Citat:
Ursprungligen postat av
Samson87
När hon åker och hämtar Mellon på förskolan: ”Jag hoppas att han vill vara ute”. Återigen - är det inte hon som förälder kontra en 4-åring som bestämmer vad dom ska göra? När dom kommer hem. ”Vi har diskuterat vad vi ska göra”. OMG.
Haha! Minns när jag i hennes live en gång skrev att det ju inte skadar barnen att man säger ”nej” och visar gränser som man som vuxen har. Hon pratade om något kring barn, problem som man som förälder bara måste ta, enligt henne.
JÄVLAR vad arg hon blev. Man ska inte sätta gränser och säga nej till barnen, de lär sig tids nog att bli ”bra människor” (hennes tolkning, ingen hade talat om ”bra” eller ”dåliga” människor/barn) och massor med sådant flum. Enligt henne måste barnet alltid vara prio 1 och bestämma och vara delaktig.
Barnen ÄR prio 1, men de har varken behov eller förmåga att alltid ta beslut och särskilt inte bra beslut.
Att barn behöver lära sig gränser, rutiner och sånt, hemifrån, det tror iallafall jag på. Det är inte likställt med att vara en skrikande skitstövel som bossar över barnen. Men en förälder är en förälder, barn är barn. Föräldern ska i slutänden bestämma det mesta kring barnet.