• 1
  • 2
2023-10-22, 12:55
Medlem
Mitt antagande är att legaliseringen av cannabis är väldigt lyckad i Kanada, iaf när man tittar på statistiken efter ganska exakt 5 år.

Positivt:

- De kriminellas inkomster från cannabis har sjunkit varje år sedan legaliseringen och är nu mindre än 50% av den totala marknaden.
- Inga av förbudsivrarnas skräckscenarier har blivit verklighet.
- Bilolyckor har inte ökat.
- Andelen personer med psykossjukdom eller schizofreni har inte ökat.
- Andelen ungdomar som brukar cannabis har inte ökat utan minskat något de senaste 5 åren.
- Andelen skador/sjukdomsfall pga cannabis har inte ökat.

Neutralt:

- Andelen vuxna har ökat som brukar cannabis. Det har dock ökat de senaste 30 åren och behöver undersökas närmare eftersom det inte säkerligen är kopplat till legaliseringen. Hela ökningen är inom den legala marknaden.

Negativt:

- Än så länge finns det bara ett par väldigt små studier som pekar på något negativt så jag kan inte på ett ärligt sätt säga att det är bevisat eller ens kopplat till en legalisering.

Referens till statistiken:
https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/...023006-eng.htm

Så min fråga är, vad tror ni det är som gör att det blivit ett såpass hittills positivt utfall av legaliseringen? Ta gärna upp specifika saker med just Kanadas tillvägagångssätt.

Hur skiljer sig Kanada från övriga länder/stater som har legaliserat?

Finns det något i statistiken jag missat? Negativt positivt eller neutralt. Även från andra källor än dem jag använt.

Diskutera!
Citera
2023-10-22, 13:34
Medlem
fellowvessels avatar
I de flesta länder kan man köpa alkohol/sprit på matbutik utan negativa följder, drivor ligger inte utslagna på gatorna där, samma sak med marijuana/cannabis blomväxten.
Citera
2023-10-22, 13:43
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikrunkaren
Mitt antagande är att legaliseringen av cannabis är väldigt lyckad i Kanada, iaf när man tittar på statistiken efter ganska exakt 5 år.

Positivt:

- De kriminellas inkomster från cannabis har sjunkit varje år sedan legaliseringen och är nu mindre än 50% av den totala marknaden.
- Inga av förbudsivrarnas skräckscenarier har blivit verklighet.
- Bilolyckor har inte ökat.
- Andelen personer med psykossjukdom eller schizofreni har inte ökat.
- Andelen ungdomar som brukar cannabis har inte ökat utan minskat något de senaste 5 åren.
- Andelen skador/sjukdomsfall pga cannabis har inte ökat.

Neutralt:

- Andelen vuxna har ökat som brukar cannabis. Det har dock ökat de senaste 30 åren och behöver undersökas närmare eftersom det inte säkerligen är kopplat till legaliseringen. Hela ökningen är inom den legala marknaden.

Negativt:

- Än så länge finns det bara ett par väldigt små studier som pekar på något negativt så jag kan inte på ett ärligt sätt säga att det är bevisat eller ens kopplat till en legalisering.

Referens till statistiken:
https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/...023006-eng.htm

Så min fråga är, vad tror ni det är som gör att det blivit ett såpass hittills positivt utfall av legaliseringen? Ta gärna upp specifika saker med just Kanadas tillvägagångssätt.

Hur skiljer sig Kanada från övriga länder/stater som har legaliserat?

Finns det något i statistiken jag missat? Negativt positivt eller neutralt. Även från andra källor än dem jag använt.

Diskutera!
Denna debatt kan man inte köra i Sverige, tyvärr så är många ( dom flesta svenskar ) inte insatta hur marijuana funkar. Våra politiker vill inte ens ta debatten på en vettig nivå.
Citera
2023-10-22, 14:00
Medlem
fellowvessels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nowaynorway
"I den senaste skattningen för Sverige uppgick kostnaden till 101 miljarder kronor 2019. Beräkningen utfördes av Ramboll på uppdrag av Systembolaget."

Alcohol is estimated to cost UK society more than £27 billion2 each year, including costs linked to health, crime and lost productivity. Even if you don't drink alcohol and are not affected by a drinker in your household, you still pay for the costs of alcohol harm.

Det där är trasiga människor med bland-missbruk högst antagligen som skulle begått en massa även utan alkohol i kalkylen, I Kanada är de kända för sin trevlighet och är välartade kanske därför de lyckades så bra PLUS att de har ett av världens mest lyckade assimilering av invandrare.
Senast redigerad av fellowvessel 2023-10-22 kl. 14:03.
Citera
2023-10-22, 14:03
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Men hur löser man det med "utsatta" jobb??? I Sverige får ju en vanlig truckis i regel lämna UP även utan misstanke eller bevis rörande tidigare missbruk. Visst, jag har väl rökt en och annan (svag! Blir nojjig av för mkt THC) och garvat och mått ok.

MEN! Inte fan skulle man vilja opereras av en pårökt kirurg (eller ens jobba på samma lager när en skyhög truckförare kommer farande... .).
Citera
2023-10-22, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyTheBrottom
Men hur löser man det med "utsatta" jobb??? I Sverige får ju en vanlig truckis i regel lämna UP även utan misstanke eller bevis rörande tidigare missbruk. Visst, jag har väl rökt en och annan (svag! Blir nojjig av för mkt THC) och garvat och mått ok.

MEN! Inte fan skulle man vilja opereras av en pårökt kirurg (eller ens jobba på samma lager när en skyhög truckförare kommer farande... .).
Tänker att det bör funka som med alkohol. Dvs självklart ska truckisen vara opåverkad på jobbet. Vad hen gör på fredagkvällarna har dock arbetsgivaren inte med att göra.
Citera
2023-10-22, 14:43
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tänker att det bör funka som med alkohol. Dvs självklart ska truckisen vara opåverkad på jobbet. Vad hen gör på fredagkvällarna har dock arbetsgivaren inte med att göra.

Håller helt med. Men röker du fre och lör under ett tag kommer ju dina ev UP vara positiva även tors morgon och du är helt med i matchen s a s - där ser jag ett problem.
Citera
2023-10-22, 14:48
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Ja. Det var en påve som brukade ha kokain i sitt vin, en vanlig party mix på sin tid.
Att legalisering inte händer i Sverige handlar om det gamla vanliga. Allt vanligt folk kan tänkas vilja göra ska förbjudas. I Sverige ska du arbeta och konsumera. Att röka hasch håller inte för då går du inte på NK och köper gucciglasögon, vinterjackor och märkeshalsdukar.
Citera
2023-10-22, 14:51
Medlem
Citat:
Håller helt med. Men röker du fre och lör under ett tag kommer ju dina ev UP vara positiva även tors morgon och du är helt med i matchen s a s - där ser jag ett problem.
Arbetsgivaren lär ju få testa vid misstanke om att man är påverkad på arbetet. Men inte annars.
Men förstår hur du menar och vet ej hur de löst det där det är legaliserat.
Citera
2023-10-22, 14:52
Medlem
Citat:

Det är ju fortfarande inte tillåtet att arbeta eller köra bil hög precis som du inte får vara full.
Citera
2023-10-22, 14:54
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:

Menar du att man fortfarande har ett rus 5 dagar efter man rökt bara för att man visar positivt? Skallen är ju i 100ggr bättre form dagen efter man rökt gentemot alkohol!
Citera
2023-10-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Denna debatt kan man inte köra i Sverige, tyvärr så är många ( dom flesta svenskar ) inte insatta hur marijuana funkar. Våra politiker vill inte ens ta debatten på en vettig nivå.

Nu är ju detta på flashback och inte i riksdagen så jag kan inte se något negativt med att diskutera de fakta som framkommit i ett land som provat en legalisering. Om de som är emot legalisering har bra argument bör man lyssna precis som dom bör ta till sig argument som visar på positiva saker med en legalisering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in