2023-10-25, 20:43
Medlem
Upplyftens avatar
Precis börjat igen att baka mitt eget matbröd efter en 15-års uppehåll och då grabbat tag en sådan påse

https://www.kungsornen.se/produkter/...desslag-1500g/

Då jag ville förgylla det hela med en extra knorr så kalljäste degen i kylskåpet hela natten innan bakningen.
Resultatet blev väl sådär, ok för ett matbröd, men definitivt inte speciellt "saftigt" och "aromrikt" - långt ifrån "finlimpor" bakade med surdeg man kan köpa (Dock för dyra 65-70:- hos kvartersbagaren)

En dag så hade jag precis igen tid alls, så jag körde in degen in i ugnen såfort den blev färdigknådad. Och det var precis samma smak som hos de 20 timmar kalljästa jag hade i kylen innan bakningen.

Har jag blivit lurad av kungsörnens påstående " Med Surdeg" , som ska finnas i den färdiga mjölmixen ?
Har ni haft liknande erfarenheter ?
Citera
2023-10-25, 21:37
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Precis börjat igen att baka mitt eget matbröd efter en 15-års uppehåll och då grabbat tag en sådan påse

https://www.kungsornen.se/produkter/...desslag-1500g/

Då jag ville förgylla det hela med en extra knorr så kalljäste degen i kylskåpet hela natten innan bakningen.
Resultatet blev väl sådär, ok för ett matbröd, men definitivt inte speciellt "saftigt" och "aromrikt" - långt ifrån "finlimpor" bakade med surdeg man kan köpa (Dock för dyra 65-70:- hos kvartersbagaren)

En dag så hade jag precis igen tid alls, så jag körde in degen in i ugnen såfort den blev färdigknådad. Och det var precis samma smak som hos de 20 timmar kalljästa jag hade i kylen innan bakningen.

Har jag blivit lurad av kungsörnens påstående " Med Surdeg" , som ska finnas i den färdiga mjölmixen ?
Har ni haft liknande erfarenheter ?

Du kan köpa surdegspulver och även färsk surdeg (tex Kronjäst).
Då slipper du ha en egen surdeg hemma som du måste ta hand om.
Det har alltså inget med jäsningen av det brödet att göra.
Poängen är alltså att få i smaken av surdeg i brödet (för den som inte vill kultivera egen surdeg).

Har inte provat den mixen men är det för lite smak av surdeg bör du köpa pulver eller färsk surdeg och sen blanda eget 4-kornsmjöl och ha i den mängd surdegspulver/färsk surdeg fu behöver för att få den rätta surdegssmaken.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in