2023-10-20, 21:38
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
De företag som jag handlar av på nätet har höjt frekvensen på mailutskick och rabatter rätt kraftigt så jag har fått tanken om att 1affärerna går lite sämre.
Ovetenskaplig känsla över mängden mail.

Det känner jag igen, gäller allt från Svenskt tenn till poppers aroma....
Citera
2023-10-20, 21:55
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Billiga varor är lågkonjunktursvaror - dyra är högkonjunjunktursvaror.

Yes en bekant säljer halvlyxiga produkter för mellan 10-15 k styck han har sagt att inom just Sverige så går det halvdant nu.
Citera
2023-10-20, 22:36
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag har på min egen hemsida rekordförsäljning jan-aug 2023, bästa året någonsin, så uppenbarligen bra tider i Sverige.

Men direkt från 1 september märkte jag ett stort omsättningsfall. Jag trodde jag hade fel varor och analyserade detta, men nu i artikeln ovan ser jag att svensk e-handel fått sin största dipp sedan Ukraina-kriget, elkrisen, bensinkrisen 2022. En ofattbar dipp på 24% i volym som inte kan förklaras med någon uppenbar faktor.

Vad hände 1 september 2023?

Har du slutat handla?

Är det tillfälligt eller början på recessionen?

Noterar att börsen sjunkit 6 dagar på raken. Det är ovanligt.

Vi på gruppboendet har faktiskt nästan slutat att handla på e-handelssidor. Eller kraftigt dragit ner på det.

Anledningen är att 1) vi har det mesta vi behöver i livet redan, och att 2) vi vill inte stödja babbeluringarnas pizzeria-hak och köpa fler äckliga pizzor, kebabber, eller nåt sånt.

Resultatet är att vi har kunnat investera mer pengar i fonder och aktier nu, och att det har blivit mer hälsosam mat. Vi äcklar oss ärligt talat på babbeluringarnas asvidriga hak, och nu efter COVID så ser folk inte hur jävla illa det är där för att det oftast är hämtmat, så de svinar ännu mer nu. Det är jävligt oaptitligt. Plus att vi är flashback-dödsknarkar-nazister så vi hatar ju arabsvinen som lagar pizzorna också, det handlar lite om att bojkotta dem, men mest om äcklet.

Vi har ett par stora köp inplanerade dock, som vi ska göra. Möbler, lampor, nya gardiner, sånt.
Kläder och skor är helt horribelt att köpa i affär, så det kommer vi också även i framtiden köpa online. Mycket större utbud.
Senast redigerad av GruppboendetFisken 2023-10-20 kl. 22:39.
Citera
2023-10-20, 23:47
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Dom väntar på black friday.

Det straffar sig att skämma bort kunderna med stor rea en gång om året.
Black Friday har funnits länge nu och folk har inte tålamod att vänta till 29 november under september månad. Nej, det är inte förklaringen.
Citera
2023-10-20, 23:49
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cicadina
TEMU har konkurrerat ut alla.
Så stora har de inte hunnit bli ännu att det ska vara förklaringen till en så stor dipp.
Citera
2023-10-21, 01:01
Medlem
Citat:
Jag har på min egen hemsida rekordförsäljning jan-aug 2023, bästa året någonsin, så uppenbarligen bra tider i Sverige.

Men direkt från 1 september märkte jag ett stort omsättningsfall. Jag trodde jag hade fel varor och analyserade detta, men nu i artikeln ovan ser jag att svensk e-handel fått sin största dipp sedan Ukraina-kriget, elkrisen, bensinkrisen 2022. En ofattbar dipp på 24% i volym som inte kan förklaras med någon uppenbar faktor.

Har du slutat handla?

Vi är inne på tredje raka kvartalet med negativ BNP nu, så det är snarare sakta på väg mot mitten av krisen, sen hur lång tid det kommer vara återstår att se.
Citera
2023-10-21, 01:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Har du slutat handla?

Jag har handlat mer än jag hade räknat med eller tänkt i september, sprungit och hämtat paket varannan dag.

Så det är extra konstigt faktiskt.
Citera
2023-10-21, 10:14
Medlem
Citat:

Har du slutat handla?

Börsnedgången hänger inte ihop med detta, men i övrigt är det anmärkningsvärda siffror. Hushållen har verkligen dragit extremt mycket i bromsen, så nu kommer det gå fort. Detaljhandeln och sällanköp följer efter.

Tror vi har första räntesänkningen innan sommaren.
Citera
2023-10-21, 10:33
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Börsnedgången hänger inte ihop med detta, men i övrigt är det anmärkningsvärda siffror. Hushållen har verkligen dragit extremt mycket i bromsen, så nu kommer det gå fort. Detaljhandeln och sällanköp följer efter.

Tror vi har första räntesänkningen innan sommaren.
I USA har dock ingen nedgång skett i räntorna trots lägre inflation än Sverige, och deras US FED har sagt att räntan kommer att stiga lite till och kanske ligga kvar ett år. Man bör notera att marknadsräntorna varit oförklarligt nertryckta i Tyskland och USA (negative yield curve) men att de senaste månaden stigit kraftigt, vilket innebär att åtminstone marknaden numera accepterar att det INTE blir en snabb sänkning av räntorna från FED. Det var för optimistiskt. Jag tror det även gäller Sverige, som har högre inflation än USA pga vår usla SEK-kurs.
Citera
2023-10-21, 10:35
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
Vi är inne på tredje raka kvartalet med negativ BNP nu, så det är snarare sakta på väg mot mitten av krisen, sen hur lång tid det kommer vara återstår att se.
Personligen kan jag inte alls se någon "kris" och som sagt har både min hemsida och statistiken visat att det går bra för e-handeln jan-aug. Krisen kommer att märkas om septembers siffror gäller fram till jul, -20% dipp i flera månader är en katastrof. Men det går inte att säga om det blir så än.
Citera
2023-10-21, 10:40
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GruppboendetFisken
Vi på gruppboendet har faktiskt nästan slutat att handla på e-handelssidor. Eller kraftigt dragit ner på det.

Anledningen är att 1) vi har det mesta vi behöver i livet redan, och att 2) vi vill inte stödja babbeluringarnas pizzeria-hak och köpa fler äckliga pizzor, kebabber, eller nåt sånt.

Resultatet är att vi har kunnat investera mer pengar i fonder och aktier nu, och att det har blivit mer hälsosam mat. Vi äcklar oss ärligt talat på babbeluringarnas asvidriga hak, och nu efter COVID så ser folk inte hur jävla illa det är där för att det oftast är hämtmat, så de svinar ännu mer nu. Det är jävligt oaptitligt. Plus att vi är flashback-dödsknarkar-nazister så vi hatar ju arabsvinen som lagar pizzorna också, det handlar lite om att bojkotta dem, men mest om äcklet.

Vi har ett par stora köp inplanerade dock, som vi ska göra. Möbler, lampor, nya gardiner, sånt.
Kläder och skor är helt horribelt att köpa i affär, så det kommer vi också även i framtiden köpa online. Mycket större utbud.
Hehe det är alltså foodora som står för den mesta nergången i september! Vem kunde trott.

Jag har butik mitt i stan och mycket riktigt har foodora nästan utplånats, även fredag kväll. Ett tag i somras stod de i kö.

Kan online pizza vara en markör för dåliga tider? Äckliga kalla hämtpizzor är kanske det första man drar in på när man har mindre pengar.
Citera
2023-10-21, 10:53
Medlem
Citat:
Räntehöjningar > Semester > Verkligheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto