2023-10-26, 14:16
Medlem
357.Magnums avatar
Nu är det så att jag har blivit gripen med en arbetskniv på allmän plats. Blev dömd för grovt brott mot knivlagen till villkorlig dom och samhällstjänst. Fallet ska nu upp i hovrätten efter att åklagaren överklagat tingsrättens dom. Jag kan tyvärr inte bevisa att den används som verktyg då jag inte vill blanda in min arbetsgivare / har använt den i jobbet på eget bevåg. Den ser onekligen ut som ett vapen, lite ”tactical” stuk. Minimum straffet är ju 6mån fängelse för detta och jag kan inte anta annat än att jag kommer att behöva skaka galler för detta, hovrätten är väl hårdare än tingsrätten? Känns förjävligt att man ska förlora både jobb och bostad pga detta. Vad tror ni om hovrättens dom?
Senast redigerad av 357.Magnum 2023-10-26 kl. 14:19.
Citera
2023-10-26, 14:29
Varför inte prata med arbetsgivaren? Ser ju ut som att du förlorar jobbet om du inte gör det, så vad har du att förlora?
Citera
2023-10-26, 14:32
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Nu är det så att jag har blivit gripen med en arbetskniv på allmän plats. Blev dömd för grovt brott mot knivlagen till villkorlig dom och samhällstjänst. Fallet ska nu upp i hovrätten efter att åklagaren överklagat tingsrättens dom. Jag kan tyvärr inte bevisa att den används som verktyg då jag inte vill blanda in min arbetsgivare / har använt den i jobbet på eget bevåg. Den ser onekligen ut som ett vapen, lite ”tactical” stuk. Minimum straffet är ju 6mån fängelse för detta och jag kan inte anta annat än att jag kommer att behöva skaka galler för detta, hovrätten är väl hårdare än tingsrätten? Känns förjävligt att man ska förlora både jobb och bostad pga detta. Vad tror ni om hovrättens dom?

Om den inte ser ut som ett arbetsverktyg, du använt den på "eget bevåg" (=inte relevant för arbetsuppgifterna?) och du dessutom inte vill "blanda in arbetsgivaren"... Då är jag inte förvånad att åklagaren tar det vidare.

Nej, hovrätten är inte "hårdare". Du kan nog förvänta dig en mer noggrann och rättvis bedömning, om dom tar upp det och det blir någon förändring.
Citera
2023-10-26, 14:39
Medlem
Citat:

Det du har gjort är olagligt och därför riskerar du straff, många invandrare bär kniv och det kan sluta farligt för alla om de knivhugger någon, så svenskar skall inte göra samma sak då kan det sluta illa.

Lärdom, ha inte på dig knivar nästa gång. Det du gjorde var olagligt.

Edit:

Läste detta: (FB) Mitt liv som 23 årig "kriminell" missbrukare Och jag känner med dig, det är synd att du tar kokain och har varit kriminell, men Sverige vill ha trygghet i vårt fina land och därav striktare lagar.

Hoppas du lyckas med lågt straff så att du får en chans ändå! Bär inte kniv nästa gång. Träna kampsport istället.
Senast redigerad av Ravensheld 2023-10-26 kl. 14:49.
Citera
2023-10-26, 15:13
Medlem
Du har mycket annat skit på dig och staten kommer sätta dit dig för de som kan bevisas. Verkar som att du behöver en rejäl uppsträckning.
Citera
2023-10-26, 15:18
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej, hovrätten är inte "hårdare". Du kan nog förvänta dig en mer noggrann och rättvis bedömning, om dom tar upp det och det blir någon förändring.
Faktum är att hovrätten oftare sänker än höjer straffet.
Citera
2023-10-26, 15:50
Medlem
Citat:

Om du har blivit dömd i tinget för GROVT brott mot knivlagen har du inte råkat gå på en gata med din arbetskniv i fickan utan du har aktivt viftat med kniven och förekommit i polisingripande. Säg som det är.

Den används heller inte som verktyg om du går på gatan med den mitt i natten där polis griper dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in