2023-10-26, 22:37
Medlem
Mitt främsta tips är att investera detta, förslagsvis i en S&P500 fond. Detta index är USAs 500 största bolag viktat utifrån deras börsvärde. Indexet har årligt gått upp med ca 10% om man återinvesterat utdelningarna sedan dess start. Exempel på en S&P500 fond som följer indexet bäst och har en mycket låg (0,07%) avgift och är återinvesterande är följande ETF: IE00B5BMR087. Vill du sprida risken ytterligare så väljer du att investera dina pengar successivt under en längre period, säg exempelvis 100 000kr per månad i 15 månader. På så sätt minskar du risken att du råkar köpa in dig med hela summan precis innan en dipp. Det är dessutom extra förmånligt att göra på detta sätt när du kan få en ränta på 4% på ett sparkonto idag.

Mitt tips grundar sig på om du planerat att ha pengarna investerade under en längre period, minst 5 år.
Senast redigerad av muchsensitive 2023-10-26 kl. 22:57.
Citera
2023-10-26, 23:38
Medlem
Jag förstår inte hatet mot kryptovaluta. Hade jag varit du så hade jag investerat åtminstone 5 % av kapitalet i krypto.

25 000 kr i Bitcoin.
25 000 kr i Ethereum.
25 000 kr i Ripple.

Vi pratar trots allt bara om 5 % av ditt kapital. Lite risk måste du ta om du vill få bra avkastning.

Sedan hade jag köpt en mindre bostad i en semesterort som jag hyrt ut för bra pengar.

Resten delas upp mellan räntekonto och spritt på aktier. Till exempel bra vapentillverkare som har många avtal med stater.
Senast redigerad av Rommelolo 2023-10-26 kl. 23:41.
Citera
2023-10-27, 00:22
Medlem
Molekyl3ns avatar
Bofors?
Citera
2023-10-27, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ser att aktier etc nämns men hade jag vart dig så hade jag investerat i bostad i utlandet. Tex Portugal eller Malta som nära 0 i fastighetsskatt. Då får du en fin semsterbostad eller permanet framtida boende om du väljer att lämna Sverige och under tiden så kan du hyra ut den för 10-20000 sek per månad!

Nu vet jag inte hur gammal du är men i båda dessa länder så är beskattningen låg så på ålderns höst skulle du kunna flytta dit och få ut din pension med väldigt låg skatt eller ingen alls. Tex har en vän vars föräldrar sålde allt och flyttade till södra frankrike när de gick i pension då skatten på pension i Frakrike är 0! kostar dock mer att köpa bostad i Frankrike än de tidigare nämnda länderna. Snöa inte in på Sverige är väl det jag egentligen vill säga

Jag är 45 vårar.
Citera
2023-10-27, 01:22
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snugga
Jag är 45 vårar.

Grattis

Så igen eller kanske perfekt i tiden att investera i ett utlandsbohag! Gagnar dig (och din familj om du har någon) för lite gratis boende utomlands varje år plus att du tjänar pengar på att hyra ut det när du inte är där!

Bättre det än osäkra aktier och skit!
Citera
2023-10-27, 05:42
Medlem
sebastian66s avatar
Guld är något som alltid håller värdet.
Citera
2023-10-27, 06:23
Medlem
Svavelbryggas avatar
Aktier för typ 10000 i varje stort företag i norden.

Eller om det är en tillräckligt stor summa, köp mark. I slutändan är det det enda som verkligen är värt något.
Citera
2023-10-27, 06:28
Medlem
Handelsbanken har sparkonto med över 3% ränta. Sätt pengar där så slipper du noja över börsen
Citera
2023-10-27, 07:34
Medlem
Laxons avatar
Helt seriöst tycker jag att du borde köpa bostad. Men om det inte passar skulle jag föreslå att du inte konstra till det det. Förslagsvis:

50% LYSA fondrobot 100% aktier
30% högräntekonto
15% portfölj av utdelningsaktier
5% guld (värdepapper)

Om du har CSN-lån ska du inte få för dig att betala av det.
Citera
2023-10-27, 08:44
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snugga
Hej

Jag är en vanlig Svensson som arbetar och inte investerat större summor förut. Jag har lite fonder osv för nödfall men ingen erfarenhet med aktier osv.

Min mor gick bort nyligen och lämnade boende värt ca 600000 kr efter bouppteckning som jag ska sälja. Även en livförsäkring på 900000 kr till mig. Så sammanlagt 1500000 i runda siffror.

Jag är tacksam för tips hur man ska investera pengarna på bästa sätt. Jag vill gärna sprida risken och investera det mesta i säkra aktier/fonder men vill använda en liten del att försöka få pengarna att växa. Funderar även på att köpa guld.

Vill helst inte ta hjälp av banken men tar gärna tips från alla här med erfarenhet.

Kolla SEB fonder. Köp de som presterat över 5 år. Då vet du de är hyfsat säkra.
Citera
2023-10-27, 09:10
Medlem
Köp hus/bostadsrätt om det är gjort så är nästa steg en global indexfond.
Citera
2023-10-27, 12:18
Medlem
Lol på alla ”börshajar” som kommer med div tips

Antingen investera pengarna i din bostad

Eller gör extra amorteringar på befintliga lån

Sitter du i en sits där något av dessa inte är ett alternativ så bör du istället köpa en egen bostad

Du har fått en näve fickpengar, du kan inte göra så mycket annat med dom än dessa tre alternativ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in