Citat:
Ursprungligen postat av
JeppeNil
När Göran Persson förlorade var folk trötta på att han var bufflig, hade haft makten länge och byggde en herrgård för egna pengar. Tillståndet i landet var det inget fel på. Det går inte att jämföra med Stefan Löfven där allt missnöje handlade om skjutningar, sprängningar och ett allmänt kaos i landet. Tiden fram tills 2006 framstår som rena guldåldern med dagens mått mätt.
Det var mycket mygel, fiffel och korruption. Reinfeldts arbetslinje ansågs av många (inklusive mig) som ett sunt alternativ till Perssons olika sätt att gömma undan folk i vuxendagis, pysselsättning och andra former av bidragsberoende. Hade det inte varit för finanskrisen 2008 så tror jag att Reinfeldt hade kunnat genomföra ännu mer bra saker på dessa områden.
Invandringen var aldrig en fråga som avgjorde valet 2006. Reinfeldt gick inte till val på öppna hjärtan 2006, när han väl visade var han stod i denna fråga så började också väljarna lämna M.
Vi som lever idag kan längta tillbaka till 2006, precis som man då kunde längta tillbaka till 1980-talet då Sverige på en del sätt var ännu bättre. Oavsett regering så har Sverige försämrats på många sätt ända sedan 1970-talet. Framför allt har många stora industriföretag lämnat landet eller köpts upp. Det är bara under senare år som vissa nya företag har börjat etablera sig. Jag tänker då på Spotify, Klarna med mera. Dessa företag anställer dock relativt få lågutbildade, så vi har fått en arbetsmarknad som dels har flera lågutbildade samtidigt som det finns färre jobb till dessa. Diverse plusjobb, låtsasjobb och annat är bara olika sätt som regeringar har försökt maskera dessa bakomliggande problem, men de löser inte de bakomliggande problemen.
Skolan har också varit ett sorgebarn i många år trots alla löften om att fixa skolan. Detta går åtminstone delvis tillbaka till kommunaliseringen som genomfördes just av Persson som ett sätt att skjuta över statens kostnader på kommunerna. Det här är ett av de dåliga arv som Persson lämnade efter sig, och som påverkar oss än idag.