• 1
  • 2
2006-08-06, 13:00
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
En detalj - ttika vs vinger? Red ut detta, jag vill ha det perfekt! Tackar p frhand.
D du jobbar med isbergssallad, tomater, gurka o sdana dr grjer- det som skall bli en matsallad eller kanske garnityrssallad blir det mest angenmt med vinger.

Vitklen r en lite mer hrdtuggad delikatess och mjukas upp bttre med ttika- dessutom har vitklen en liten beska som neutraliseras och frsvinner genom ttikans frsorg. Allts; i detta fall blir det bst med ttika, det funkar absolut med vinger i ndfall men ttikan blir bst och r originalet.

En annan grej- som ngon var inne p... s r detta en marinad och inlggning- det hela skall allts st en tid. Det rcker med ngra timmar men det r inte fel med en natt eller en hel dag. Det hela vtskar av sig varfr man br lta den marinerade vitklen rinna av en kort stund t.ex genom ett durkslag eller en sil d du tycker att marineringen r klar. Ju lngre tid vitklen ligger marinaden desto sladdrigare blir den.
Citera
2006-08-07, 16:01
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
D du jobbar med isbergssallad, tomater, gurka o sdana dr grjer- det som skall bli en matsallad eller kanske garnityrssallad blir det mest angenmt med vinger.

Vitklen r en lite mer hrdtuggad delikatess och mjukas upp bttre med ttika- dessutom har vitklen en liten beska som neutraliseras och frsvinner genom ttikans frsorg. Allts; i detta fall blir det bst med ttika, det funkar absolut med vinger i ndfall men ttikan blir bst och r originalet.

En annan grej- som ngon var inne p... s r detta en marinad och inlggning- det hela skall allts st en tid. Det rcker med ngra timmar men det r inte fel med en natt eller en hel dag. Det hela vtskar av sig varfr man br lta den marinerade vitklen rinna av en kort stund t.ex genom ett durkslag eller en sil d du tycker att marineringen r klar. Ju lngre tid vitklen ligger marinaden desto sladdrigare blir den.
Den varianten av vitklssallad som jag brukar gra bestr av:
1 st vitklshuvud
2 st gula lkar
1/2 dl olja (t.ex. majsolja)
2/3 dl vitvinsvinger
1 tsk socker
2 tsk salt
1 tsk grovmalen svartpeppar
fri mngd konserverad paprika
isvatten

Blanda alla ingredienserna vl och hll p isvatten s att det till hlften tcker salladen. Dra gladpack ver bunken och stll i kylskpet minst ver natten. Hll bort vattnet... njut.
Det hr salladen hller sig minst en vecka om den str i kylskp
Citera
2006-08-07, 16:15
Bannlyst
Har raderat en hel del trams och off-topic, har aven justerat rubrik...

Hall er till amnet...

/ Moderator...
Citera
2006-08-08, 08:39
Medlem
t4ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Fint strimlad vitkl olja och ttika. (sparsamt med ttikan)
Salt, socker, grovmalen svartpeppar och sellerisalt.

Inget annat.

Kan man f en liten fingervisning om hur mycket av varje fr ett lyckat resultat.
Typ till ett halvt vitklshuvud.
Citera
2006-08-08, 16:37
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t4rules
Kan man f en liten fingervisning om hur mycket av varje fr ett lyckat resultat.Typ till ett halvt vitklshuvud.
Sjlvklart- det var bara dumt av mig att inte frekomma den frgan. Som vanligt r recepturen mycket personlig och individuell- sjlv fredrar jag en ptaglig stma ngan annan kanske vill ha den mer syrlig och salt?

Finstrimla ett halvt vitklshuvud- se till att f bort den mycket hrda och beska stocken.

2/3 dl. olja.
1/3 dl. ttikssprit (om ren ttika- endast tv el. tre matskedar)
1 matsked salt
1/2-1 dl. socker
1/2 tesked sellerisalt (denna brukar jag glmma el. utesluta)

Lt st kyligt under ngon eller ngra timmar och hll drefter av vtskan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in