2009-12-03, 16:57
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Mindre engelska? Nja, dom flesta böckerna är inte översatta till Svenska. Så engelska får man nog vänja sig med. Dock så är ju behörighetskravet Engelska B, vilket räcker gott och väl. Det är inte direkt avancerad engelska som används.

MVH/Ted Bundy

Det vete fan, personligen hade jag rätt svårt att ta mig igenom "Fundamentals of human neuroscience" och "Learning" på engelska. Det går ju, men det tar tid...
Citera
2009-12-03, 17:00
Medlem
Hur ser framtiden ut för psykologer? Kommer det att utbildas många nya psykologer inom framtiden eller vill ungdomarna satsa på att bli fotbollsproffs istället nowadays?
Citera
2009-12-03, 19:21
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Det vete fan, personligen hade jag rätt svårt att ta mig igenom "Fundamentals of human neuroscience" och "Learning" på engelska. Det går ju, men det tar tid...

Bra synpunkt där, jag förhastade mig lite för fort när jag skrev. Allt är självklart relativt och det finns säkerligen en hel del kurslitteraturer som är svårare.

Citat:
Ursprungligen postat av Xiania
Hur ser framtiden ut för psykologer? Kommer det att utbildas många nya psykologer inom framtiden eller vill ungdomarna satsa på att bli fotbollsproffs istället nowadays?

Jag gillar egentligen inte att försöka spå in i framtiden allt för självsäkert. Men prognoserna som dom ser ut i dag, visar på stor efterfrågan angående psykologer. Dock så lär ju storstäderna som vanligt ha en någorlunda balans jämfört med mindre städer.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-12-30, 23:37
Medlem
Ted.Bundys avatar
Ingen här på flashback som sökt sig till Psykologprogrammet? Finns det ingen blivande psykologstudent här som jag kommer att få terrorisera nu till VT?

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-12-31, 11:34
Medlem
nobles avatar
Jag hade tidigt drömmar om att plugga Psykologi, men mig veterligen finns det inga sådana chanser med 17,7 i betygssnitt och 1,3 på högskoleprovet.
Citera
2009-12-31, 12:10
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noble
Jag hade tidigt drömmar om att plugga Psykologi, men mig veterligen finns det inga sådana chanser med 17,7 i betygssnitt och 1,3 på högskoleprovet.

Ge aldrig upp om det är din dröm! Alla har kämpat hårt för att nå till sitt drömprogram, så du kan! Ge inte upp!

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-12-31, 12:36
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiania
Många 40-talister går i pension de kommande åren, så det ser ljust ut. Det finns störst behov av KBT-terapeuter, det ligger ju i tiden.
Citera
2009-12-31, 12:48
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Många 40-talister går i pension de kommande åren, så det ser ljust ut. Det finns störst behov av KBT-terapeuter, det ligger ju i tiden.

Ja verkligen. Utbildar man sig mot KBT så lär, som det ser ut i dag, finnas en hel del arbetsmöjligheter.

Det som jag tycker är omständligt angående KBT är att man använder sig av femtio-elva olika begrepp som man faktiskt kan anse betyda (nästan) samma sak.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-12-31, 13:35
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Ja verkligen. Utbildar man sig mot KBT så lär, som det ser ut i dag, finnas en hel del arbetsmöjligheter.

Det som jag tycker är omständligt angående KBT är att man använder sig av femtio-elva olika begrepp som man faktiskt kan anse betyda (nästan) samma sak.

MVH/Ted Bundy
Så är det tyvärr med all psykologi, åtminstone de första terminerna. Det är väldigt dåligt samordnat inom fältet, så man måste lära sig en mängd till synes godtyckliga begrepp för egentligen väldigt odramatiska fenomen. Ibland är det till och med ren begreppsförvirring, och samma begrepp kan betyda två helt skilda saker.

Exempel:
När barn lär sig prata och successivt lär sig byta ämne på ett sätt som går att följa och inte verkar helt taget ur luften kallas det shading.

När man får lyssna på två olika budskap i hörlurar, ett för varje öra, och man fäster uppmärksamheten på det ena (eftersom man inte kan ha det på båda samtidigt) kallas det man gör när man ignorerar det andra budskapet shading.

I rest my case...
Citera
2010-02-16, 14:12
Medlem
Hej!

Om man har lidit av depression under flera år, hur kommer en sån person klara sig på psykologiprogrammet? I arbetslivet?

Mvh
Citera
2010-02-16, 20:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vilken dum fråga Vad känner du själv, kommer du kunna vända det till något positivt, eller negativt, eller helt enkelt inte lägga så stor vikt vid det? Har du några tankar om hur du ska hantera andra som är deprimerade, kanske samtalskontakt? Finns inget bombsäkert svar, men de svar som finns har du inom dig, inte jag...
Citera
2010-02-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vilken dum fråga Vad känner du själv, kommer du kunna vända det till något positivt, eller negativt, eller helt enkelt inte lägga så stor vikt vid det? Har du några tankar om hur du ska hantera andra som är deprimerade, kanske samtalskontakt? Finns inget bombsäkert svar, men de svar som finns har du inom dig, inte jag...

Ok tack för svaret. Har tyvärr inga svar på dina frågor, hoppas i alla afll att jag inte kommer lägga stor vikt vid min depression i framtiden =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in