Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-08, 02:17
Medlem
Ska köpa ett nytt liggunderlag då mitt gamla gett sig. Ska ha ett självuppblåsande och är i valet och kvalet om jag ska ta ett med inbyggd huvudkudde. Inte alltid jag packar med kläder som lämpar sig att ha som kudde, så det här kanske kan vara ett plus. Vissa ser ju rätt ergonomiskt utformade ut med (med en nypa salt, såklart).

Kikar på något sånt här: https://cdon.se/sport-outdoor/luftma...mp-p-136323653 då jag jobbar lite på en budget men ändå vill ha något som håller sålänge man inte kör järnet och slinter med kniven.

Hur brukar ni göra för att lösa kuddeproblemet?
Citera
2023-10-08, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
Hur brukar ni göra för att lösa kuddeproblemet?
Jag har med ett kuddvar, och fyller det med kläder som jag haft under dagen.

Du har aldrig varit ute i naturen?

Om du ska ha ett självupplåsande liggunderlag så ska du absolut inte köpa det du länkat. Sover du på mark fungerar ett helt vanligt liggunderlag toppen. Ska du sova i sovsal eller liknande så är luftmadrass ett bra alternativ. En Therm-a-Rest om du är ute ofta.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-08 kl. 02:57.
Citera
2023-10-08, 02:56
Medlem
OneTaps avatar
ja brukar packa med en vanlig kudde. får sån stel nacke annars :P
Citera
2023-10-08, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
ja brukar packa med en vanlig kudde. får sån stel nacke annars :P
Seriöst, har du med kudde när du ska sova i skogen?

Självupplåsande är bra om du inte ska sova på mark, typ i sovsal. Annars helt onödigt. Om du inte är prinsessan på ärten.

Kudde brukar funka att stoppa lite kläder i en tisha.

Fråga mig när det gäller outdoor.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-08 kl. 03:22.
Citera
2023-10-08, 06:03
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

Självupplåsande är bra om du inte ska sova på mark, typ i sovsal. Annars helt onödigt. Om du inte är prinsessan på ärten.

har hög prio på sömn kvalitet så ja tar alltid med kudde ja. vill inte vakna med kaos nacke lixom :P
Citera
2023-10-08, 06:36
Medlem
Room531s avatar
Inte bäst när det upplåsbara väl pajar ute i kylan..Skumgummi är bäst av det skälet, lättare, billigt, isolerar utan risk för punktering, lättare att rulla ut och ihop, och man sover bra på det med. Kudde, ta whatever som kudde.. även om det finns upplåsbara... behövs inte.
Citera
2023-10-08, 08:08
Medlem
Ska du ligga på 58 cm bredd? Vilket blir minst 10 cm mindre i verkligheten. Då ligger du knappast på sidan för då hamnar det mesta utanför. Höjden är knappt 5 cm.

Du får ju åtminstone ha denna där du både får bredd och höjd (inte minst isolering mot den kalla marken) för att ligga bekvämt. Så kompletterar du med en liten handpump.

https://cdon.se/sport-outdoor/bestwa...9cm-p127183592

Är du 10-20 år kan du kanske nöja dig med att ligga på granris på marken!
Senast redigerad av KamratBlue 2023-10-08 kl. 08:11.
Citera
2023-10-08, 09:11
Medlem
olasvenssons avatar
Jag tältar mycket. Använder mina kläder som kudde. Att packa med kudde tar onödig plats.
Citera
2023-10-08, 13:22
Medlem
Citat:

okej då, Gud-Kejsare-Mästare-Över-Universum-Ers-Majestät-Naturkungen-Pillerm, då får du gärna rekommendera ett liggunderlag som klarar av ett par minus.

och jo, pucko, jag har varit ute i naturen, men när jag är i lövskog och inte kan fixa en enkel granrisbädd att ha under ett tunt liggunderlag är det inte alls en dum idé att ha ett uppblåsbart för att få lite avstånd från marken och bevara värmen bättre.

vet att det bästa är att fixa typ ett thermarest xtherm eller något, men inte sugen på att punga ut 2 lök för ett liggunderlag som jag inte vet hur mycket jag kommer använda...
Senast redigerad av robinhoodvarUCsnut 2023-10-08 kl. 13:32.
Citera
2023-10-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ska du ligga på 58 cm bredd? Vilket blir minst 10 cm mindre i verkligheten. Då ligger du knappast på sidan för då hamnar det mesta utanför. Höjden är knappt 5 cm.

Du får ju åtminstone ha denna där du både får bredd och höjd (inte minst isolering mot den kalla marken) för att ligga bekvämt. Så kompletterar du med en liten handpump.

https://cdon.se/sport-outdoor/bestwa...9cm-p127183592

Är du 10-20 år kan du kanske nöja dig med att ligga på granris på marken!

det du länkar väger, exklusive pump, nästan 2,5 kg. lite väl mycket att släpa på om man vandrar några mil och redan har en massa annat. är ingen ultralight-fanatiker, men gillar heller inte att släpa på mer än vad man behöver.
Citera
2023-10-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
okej då, Gud-Kejsare-Mästare-Över-Universum-Ers-Majestät-Naturkungen-Pillerm, då får du gärna rekommendera ett liggunderlag som klarar av ett par minus.

och jo, pucko, jag har varit ute i naturen, men när jag är i lövskog och inte kan fixa en enkel granrisbädd att ha under ett tunt liggunderlag är det inte alls en dum idé att ha ett uppblåsbart för att få lite avstånd från marken och bevara värmen bättre.

vet att det bästa är att fixa typ ett thermarest xtherm eller något, men inte sugen på att punga ut 2 lök för ett liggunderlag som jag inte vet hur mycket jag kommer använda...
Om du inte har lust att betala för ett Therm-a-Rest så får du göra som jag, köpa ett helt vanligt liggunderlag. Är det tunt, så köp två.
Citera
2023-10-08, 13:44
Medlem
Citat:
Om du inte har lust att betala för ett Therm-a-Rest så får du göra som jag, köpa ett helt vanligt liggunderlag. Är det tunt, så köp två.

har två tunnare i skum som jag använt sedan mitt gamla thermarest (som måste ha varit 15-20 år gammalt. ärvegods) pajade när jag klantade mig, men jag tycker inte det ger samma effekt som ett uppblåsbart.

med reservation för att mina liggunderlag är lite dåliga, men ok: rekommendera gärna något som funkar ned till ett par minus. maxpris 500, så behöver jag två så gärna inte 500 spänn styck. budget, budget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback