Mitt antagande är att legaliseringen av cannabis är väldigt lyckad i Kanada, iaf när man tittar på statistiken efter ganska exakt 5 år.
Positivt:
- De kriminellas inkomster från cannabis har sjunkit varje år sedan legaliseringen och är nu mindre än 50% av den totala marknaden.
- Inga av förbudsivrarnas skräckscenarier har blivit verklighet.
- Bilolyckor har inte ökat.
- Andelen personer med psykossjukdom eller schizofreni har inte ökat.
- Andelen ungdomar som brukar cannabis har inte ökat utan minskat något de senaste 5 åren.
- Andelen skador/sjukdomsfall pga cannabis har inte ökat.
Neutralt:
- Andelen vuxna har ökat som brukar cannabis. Det har dock ökat de senaste 30 åren och behöver undersökas närmare eftersom det inte säkerligen är kopplat till legaliseringen. Hela ökningen är inom den legala marknaden.
Negativt:
- Än så länge finns det bara ett par väldigt små studier som pekar på något negativt så jag kan inte på ett ärligt sätt säga att det är bevisat eller ens kopplat till en legalisering.
Referens till statistiken:
https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/...023006-eng.htm
Så min fråga är, vad tror ni det är som gör att det blivit ett såpass hittills positivt utfall av legaliseringen? Ta gärna upp specifika saker med just Kanadas tillvägagångssätt.
Hur skiljer sig Kanada från övriga länder/stater som har legaliserat?
Finns det något i statistiken jag missat? Negativt positivt eller neutralt. Även från andra källor än dem jag använt.
Diskutera!
Positivt:
- De kriminellas inkomster från cannabis har sjunkit varje år sedan legaliseringen och är nu mindre än 50% av den totala marknaden.
- Inga av förbudsivrarnas skräckscenarier har blivit verklighet.
- Bilolyckor har inte ökat.
- Andelen personer med psykossjukdom eller schizofreni har inte ökat.
- Andelen ungdomar som brukar cannabis har inte ökat utan minskat något de senaste 5 åren.
- Andelen skador/sjukdomsfall pga cannabis har inte ökat.
Neutralt:
- Andelen vuxna har ökat som brukar cannabis. Det har dock ökat de senaste 30 åren och behöver undersökas närmare eftersom det inte säkerligen är kopplat till legaliseringen. Hela ökningen är inom den legala marknaden.
Negativt:
- Än så länge finns det bara ett par väldigt små studier som pekar på något negativt så jag kan inte på ett ärligt sätt säga att det är bevisat eller ens kopplat till en legalisering.
Referens till statistiken:
https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/...023006-eng.htm
Så min fråga är, vad tror ni det är som gör att det blivit ett såpass hittills positivt utfall av legaliseringen? Ta gärna upp specifika saker med just Kanadas tillvägagångssätt.
Hur skiljer sig Kanada från övriga länder/stater som har legaliserat?
Finns det något i statistiken jag missat? Negativt positivt eller neutralt. Även från andra källor än dem jag använt.
Diskutera!