Förstår jag det hela rätt, att du väger 55 kilo och tränar styrketräning för att få magrutor och att du fastar???
Kombinationen av
träning plus fasta plus låg vikt kallas för ANOREXIA.
Den kombinationen ska du unvika.
Fasta kan genomföras sunt och vettigt så läs på om intermittent fasta (vattenfasta är bara nedbrytande).
Alltså fasta 16 timmar varje dygn.
Eller...
Fasta 2 dagar i vecka med sk 5-2 diet.
Eller dyligt...
Intermittent fasta är en livsstil som man praktiserar resten av livet, för i djurförsök lever djur längre med intermittent fasta.
Att fasta en kort tillfällig period för att gå ner i vikt är en riktigt dålig ide, för folk som gör det gång på gång går upp i vikt när det börjar med sitt godis och skräpmat igen.
Fasta ska vara en del i din livsstil resten av livet för att fungera.
Istället för vatten kan du dricka örtteer som inte innehåller en massa socker exempelvis som Susun Weed gör (men strunta i vallört, kör andra örter):
http://www.susunweed.com/How_to_make_Infusions.htm
http://nourishingherbalinfusions.com/
Jag dricker olika örtteer varje dag på hallonblad, nässlor, björkblad, kanadensiskt gullris, sprängticka, kamomillte samt och svart te och kaffe.
Att variera dryckerna ger olika antioxidanter och mineraler men nästan inga kalorier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vildblom
Jag äter varken gluten, vitt bröd eller mjölk så äter oerhört nyttigt. Förfallet till dessa hemska 55 kilon är nappar, min vän...nappar! Dessa jävla Haribonappar som intages veckan innan kvinnoveckan (om du fattar) äro mitt förfall. Har dock fastat förut och låg då på cirkus 48 kilo så runt 50 är bra. 51 kanske. Musklerna väger ju en del då jag tränar styrka o så, så. MOT RUTORNA! .
Det är helt ok att äta godis någon dag per månad, men käka massor med frukt och grönsaker alla andra dagar.
Du skriver att du äter glutenfritt (det gör jag med) men man kan ju äta massor med glutenfritt som har högt GI/socker och väldigt raffinerat och med väldigt lite mineraler och vitaminer.
Glutenfritt kan vara nyttigt, men är det inte per automatik.
Vitt mjöl med gluten är lika onyttigt som vitt glutenfritt mjöl, med massor med socker och inga fibrer.
Du blir nyttig om du äter nyttiga saker, inte genom att unvika vissa varor som ex mjölk
Vissa tål inte laktos och de mättade fettet är inte vad vetenskapen kallar för nyttigt.
Man blr inte nyttig för man undviker mjölk eller kör laktosfritt.
Man måste äta nyttiga matvaror oxå, inte bara undvika.
Basen i min kost är baljväxter och rotfrukter med massor med långsamma kolhydrater och fibrer så jag håller mig mätt jättelänge!
Läs på livsmedelsverket vilka kostråd de har för nyttiga fetter, nyttiga kolhydrater och proteiner och och tillämpa det du läser praktiskt i ditt liv.
Bra att du tränar, men de andra dagarna:
Var fysiskt aktiv på något sätt i 20 minuter per dag. Exempelvis promenad, hantlar, simma eller cykla snabbt eller på något annat sätt som du tycker är kul (så det blir av).
Jag fastar fram till kl 17 fyra dagar i veckan när jag inte simtränar. Men det hindrar inte att jag promenerar oxå.
Människan är ett all-ätande djur, så försök äta/dricka 20-30 olika nyttiga matvaror varje vecka.