2023-10-13, 21:47
Medlem
anon42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag måste först säga att när jag läser vad du skriver så oroar jag mig för människan bakom nicket.

Till skillnad från dig så tar jag ställning. Är det fel?

Det finns tydligen väldigt mycket bevis som vi inte har sett och aldrig kommer få se.
SVT har uttryckt sig diplomatiskt men har kanske inte hela bilden?

Människan bakom nicket har trubbats ner i 20 år av ett ofiltrerat internet. Barnamord väcker såklart känslor, men också en hel del skepticism då jag har sett hur mycket som är fake, och hur lätt det är att övertyga människor genom medel som inriktar sig på känslor. Människan bakom nicket mår inte bra och lever enbart för det som står denne kär vilket ger denne ett visst perspektiv.

Jag tycker absolut att du får ta ställning. Konflikten i Israel/Mellanöstern har däremot så mycket mer bakom ytan än det vi ser hända idag. Båda sidor är "rättfärdigade" i sitt hat (baserat på sitt trossystem), men metoderna är inte det.

Det finns enormt många skäl att hata både Israel och Palestina/Hamas. Det är ett krig som pågått i tusentals år. Ingen kommer backa.
Citera
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Egypten har stängt gränsen. Israeliska fartyg ser till att ingen lyckas simma ut.
Ja filtreringsfartyg från andra länder vore en möjlighet.

Men sen måste man ju skeppa icke Hamas till annan landyta!

Vilka områden idag i MÖ finns där man skulle kunna erbjuda palestinier ett land och vad skulle det kosta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Du kan tycka vad du vill, men den som påstår att Israel bryter mot internationell rätt och krigets lagar genom att inte exportera vatten, mat och andra förnödenheter har en rejäl uppförsbacke om han eller hon baserar sådana anklagelser på sitt eget privata tyckande.

Till och med FN har tagit bladet från mun idag och påpekat att det Israel gör på GAza är krigsbrott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Fast är araber och judar mina fiender eller? Du verkar ju inte kunna läsa svenska, så var kommer du ifrån?

Du är inte svensk för varken två eller fem ören, för svenskar debatterar sofistikerat och lägger fram fakta och bevis, vilket du inte verkar kunna göra. Är du så blåst i huvudet och inte fattar att Hamas är en diktatur som har erövrat och ockuperat Gaza. En majoritet där stödjer inte Hamas och vill leva ett vanligt liv utanför Gaza, men både Israel och Egypten har stängt gränserna sedan 2006. Är du så körd och inte fattar, att tom Israel har sagt att det är Hamas som gömmer sig bland palestinierna som de sedan använder och därmed nyttjar som ett slag "mänskliga sköldar" för att kunna genomdriva sin verksamhet. Ditt analfabeta PK-svin-patrask som har sålt Sverige till gamar och andra as. En diktatur har inte folket på sin sida, utan folket är tvunget att bo där för de låter dem inte att fly landet, delvis för att visa omvärlden att de faktiskt har folkets stöd. Tror du verkligen att alla nordkoreaner stödjer NK och det är därför som NK-diktaturen styr i NK? Så jävla blåst i huvudet, bonnläppar från landsbygden, gå och knulla din centerpartister. Hamas har illegalt ockuperat och erövrat Gaza, det är därför de har makten där ditt IQ-befriade spån. Gå och läs lite om hur diktaturer fungerar.

Att påstå att palestinierna i Gaza stödjer Hamas just för att Hamas har makten där är inte faktiska bevis. Du är lika mycket pajas som du kallade mina källor för. Så bevisa nu, lägg fram fakta som stärker ditt skitsnack att palestinierna i Gaza faktiskt stödjer Hamas. Jag väntar, lägg fram bevisen eller hållkäften. Tror att du vet mer om Gazaborna än Israel eller? Så jävla tom i huvudet. Du borde kalla dig själv för icke-svensk.

Jepp du är inte svensk, det framgår av texten ovan.

Lägg ner ditt jävla ömkande för Palestina.

En allvarligare reflektion: jag tror inte NK borna vill flytta, jag tror antingen är de indoktrinerade att tro de har det bra, eller har de faktiskt det bra.

Och nej jag tänker inte knolla "min" centerpartister. Jag har några grisar på gården som verkat lite sugna sista tiden, ifall det är en partner du behöver för att finna ro.
Citera
2023-10-13, 21:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
De kommer inte gå in i tunnlarna. De kommer spränga ingångarna och låsa in de som är där tills de svälter.
Har aldrig räknat med att nån judisk soldat går in i de där tunnlarna. Det är väl mest det att det blir svårt för Hamas att strida effektivt om de trycker nere under jorden. Svårt att slå ut pansarfordon, t.ex.

Antiklimax om Hamas-männen blir instängda i tunnlarna och israelerna promenerar genom Gaza City.
Citera
2023-10-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Mhm....

De islamiska terroristerna (Hamas och eventuella andra grupper) valde att stanna på platsen, till synes helt i onödan, till dess judisk militär anlände.
Märkligt.

Jag ser det som helt otänkbart att Israel lät detta ske med flit, att de medvetet skulle offra sina egna. Den som tror det måste läsa på mer om Israels historia. De är passionerade, drivna att vara ett land som skyddar judar, där judar ska vara säkra. Att massakrer på judar aldrig ska kunna ske igen efter förintelsen och andra förföljelser och massakrer genom åren.

Den inställningen är liksom inbäddad i folksjälen. De bryr sig inte jättemycket om vad omvärlden tycker eller om de fördöms för att de skjuter tillbaka efter raketattacker eller stänger av elen för de som mördat israeler.

Jag tror de blev lurade. Hamas har legat lågt ett tag. De säger de själva. De låtsades bry sig om folket och vilja bygga samhället istället. Det var fler transporter, fler arbetstillstånd, osv. Hamas vet att Israel och väst vill tro gott om andra människor och de utnyttjade det. Det är ett arrogant misstag som väst begår, vi tror att alla tänker likadant som oss.

Däremot är det ju ett gigantiskt misslyckande för IDF att attacken kunde ske, och det kommer diskuteras och utredas, efter kriget. Som någon skrev tidigare, de överraskades även för 50 år sedan under Yom Kippur kriget. Då underskattade de Egypten och Syrien. De trodde inte att Egypten skulle slå sig igenom skyddsmuren i Sinaiöknen så snabbt och enkelt t ex. Under 6-dagarskriget slog Israel ut hela Egyptens flygvapen på typ en dag.
Citera
2023-10-13, 21:51
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Egipqa0ZhUk

Företrädare för Hamas som intervjuas här hävdar att dom inte dödat några civila. Nu är ju detta såklart ett till största delen helt befängt påstående, men han ställer ändå en ganska intressant frågeställning när det kommer till definitionen av civila. Han för fram att i Hamas mening om du arbetar med t.ex. Artificiell Intelligens och övervakning av palestinier för den Israeliska regeringens räkning så är du inte att betrakta som civil i Hamas ögon.

Han menar också på att om du är israelisk bosättare på ockuperad mark så är du inte heller att betrakta som civil enligt Hamas. Hur dom rimligtvis ska ha kunnat avgöra om alla dom döda på t.ex. festivalen jobbade med AI/övervakning eller var medlemmar av bosättarfamiljer har jag väldigt svårt att se, så självklart ljuger Hamas-terroristen i det avseendet.

Han väcker fortfarande en intressant frågeställning i sak; om du jobbar för den israeliska staten med t.ex. AI och övervakning av palestinier eller om du är del av dom bosättarfamiljer som äter sig in allt djupare på ockuperad mark, är det då rimligt att du ska ses som civil?
Citera
2023-10-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
De kommer inte gå in i tunnlarna. De kommer spränga ingångarna och låsa in de som är där tills de svälter.

Tror jag inte. hamas har ju gisslan därnere som man lär försöka rädda.

Skulle bli ett jäkla liv i Israel ifall man medvetet dräpt sina egna medborgare.
Citera
2023-10-13, 21:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Israel fortsätter att precisionsbomba journalister där.
Du kan omöjligen veta att det var judarna som gjorde det.

Sant är att någon precisionsbeskjuter journalister där.
Citera
2023-10-13, 21:53
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Har aldrig räknat med att nån judisk soldat går in i de där tunnlarna. Det är väl mest det att det blir svårt för Hamas att strida effektivt om de trycker nere under jorden. Svårt att slå ut pansarfordon, t.ex.

Antiklimax om Hamas-männen blir instängda i tunnlarna och israelerna promenerar genom Gaza City.

Tror det blir svårt att stänga in dem i tunnlar... de lär väl iafall ha haft en hjärna och gjort ett x antal gångar som de kan röra sig mellan.
Citera
2023-10-13, 21:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Här; https://youtu.be/ysSSMri_ALA?si=a1h35IyKPvTo5R10

Det är ju explosioner men p.g.a. att det är så långt bort så tror jag vi bara ser allt damm som bildas av explosionen. Se exakt på 9 sekunder så ser du ett litet svart moln som följs av ett vitt. Det svarta var från explosionen och det vita är dammet den har rört upp. Båda moln blåser liksom åt höger.
Citera
2023-10-13, 21:54
Medlem
När tog ngn FN seriöst? HRW = full med diktaturer, va fan vet de om mänskliga rättigheter??

Nu ska Gaza betala notan...de hade sin 15 min fame när de chockade omvärlden... nu är Israel mobiliserad... kan ni försöka den stunten igen??

Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Till och med FN har tagit bladet från mun idag och påpekat att det Israel gör på GAza är krigsbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in