51
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Precis. Men jag tror att fler av de bättre (äldre/stabilare) hyresgästerna hittas på Blocket. Men det kanske är fel och fördomsfullt av mig. Svårigheten är alltså inte att få uthyrt, utan att få rätt urval av intresserade.

Om jag tar in hjälp att hitta en häst och fota huset etc så blir det 4.95% för mig också. Men det som stör är de 4,95% man inte verkar kunna komma ifrån (dvs de som hyresgästen betalar).

Ja, men om jag annonserar på Blocket, så ska alla svar och kontakter ske till Qasa.

0
Var annonserar du då? Enligt villkoren går det inte att använda Blocket utan att styra in på en lösning där hyresgästen får betala 4,95% påslag på hyran. Jag tänker mig att Blocket är sajten för lite äldre och stabilare hyresgäster.
ja det förstår ju jag med. Jag menar bara att jag pga min yrkesroll inte har behov av stöd med uthyrningen eller hur jag hanterar den som inte betalar. Precis som den som är rörmokare inte skulle behöva anlita en fastighetsskötare om något blir fel på vattnet.

Ja man sköter all kontakt via blocket/qasa men sen skriver man avtalet själv och avslutar annonsen.

Hyrt ut 8 gånger på 3 år. Funkat bra varje gång.

Vill du inledningsvis skita i deras grej så annonsera så summan blir 18000:- i annonsen(17151:-) så står det 18 och sp skriver du egna avtal.
Citera
2023-10-30, 23:32
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Ja man sköter all kontakt via blocket/qasa men sen skriver man avtalet själv och avslutar annonsen.

Hyrt ut 8 gånger på 3 år. Funkat bra varje gång.

Vill du inledningsvis skita i deras grej så annonsera så summan blir 18000:- i annonsen(17151:-) så står det 18 och sp skriver du egna avtal.
Citat:
Ursprungligen postat av gorbakiosk
Du kan ju lägga upp annonsen hos qasa, sen när du fått kontakt med en hyresgäst och ni kommit överens om att gå vidare (utan qasa) så tar du bara bort annonsen med anledning att "bostaden blev uthyrd via annan förmedlare" och skriver sen ett eget kontrakt direkt med hyresgästen.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Jag uppfattar det som ett erbjudande från Qasa. Inget man behöver om man inte vill.
Jag annonserar alltid gratis där.
Tackar. Låter OK i så fall, men villkorssammanställningen säger annat. Och då ges intryck att kontakten går via Qasa. De väljer gäster osv. Men funkar det i praktiken så här så är det ju lugnt. Tack för input
Citera
2023-10-31, 04:35
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Precis. Men jag tror att fler av de bättre (äldre/stabilare) hyresgästerna hittas på Blocket. Men det kanske är fel och fördomsfullt av mig. Svårigheten är alltså inte att få uthyrt, utan att få rätt urval av intresserade.

Om jag tar in hjälp att hitta en häst och fota huset etc så blir det 4.95% för mig också. Men det som stör är de 4,95% man inte verkar kunna komma ifrån (dvs de som hyresgästen betalar).

Ja, men om jag annonserar på Blocket, så ska alla svar och kontakter ske till Qasa.

0
Var annonserar du då? Enligt villkoren går det inte att använda Blocket utan att styra in på en lösning där hyresgästen får betala 4,95% påslag på hyran. Jag tänker mig att Blocket är sajten för lite äldre och stabilare hyresgäster.
ja det förstår ju jag med. Jag menar bara att jag pga min yrkesroll inte har behov av stöd med uthyrningen eller hur jag hanterar den som inte betalar. Precis som den som är rörmokare inte skulle behöva anlita en fastighetsskötare om något blir fel på vattnet.
Någonting som är väldigt viktigt är att man inte tror så mycket. På vilket sätt menar du att folk skulle vara stabilare och äldre på Blocket. Du menar att det inte finns stabila personer på Marketplace och äldre personer på Marketplace. Då innebär det att det inte finns några personer på Marketplace eller Facebook överhuvudtaget. Du kanske ska fundera på varför Facebook är väldigt bra för att sprida nyheter. Det känns som att du måste komma in i matchen för att vi lever på 2023-talet. Du vet att det kan vara bra spridning på sådana saker. Det kan finnas yngre ostabila personer som kan sprida nyheter till äldre stabila.
Citera
2023-10-31, 08:50
Medlem
Citat:
Tackar. Låter OK i så fall, men villkorssammanställningen säger annat. Och då ges intryck att kontakten går via Qasa. De väljer gäster osv. Men funkar det i praktiken så här så är det ju lugnt. Tack för input
Om du inte låter Qasa skriva kontraktet så har du nog inget giltigt kontrakt med dom.
Kontakten sker på blockets hemsida där man får logga in och skicka meddelanden till intressenter. Skriver man en E-postadress eller ett telefonnummer får man ett varningsmeddelande att det kan vara en bluff eller ett bedrägeri.
Jag brukar ta allt med intressenten vid visning då jag försöker känna av om det är en normal person som dykt upp.
Citera
2023-11-02, 11:44
Medlem
Fackmannens avatar
Går det inte att annonsera på Fscebook?
Citera
2023-11-02, 11:50
Medlem
Jag tycker Qasa är fantastiskt och betalar mer än gärna den extra kostnaden, men det sagt har jag ibland skippat att använda dem och när man får kontakt så lämnar man blocket och gör det privat, inga problem. Det förvånar mig att du som jurist inte förstår att den möjligheten finns.
Citera
2023-11-04, 00:48
Medlem
Citat:
Jag tittar på att hyra ut en bostad tills vidare i Mälardalen med >18.000kr i månadshyra. Tänkte annonsera på Blocket/Qasa, men inser att deras system är att skära emellan och att mot hyresgästen lägga på 4,95% av månadshyrorna som avgift. De lanserar detta som att det är gratis för mig som hyresvärd. Men vill jag dessutom ha lite hjälp eller skydd så tar de ut 4,95% också av mig som hyresvärd.

Jag har inte behov av någon sådan ”hjälp” och tycker avgifterna är helt orimliga. De fem procenten de tar av hyresgästen minskar förstås vad denne kan betala till mig, varför jag inte håller med att detta är ”gratis” för mig. Det blir en tusing i månaden ”tills vidare”. Jag vill bara ha en annons för att göra känt på marknaden att bostaden finns.

Går det annonsera på Blocket på vanligt sätt så att man bara pröjsar för en annons, eller går det att kringgå deras avgiftskrav? Eller finns någon annan vettig annonseringstjänst?

Du kan lägga ut på blocket men sedan komma överens med hyresgästen om att inte använda deras tjänst. Det finns standardavtal på nätet som är enkla. Mejla bara styrelsen så du får deras tillstånd. I stort sett marknadshyra på att hyra ut en enskild lägenhet idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in