Citat:
Ursprungligen postat av
JeppeNil
Nr Gran Persson frlorade var folk trtta p att han var bufflig, hade haft makten lnge och byggde en herrgrd fr egna pengar. Tillstndet i landet var det inget fel p. Det gr inte att jmfra med Stefan Lfven dr allt missnje handlade om skjutningar, sprngningar och ett allmnt kaos i landet. Tiden fram tills 2006 framstr som rena guldldern med dagens mtt mtt.
Det var mycket mygel, fiffel och korruption. Reinfeldts arbetslinje ansgs av mnga (inklusive mig) som ett sunt alternativ till Perssons olika stt att gmma undan folk i vuxendagis, pysselsttning och andra former av bidragsberoende. Hade det inte varit fr finanskrisen 2008 s tror jag att Reinfeldt hade kunnat genomfra nnu mer bra saker p dessa omrden.
Invandringen var aldrig en frga som avgjorde valet 2006. Reinfeldt gick inte till val p ppna hjrtan 2006, nr han vl visade var han stod i denna frga s brjade ocks vljarna lmna M.
Vi som lever idag kan lngta tillbaka till 2006, precis som man d kunde lngta tillbaka till 1980-talet d Sverige p en del stt var nnu bttre. Oavsett regering s har Sverige frsmrats p mnga stt nda sedan 1970-talet. Framfr allt har mnga stora industrifretag lmnat landet eller kpts upp. Det r bara under senare r som vissa nya fretag har brjat etablera sig. Jag tnker d p Spotify, Klarna med mera. Dessa fretag anstller dock relativt f lgutbildade, s vi har ftt en arbetsmarknad som dels har flera lgutbildade samtidigt som det finns frre jobb till dessa. Diverse plusjobb, ltsasjobb och annat r bara olika stt som regeringar har frskt maskera dessa bakomliggande problem, men de lser inte de bakomliggande problemen.
Skolan har ocks varit ett sorgebarn i mnga r trots alla lften om att fixa skolan. Detta gr tminstone delvis tillbaka till kommunaliseringen som genomfrdes just av Persson som ett stt att skjuta ver statens kostnader p kommunerna. Det hr r ett av de dliga arv som Persson lmnade efter sig, och som pverkar oss n idag.