• 1
  • 2
2023-10-26, 18:20
Medlem
Kaninheros avatar
Tjenixen tjenare flashbackisar...

En dag så gav en vän mig en påse rågsikt för att han ville ha i de i sina pannkakor för att göra dom "matigare". Jag tyckte rågsikten förstörde hela charmen med svenska pannkakor, det blev som en viskning bara och det sa jag till honom.

Nu undrar jag, man borde väl för fasen kunna göra bröd eller nått på det som är kvar? Alla recept vill att man ska lägga till vetemjöl men jag tänker, jävla skitsnack. En produkt kan inte vara så undermålig att den inte står för sig själv.

Bettar på att nått snille som vistas här har bräckt den gränsen och kanske skrattar för sig själv "jodå, jag kan göra bröd, baka och annat och gott dessutom!".

Dela med er gärna, kan ju inte va omöjligt.
Citera
2023-10-26, 19:01
Medlem
StoreSvartes avatar
Du borde kunna få ihop något typ av knäckebröd. Släng in lite solroskärnor och sånt så har du hälsoknäck. Eller så kan du ju koka ner råget med lite havregryn så har du morgongröt.

Men råg är en skitprodukt. Du kan lika gärna köpa en påse träflis.
Citera
2023-10-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninhero
Tjenixen tjenare flashbackisar...

En dag så gav en vän mig en påse rågsikt för att han ville ha i de i sina pannkakor för att göra dom "matigare". Jag tyckte rågsikten förstörde hela charmen med svenska pannkakor, det blev som en viskning bara och det sa jag till honom.

Nu undrar jag, man borde väl för fasen kunna göra bröd eller nått på det som är kvar? Alla recept vill att man ska lägga till vetemjöl men jag tänker, jävla skitsnack. En produkt kan inte vara så undermålig att den inte står för sig själv.

Bettar på att nått snille som vistas här har bräckt den gränsen och kanske skrattar för sig själv "jodå, jag kan göra bröd, baka och annat och gott dessutom!".

Dela med er gärna, kan ju inte va omöjligt.

Rågsikt är väl redan en blandning av råg och vetemjöl? Och hade det varit rent rågmjöl hade det gått fint att baka ett redigt rågbröd på det också. Det kommer inte bli fluffigt och lätt som en formfranska, men kommer smaka mer och mätta bättre. Rågbröd är nåt av de bästa bröd du kan äta.
Citera
2023-10-27, 12:21
Medlem
Cantorass avatar
Rågsikt är sikt rågmjöl blandat med vetemjöl. Det är faktiskt mer vete än råg i mjölet. Duger inte till gröt eller rågbröd. Det bästa (enda?) användningsområdet är till mjukt tunnbröd. Här finns ett recept:
https://www.hembygd.se/follinge/page/29814
Uteslut INTE sirapen.
Citera
2023-10-27, 12:41
Medlem
Kaninheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Rågsikt är sikt rågmjöl blandat med vetemjöl. Det är faktiskt mer vete än råg i mjölet. Duger inte till gröt eller rågbröd. Det bästa (enda?) användningsområdet är till mjukt tunnbröd. Här finns ett recept:
Uteslut INTE sirapen.

Tusen tack! Ska definitivt prova

Om nån kommer på något mer så vore det guld!
Citera
2023-10-27, 13:20
Medlem
Min pappa hällde rågsikt på filen och yoghurten. Det var visst så man åt rågsikt i vårt grannland Finland.
Citera
2023-10-27, 13:38
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Min pappa hällde rågsikt på filen och yoghurten. Det var visst så man åt rågsikt i vårt grannland Finland.

Finsk rågsikt är inte samma sak som svensk rågsikt. Den finska (Sihtiruisjauho) är på rent rågmjöl.
Senast redigerad av Cantoras 2023-10-27 kl. 13:40.
Citera
2023-10-27, 13:42
Medlem
Citat:
Finsk rågsikt är inte samma sak som svensk rågsikt. Den finska (Sihtiruisjauho) är på rent rågmjöl.

Okej men hur vet du att min pappa inte använde rågsikt? haha
Citera
2023-12-17, 23:48
Medlem
Creaturs avatar
Du kan bska gott matbröd enkelt, med hälften rågsikt och hälften vetemjöl.
Citera
2023-12-19, 16:06
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Uteslut INTE sirapen.

Påminner om ett recept på "stekpannebröd" med filmjölk och rågsikt som jag fick av en vän för många år sedan. Jättegoda, bra att frysa in och så enkla att göra då man inte behöver jäst eller en ugn. Med åren försvann receptet tyvärr men jag har hittat ett som verkar väldigt likt även om jag inte minns att det var någon brödkrydda i originalet. Anis kan nog vara gott så jag ska testa det nästa gång.

3 tsk brödkryddor t ex fänkål, anis och koriander
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
5 dl filmjölk
1 dl ljus sirap
15 dl rågsikt (spara ett par dl till utbakningen)

https://www.ica.se/recept/pannbrod-2078/
Citera
2023-12-22, 18:44
Moderator
rotadents avatar
Jag tycker att frallor ofta blir bättre med en del rågsikt istället för bara vitt mjöl. Lite mörkare, lite matigare och smakar lite mer. I pannkaka skulle jag aldrig ha det.
Citera
2024-01-01, 14:32
Medlem
3Godisars avatar
rågmjölsgröt är mumsigt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto