I dag är personalen i många butiker så begränsad att det i många fall inte finns extra personal när någon blir sjuk. Det innebär att det blir högre arbetsbelastning på kollegorna. Vilket leder till att personalen inte har samvete att sjukskriva sig.
Men sen är det många som inte har råd att vara sjuk. Karensdagen tar alldeles för stor del av lönen. Lönen som redan idag är i stor del begränsad tack vare otrygga anställningar och få heltider.
Så skriver en insändare. Vad blir konsekvenserna? Ökad smitta och frånvaro på många arbetsplatser? Dags att ta bort eller modifiera karensdagen?
I dag är personalen i många butiker så begränsad att det i många fall inte finns extra personal när någon blir sjuk. Det innebär att det blir högre arbetsbelastning på kollegorna. Vilket leder till att personalen inte har samvete att sjukskriva sig.
Men sen är det många som inte har råd att vara sjuk. Karensdagen tar alldeles för stor del av lönen. Lönen som redan idag är i stor del begränsad tack vare otrygga anställningar och få heltider.
Så skriver en insändare. Vad blir konsekvenserna? Ökad smitta och frånvaro på många arbetsplatser? Dags att ta bort eller modifiera karensdagen?
Ännu värre lär det bli i framtiden.
Kostnaden för att ha anställda skulle behöva minskas REJÄLT.
Efter att ha drivit bensinstation i nästan 30 år så kan jag bara konstatera att det där med att ha en massa anställda är fullständigt livsfarligt för företagets ekonomi.
Personligen kommer jag aldrig någonsin mer att bli företagare.
Åldersgräns?
Ont:
Livsmedelsförsörjningen är ju något predikerbart och föremål för konstant effektivisering.
i slutändan är det vi kunder som avgör vad vi är villiga att betala för våra inköp, så länge som fri konkurrens och lika villkor existerar...
Jobbar i butik 25 år ca, visst är det personalbrist eftersom vår extra personal oftast är unga och inte vill jobba med kort varsel eller särskilt mycket.
Efter pandemin så har det varit svårt att hitta folk som vill jobba, pengar är inte lika viktigt längre.
Den yngre generationen sätter högre värde på sin fritid än vad vi gjorde i den åldern (18-25år).
Men visst har vi råd att ta en sjukdag, jag var sjuk nu i september och fick min lönespec idag och får ändå ut 28500kr.
Butiker med en personalstyrka på bara 2-3 personer får det svårt om någon är sjuk. Viktigt därför att man har ytterligare ett antal personer som man snabbt kan ringa om någon är sjuk. Helst ska man redan kvällen före ringa om man känner sig lite småkrasslig. Ringa när man vaknar sjuk gör att man har svårt att hinna ringa vikarien och få igång denne i tid. Backupen består kanske av någon som tidigare gått i pension eller någon annan bekant.
För vissa är det ekonomiskt jobbigt att vara sjukskriven då man har en för lite buffert för att klara av förlorad lön. Andra har arbetsuppgifter som kan göras hemifrån å andra sidan så har de sällan någon vikarie som gör arbetsuppgifterna när man är sjuk utan de staplas bara på hög vilket medför att man känner sig tvingad att arbeta trots att man är sjuk.
Det är tufft ekonomiskt för arbetsgivare att behöva betala sjuklön. Dels så behöver de betala lön till vikarien alternativt så förlorar de produktion. Samtidigt så ska de betala lön till den sjuke. Lyckas man inte få tag på en vikarie så förlorar man snabbt dyrbar produktion. Att inte personal dyker upp är mycket kostsamt gör företaget, att dessutom samtidigt behöva betala sjuklön är lite konstigt eftersom det sällan är företaget som har någon påverkan på sjukdomsförloppet.
Slutsats, arbetstagare förlorar pengar på grund av karens och att sjuklön är lägre samtidigt så förlorar företaget produktion. Båda parterna är förlorare och delar kostnaderna.
Ännu värre lär det bli i framtiden.
Kostnaden för att ha anställda skulle behöva minskas REJÄLT.
Efter att ha drivit bensinstation i nästan 30 år så kan jag bara konstatera att det där med att ha en massa anställda är fullständigt livsfarligt för företagets ekonomi.
Det är ingen mänsklig rättighet att vara företagare. Inte alla som har kapacitet att vara företagare och hålla anställda. Sådana som du passar bättre som anställd.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!