Citat:
Ursprungligen postat av
Enders.Aldebrink
Jag har en toastol som förmodligen är från när huset byggdes i mitten på 90-talet.
Ryggen sitter löst och vickar när man lutar sig bakåt, men den läcker inte vatten och fungerar som den ska.
Är det något som är enkelt att fixa eller bör jag satsa på en ny toastol?
Känner att jag hellre lägger pengar på något roligare än en skitstol men ibland behövs ju uppgraderingar.
Fördelen med en ny är kanske att den minskar lite på användandet av vattnet, om den har en delad spolning för nr1 och nr2 men mycket mer finesser finns väl inte och därför känns det trist att lägga pengar på en ny.
Jag är ingen hantverkare så här är lite funderingar OM jag ska byta.
Hur vet jag vilken ny som passar.
Vill ha samma höjd, ca 42cm från golvet.
Nåt som är enkelt att städa, spolar ut skiten utan problem (inte för litet "utsug") osv.
Ett vanligt märke som inte kostar skjortan men som går att fixa om nåt går sönder.
Behöver jag dra om vatten eller avlopp om jag köper fel?
Är alla kopplade till ett vattenrör (inkommande) eller har vissa två (har för mig att jag sett det)?
Avloppet går ner i golvet och stolen är skruvad.
Behöver jag köpa en stol som skruvas nu också eller är det bara att limma? Vad limmar man med?
Vad bör jag tänka på och vad kan gå fel?
Tar gärna emot monteringstips till en 5 åring och även köptips på sånt som kan passa.
Tack på förhand för hjälpen!
jag har monterat en toastol några ggr, första gången helt utan erfarnhet, kunde typ hänga upp en tavla snett på en väg, där låg min kunskap. Det är väldigt enkelt montera en toastol, men för det skall vara enkelt så mät din gamla stol o välj en ny med samma mått.
ett tips är att köp sådant tätningskladd som finns som du kan dra runt själva gummigrejen runt avloppen där du trycker ned toaletten i, det skall inte behövas men ibland börjar det lukta äckligt från avloppet pga av att gummigrejen inte sluter åt som den ska. välj gärna en toastol som har skruvhål på samma ställen som den gamla (ned i golvet).
vattnet är superenkelt på en ny, det är en slang/rör dit. Köp en sådan som du kan stänga av vattnet på (balufix eller vad det heter).
det du måste kolla innan är hur du stänger av vattnet till befitnlig toalett, sedan när du skall ta loss den gamla toaletten så är det massa äckligt vatten kvar i den även om du spolat mm, så det är bra tänka på det när du börjar lyfta den... jag har dragit plastsäckar runt om, o tejpat mm.