• 1
  • 2
2023-10-11, 16:13
Medlem
Min lkare ska ringa mig och prata om sjukskrivning p 100%. Idag nmnde min psykolog nnting om retroaktiv sjukskrivning. Aldrig hrt talas om ett retroaktivt sjukintyg, ngon som har erfarenhet av det? Kan man verkligen f det???
Citera
2023-10-11, 16:33
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nathaliejzh
Idag nmnde min psykolog nnting om retroaktiv sjukskrivning.

Hur skulle den g till? Skall du ka tillbaka i en tidsmaskin och vara hemma en del dagar som du redan har jobbat?
Citera
2023-10-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Hur skulle den g till? Skall du ka tillbaka i en tidsmaskin och vara hemma en del dagar som du redan har jobbat?

Men jag vet ju inte. Hade jag vetat hade jag vl aldrig behvt frga hr. Men lkaren ringer p mndag s d lr jag vl f veta. Tyckte bara det lt s konstigt.
Citera
2023-10-11, 16:56
Medlem
Citat:
Min lkare ska ringa mig och prata om sjukskrivning p 100%. Idag nmnde min psykolog nnting om retroaktiv sjukskrivning. Aldrig hrt talas om ett retroaktivt sjukintyg, ngon som har erfarenhet av det? Kan man verkligen f det???

Jag har ftt snt.
Det r inte ltt att f lkartid och drfr kan man f retroaktiv sjukskrivning fr tiden man varit hemma s att det inte blir olovlig frnvaro.
Citera
2023-10-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Jag har ftt snt.
Det r inte ltt att f lkartid och drfr kan man f retroaktiv sjukskrivning fr tiden man varit hemma s att det inte blir olovlig frnvaro.

Men jag har inte varit hemma frn jobbet. Allts jag jobbar inte mycket, men aldrig stannat hemma s har ingen frnvaro?
Citera
2023-10-11, 16:58
Medlem
Citat:
Men jag har inte varit hemma frn jobbet. Allts jag jobbar inte mycket, men aldrig stannat hemma s har ingen frnvaro?

Det r mest till fr ersttning frn f-kassan.
Citera
2023-10-11, 17:19
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:

Det enkla svaret r: Ja det kan du f.
Men det r inte normen.

"Sjukskrivning efter telefonkonsultation eller retroaktiva sjukskrivningar br endast i undantagsfall frekomma."

Men retroaktiv sjukskrivning efter telefonkonsultation. Det kanske frskringskassan kommer att bli lite fundersam ver. Det r ju liksom tv undantagsfall staplade p varandra. Eller har du en tidigare sjukskrivning fast som inte r p 100 %?

https://roi.socialstyrelsen.se/fmb/o...-sjukskrivning

Citat:

Det r s underbart med mnniskor som bubblar utan kunskap.
Det kan man f. Se ovan.
Senast redigerad av FyFanVadFattigt. 2023-10-11 kl. 17:21.
Citera
2023-10-12, 09:10
Medlem
Muppetys avatar
Jo, det kan man f. Jag slarvade med alla papper till frskringskassan (samt att det tog tid hos FK) s jag var tvungen g till soc i runt 3 mnader, till sist fick jag ihop det till Frskringskassan o fick ersttning fr de 3 mnaderna. Fick dock betala tillbaka det jag fick av soc.

EDIT: Jag hade allts inget jobb d, s hur det ser ut om man arbetar vet jag inte.
Citera
2023-10-12, 19:57
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Nej, s hur hade du tnkt att en retroaktiv sjukskrivning skulle fungera? Du kan ju inte ta tillbaka dagarna som du redan har arbetat och sga att du ngrade att du gick till jobbet d, fast du egentligen var sjuk. Du har nog missfrsttt ngot, eller s r din psykolog lite snurrig.
Citera
2023-10-12, 20:01
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Det r s underbart med mnniskor som bubblar utan kunskap.
Det kan man f. Se ovan.

Jas du.
Citera
2023-10-12, 20:29
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Jas du.

Exakt, visst r det underbart med kunskap.

Du kan ven f en retroaktiv sjukskrivning om du tex trffar din lkare efter att din "gamla" sjukskrivning gtt ut. Det var anledningen till att jag frgade TS om hen redan har en tidigare sjukskrivning som inte r p 100 %. ven en s kan g igenom nr handlggaren p Frskringskassan ska fatta beslut.
Citera
2023-10-13, 15:16
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Exakt, visst r det underbart med kunskap.

Du kan ven f en retroaktiv sjukskrivning om du tex trffar din lkare efter att din "gamla" sjukskrivning gtt ut. Det var anledningen till att jag frgade TS om hen redan har en tidigare sjukskrivning som inte r p 100 %. ven en s kan g igenom nr handlggaren p Frskringskassan ska fatta beslut.

Detta handlar ju om en person som inte har varit hemma frn jobbet. nd tror du att vederbrande p ngot stt skulle kunna sjukskriva sig retroaktivt. Utan att ha tillgng till en tidsmaskin s har jag svrt att se hur detta skulle g till. Antingen trollar du, eller s brister det i lsfrstelsen. Du kanske skulle trna p den i stllet fr att sl dig fr brstet och skylta med din kunskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in