Hade velat göra en tillhörande poll, men vet inte hur man gör. Nåväl.
Vad föredrar ni och varför? Gamla hederliga lakan man viker in, eller den ”nya” dra-på varianten? Har precis fått upp ögonen för dra-på och är imponerad än så länge. Har inte direkt upptäckt några cons personligen med dem heller - men har gått för kort tid för att jag kan uttala mig säkert.
För de som inte vet vad jag pratar om:
Dra-på-lakan är lakan som är formsydda efter din storlek på bäddmadrass. Man liksom drar dom över den och sen sitter de på plats med resår under. Man behöver alltså inte frukta att lakanen slackar ut efter ett par nätter och man får bädda om och vika in och härja.
Pros and cons som jag ser det:
+Dra-på stannar på plats! - Otroligt skönt för nån som jag som spenderar stor del av min tid i sängen och knölar runt en massa. Dessa verkar sitta på plats!
-Går inte att mangla. (För dom som gillar sånt).
För en yngling som mig 😉 som endast är medelålders så är mangling något exotiskt som endast min mormor orkade hålla på med.
Men du har ju rätt i att manglingen verkar vara nackdelen med dessa. Men hur många manglar idag egentligen…
Är nyfiken på om det finns fler nackdelar med dessa. Jag tycker det verkar fantastiskt bra och praktiskt än så länge.
Käre unge man😁 De som manglar idag är väl jag och en och annan 80-åring. Jag manglar dessutom på en stenmangel.
Ja, visst ör det utmärkt med dra-på och kuvertlakan. Vissa av min äldre vänner har börjat med dessa när de nu börjat känna sig lite stelare i kroppen och det inte alltid är så lätt att sträcka sig över sängen.
Men fördelen med vanliga lakan är att man kan återanvända dem. De slits ju mest på mitten då klipper man av dem och syr ihop de två ytterkanterna, och då kan man använda dm ytterligare några år. Sedan blir de putstrasor för fönster för nu luddar de inte av sig.
Föredrar Dra-på-lakan. Tycker vanliga lakan inte håller sig kvar lika bra. Enda nackdelen som jag ser det är att det är svårare att vika in och förvara än vanliga lakan.
Käre unge man😁 De som manglar idag är väl jag och en och annan 80-åring. Jag manglar dessutom på en stenmangel.
Ja, visst ör det utmärkt med dra-på och kuvertlakan. Vissa av min äldre vänner har börjat med dessa när de nu börjat känna sig lite stelare i kroppen och det inte alltid är så lätt att sträcka sig över sängen.
Men fördelen med vanliga lakan är att man kan återanvända dem. De slits ju mest på mitten då klipper man av dem och syr ihop de två ytterkanterna, och då kan man använda dm ytterligare några år. Sedan blir de putstrasor för fönster för nu luddar de inte av sig.
Aha, ja det är ju en annan input jag inte riktigt tänkt på. Lakan slits ju faktiskt mest runt könsregionen. Dvs mitten. Så grisar man ned mycket där så kan det ju vara en neckdel med ”fasta lakan” som inte går att flytta runt.
Det finns en tjockhet och "stuns" i ett vanligt lakan jag gillar och föredrar, känns även skarpare i sin "konstens", jag föredrar ett överdrivet brett lakan i förhållande till sängen för att ordentligt kunna bädda.
Den optimal komforten uppnås såklart med ett manglat lakan!
Hade velat göra en tillhörande poll, men vet inte hur man gör. Nåväl.
Vad föredrar ni och varför? Gamla hederliga lakan man viker in, eller den ”nya” dra-på varianten? Har precis fått upp ögonen för dra-på och är imponerad än så länge. Har inte direkt upptäckt några cons personligen med dem heller - men har gått för kort tid för att jag kan uttala mig säkert.
För de som inte vet vad jag pratar om:
Dra-på-lakan är lakan som är formsydda efter din storlek på bäddmadrass. Man liksom drar dom över den och sen sitter de på plats med resår under. Man behöver alltså inte frukta att lakanen slackar ut efter ett par nätter och man får bädda om och vika in och härja.
Pros and cons som jag ser det:
+Dra-på stannar på plats! - Otroligt skönt för nån som jag som spenderar stor del av min tid i sängen och knölar runt en massa. Dessa verkar sitta på plats!
-Går inte att mangla. (För dom som gillar sånt).
Är jag vilseledd? Vad är Era åsikter.
Dra-på-lakan eller kuvertlakan. Håller sig kvar bättre. Men som någon annan skrev: svåra att förvara och tar mer plats i garderoben.
Dra-på-lakan eller kuvertlakan. Håller sig kvar bättre. Men som någon annan skrev: svåra att förvara och tar mer plats i garderoben.
Med den retoriken så tycker jag dra-på vinner.
Förvaring och liknande bör väl inte trumfa komfort? På dig så låter det som att du föredrar dra-på egentligen.
Att de tar mer plats vet jag inte ens om jag håller med om. Hemma hos mig så tar de samma plats som de gamla lakanen. Att de inte går att mangla köper jag. Det ligger ju i sakens natur då de inte går att göra släta.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!