2023-10-13, 16:01
Avstängd
MarcoStars avatar
För ett år sedan gick svenska folket till val, fyllda med missnöje över dödsskjutningar och höga priser på bensin och falukorv. Socialdemokraterna fick fler röster än de blå partierna tillsammans, men de sistnämnda valde ändå att knipa makten genom att alliera sig med bruna SD och bildade en blåbrun maktkonstellation som aldrig tidigare förekommit i Sverige.

Ett år senare är det dags att granska resultatet av det kontroversiella maktskiftet: Ett år med SD-regeringen. Expressen har en tillhörande debattartikel här: Året med Tidöavtalet blev mörkt och farligt.

Här kan vi konstatera att Sverige har blivit både farligare och fattigare under året som gått med de blåbruna:
  • Gängkriminaliteten har skenat - 300 skjutningar, rekord i antalet sprängngningar och 30 000 personer har kopplingar till gängkriminaliteten.
  • Säkerhetsläget - förhöjt hot till 4 på en 5-gradig skala.
  • Mörkningar av statistiken kring mäns våld mot kvinnor.
  • Stigande arbetslöshet och lägst tillväxt i EU.
  • Andelen hushåll som inte klarar sin ekonomi eller går minus varje månad har ökat till 32%
  • Tre av tio har inte råd att handla näringsrik mat.
  • Bolåneräntorna skenar och hushållens marginaler krymper.
  • De utlovade drivmedelspriserna blir istället en höjning.
  • Inflationen är rekordhög.
  • Välfärden underfinansieras och sjukvården är i krisläge.

Hela rapporten finns som sagt att ta del av här: Ett år med SD-regeringen.

Är du nöjd med samhällsutvecklingen i Tidö-gängets Sverige, eller önskar du redan en förändring?
Citera
2023-10-13, 16:06
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
För ett år sedan gick svenska folket till val, fyllda med missnöje över dödsskjutningar och höga priser på bensin och falukorv. Socialdemokraterna fick fler röster än de blå partierna tillsammans, men de sistnämnda valde ändå att knipa makten genom att alliera sig med bruna SD och bildade en blåbrun maktkonstellation som aldrig tidigare förekommit i Sverige.

Ett år senare är det dags att granska resultatet av det kontroversiella maktskiftet: Ett år med SD-regeringen. Expressen har en tillhörande debattartikel här: Året med Tidöavtalet blev mörkt och farligt.

Här kan vi konstatera att Sverige har blivit både farligare och fattigare under året som gått med de blåbruna:
  • Gängkriminaliteten har skenat - 300 skjutningar, rekord i antalet sprängngningar och 30 000 personer har kopplingar till gängkriminaliteten.
  • Andelen hushåll som inte klarar sin ekonomi eller går minus varje månad har ökat till 32%

Är du nöjd med samhällsutvecklingen i Tidö-gängets Sverige, eller önskar du redan en förändring?

Varför låtsas du som om de yttre faktorerna beror på regeringen? Det ger inte den trovärdighet jag tror att du aspirerar på. Arbeta på lösningar istället, för nu är inte tiden för käbbel. Jag såg Leonidas Aretekis och Caroline Dahlman klaga på att partiledarna för första gången på åratal uppförde sig som folk under en debatt.

Retorisk fråga: Vad vill du piska upp för stämning?
Citera
2023-10-13, 16:12
Medlem
SwampDoggs avatar
Jag tror att den här typen av kommunikation är direkt kontraproduktiv för Socialdemokraterna, då partiet har ett stort ansvar när det kommer till i princip alla av samhällsproblemen.

Men för all del, håll lågan uppe på Sveavägen 68 och kör partiet ut för stupet. Det är det bästa för landets framtid.
Citera
2023-10-13, 16:13
Bannlyst
Citat:

Pinsamt då alla vet att sossarna och Modersterna tagit in alla hundratusentals människorna?

Moderaterna är för öppna gränser och borde inte ha några väljare kvar.
Citera
2023-10-13, 16:18
Medlem
Väljarna röstade för förändring. Det fick de inte.
Citera
2023-10-13, 16:20
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Jag tror att den här typen av kommunikation är direkt kontraproduktiv för Socialdemokraterna, då partiet har ett stort ansvar när det kommer till i princip alla av samhällsproblemen.

Men för all del, håll lågan uppe på Sveavägen 68 och kör partiet ut för stupet. Det är det bästa för landets framtid.

Alla fattar att det var båda sidornas "fel" och att det drog ut på tiden på grund av Annie Lööfs prestigelösning "den breda mitten" som hon ville bli statsminister för. Nu har både S och M haft en statsminister som fått fara runt i världen och skämmas för att man skrivit papper på att hjälpa PKK, så man kanske fattar att det var larv att lämna förhandlingsbordet för att samarbeta om gängen då för åratal sedan.

Alla som rest utanför Sverige före och efter 2020 fattar att om vi var en liten storspelare förr i andras ögon så är vi en Flashbackare som rundat artonårsgränsen för yttrandefrihet numera.

Hade Annie Lööf fått styra hade det kanske varit en humbling experience att skaka hand med Erdogan istället för att stå vid sidolinjen och sjunga falska och monotona skalor.

Nu är nu och alla ledare får göra det bästa av den otroligt pinsamma situationen. Tur vi har våra kompisar Finland och Norge som minns oss som unga och försöker hjälpa oss lite på traven trots att vi fortsätter som den värsta nätkrigare.

Jan Eliasson, var är du?
Citera
2023-10-13, 16:32
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Varför låtsas du som om de yttre faktorerna beror på regeringen? Det ger inte den trovärdighet jag tror att du aspirerar på. Arbeta på lösningar istället, för nu är inte tiden för käbbel. Jag såg Leonidas Aretekis och Caroline Dahlman klaga på att partiledarna för första gången på åratal uppförde sig som folk under en debatt.

Retorisk fråga: Vad vill du piska upp för stämning?

Jag låtsas inte som nånting. Jag medger att läget var illa även innan, men konstaterar att det har blivit värre. Politiska beslut får konsekvenser. Bara ett par exempel: Sedan man valde att slopa straffrabatten för unga mellan 18-20 har vi fått en rekrytering av barnsoldater istället. Regeringen valde att underfinansiera kommuner och regioner så nu blir det skattehöjning i bl.a. Stockholm. Jag vill inte piska upp nånting, men gärna uppmuntra till att tänka i flera led och inse att beslut får konsekvenser - ofta oönskade sådana.
Citera
2023-10-13, 16:37
Medlem
S och M är same shit.
Nästan 100 tusen nya medborgare på ett år.
Varav den största delen troligen är tärande.

Inga större politiska beslut har tagits.
Mest floskler och händelselösa pressträffar där de försöker verka handlingskraftiga.
Allt rullar på i samma hjulspår som det gjort de senaste åtta åren.

Tror inte för fem öre på att varken S eller M är intresserade av att få ner terrorismen i landet.

Men sedan finns det puckon som är helt frälsta i sitt parti, helt oavsett vad de gör.
Samma puckon som är lika hatiska mot andra partier.
För dessa människor är det inte handling och resultat som betyder något, utan att partiet har rätt färg.
Helt sjukt om man frågar mig.

För min del så får de styrande partierna heta MP, S, C eller Kalle Anka-partiet så länge jag ser handling och resultat.
Citera
2023-10-13, 16:39
S har helt rätt här. Det senaste året med den blåbruna röran har varit det mörkaste i modern tid i Sverige. SDs polarisering och den samlade brunhögerns folkförakt har skapat den situation vi ser i samhället. När grupp ställs mot grupp blir resultatet social oro, konflikter och våld. Gängen har fått fäste pga utanförskapet och kriminalitet lockar pga snabba pengar som unga människor inte anser sig kunna skaffa på laglig väg eftersom samhället fortfarande präglas av rasistiska strukturer. Detta är brunhögerns verk och när då fascismen fick regeringsmakten har problemen eskalerat.

Det finns lösningar på problemen om vi bara vågar stå upp för varandra, men då måste Åkesson och hans anhang jagas ut ut Rosenbad. Först då kan reformer på allvar ta form och få genomslag.
Citera
2023-10-13, 16:43
Medlem
Citat:

Jag skulle önska extremt mycket hårdare tag mot brottsligheten. Som Bukele i El Salvador.

Det tror jag dock inte att de rödgrönrosa skulle leverera.

Av de alternativ som finns är Tidö-regeringen det bättre.

Att S är så skamlöst fräcka, oseriösa lögnare att de försöker skylla problem som tillåts växa sig allt större under mer än 30 år på den första regering som ens tagit myrsteg i rätt riktning efter att de haft makten i mindre än ett år gör också att det blir helt uteslutet att någonsin ge dem en chans igen.
Citera
2023-10-13, 16:44
Citat:
Jag låtsas inte som nånting. Jag medger att läget var illa även innan, men konstaterar att det har blivit värre. Politiska beslut får konsekvenser. Bara ett par exempel: Sedan man valde att slopa straffrabatten för unga mellan 18-20 har vi fått en rekrytering av barnsoldater istället. Regeringen valde att underfinansiera kommuner och regioner så nu blir det skattehöjning i bl.a. Stockholm. Jag vill inte piska upp nånting, men gärna uppmuntra till att tänka i flera led och inse att beslut får konsekvenser - ofta oönskade sådana.

Det var bättre utgångspunkter. Jag håller delvis med om att barnsoldaterna är en konsekvens av slopad straffrabatt. Sedan är jag för straff för mord som står i paritet till brottet. Det hade vi inte med straffrabatterna. Barnen hör också av sig själva enligt vad jag läst i media.

Vad som är underfinansierat och inte är mycket svårt att räkna på. Privatiseringen av offentlig sektor har som du säkert vet lett till stort elände.
Citera
2023-10-13, 16:45
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
S har helt rätt här. Det senaste året med den blåbruna röran har varit det mörkaste i modern tid i Sverige. SDs polarisering och den samlade brunhögerns folkförakt har skapat den situation vi ser i samhället. När grupp ställs mot grupp blir resultatet social oro, konflikter och våld. Gängen har fått fäste pga utanförskapet och kriminalitet lockar pga snabba pengar som unga människor inte anser sig kunna skaffa på laglig väg eftersom samhället fortfarande präglas av rasistiska strukturer. Detta är brunhögerns verk och när då fascismen fick regeringsmakten har problemen eskalerat.

Det finns lösningar på problemen om vi bara vågar stå upp för varandra, men då måste Åkesson och hans anhang jagas ut ut Rosenbad. Först då kan reformer på allvar ta form och få genomslag.

Klockren analys. Tack för den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in