2023-10-06, 15:10
Medlem
BlackPetes avatar
Det här är ett ämne som jag inte är så kunnig på men är intresserad av att förstå bättre. Kurderna har ju haft en närvaro i Europa och USA åtminstone sedan 70-talet. Samtidigt pågår någon slags långdragen konflikt i Mellanöstern där kurderna försöker hävda ett eget landområde insprängt i Irak, Iran, Turkiet och Syrien.

Den kurdiska extremistorganisationen PKK har sedan länge etablerat sig i västvärlden. Vilket skapar missnöje hos Irak, Iran, Turkiet och Syrien. Något som blivit alltmer tydligt på sistone då Sverige har målats upp som ett starkt fäste för PKK sympatisörer av Turkiet vilket används som argument för att inte släppa in Sverige i NATO.

- Hur spänd är stämningen mellan kurderna och Irak, Iran, Turkiet och Syrien?

- Hur ser kurderna själva på PKK?

- Är Europeiska länder och USA infiltrerade av kurder och PKK?

- Finns det tecken på att Sverige blivit infiltrerat av kurder och PKK; vad är isåfall syftet?
Senast redigerad av BlackPete 2023-10-06 kl. 15:14.
Citera
2023-10-06, 17:53
Medlem
Alla kurder är supportade av usa och Israel samt Tyskland. Vare sig PKK ypg peshmerga eller annat trash dessa kurder är Israels prio i Mellanöstern, läs historia ni fattar, börja med vilka det va som flydde från iraq till Israel när Israel etablerade sig, det va judiska kurder de utgör Israel och deras vingar i Europa och väst är just de ovannämnda. Det blev som mest klart under Syrien kriget. Nu kanske ni förstår varför hela Mellanöstern inte direkt gillar de
Citera
2023-10-06, 18:32
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khorasan1515
Alla kurder är supportade av usa och Israel samt Tyskland. Vare sig PKK ypg peshmerga eller annat trash dessa kurder är Israels prio i Mellanöstern, läs historia ni fattar, börja med vilka det va som flydde från iraq till Israel när Israel etablerade sig, det va judiska kurder de utgör Israel och deras vingar i Europa och väst är just de ovannämnda. Det blev som mest klart under Syrien kriget. Nu kanske ni förstår varför hela Mellanöstern inte direkt gillar de

Ok. Hur är relationen mellan kurdiska muslimer och kurdiska judar?
Citera
2023-10-06, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPete
Ok. Hur är relationen mellan kurdiska muslimer och kurdiska judar?
Jag benämnde bara det som är sant, det finns muslimska kurder också men de är inte bland de där som jag nämnde.
Citera
2023-10-06, 18:57
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Jag benämnde bara det som är sant, det finns muslimska kurder också men de är inte bland de där som jag nämnde.

Ok. Det förstår jag. Min fråga kvarstår dock. Hur är relationen mellan kurdiska judar och kurdiska muslimer?
Citera
2023-10-06, 20:09
Medlem
Citat:
Ok. Det förstår jag. Min fråga kvarstår dock. Hur är relationen mellan kurdiska judar och kurdiska muslimer?
Det är såsom resten av världens situationen.
Citera
2023-10-06, 20:17
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Det är såsom resten av världens situationen.

Jag antar att du har svårt med läsförståelsen. Men försök förstå min fråga denna gång innan du svarar.

Vad tycker kurdiska judar och kurdiska muslimer om varandra?
Citera
2023-10-06, 20:38
Medlem
Citat:
Jag antar att du har svårt med läsförståelsen. Men försök förstå min fråga denna gång innan du svarar.

Vad tycker kurdiska judar och kurdiska muslimer om varandra?
Inte bra, vad tror du själv?
Citera
2023-10-06, 20:41
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Inte bra, vad tror du själv?

Jag vet inte. Har faktiskt inte en aning. Det är nämligen anledningen till att jag frågar. Du får gärna berätta mer om kurdiska judars och kurdiska muslimers förhållande till varandra både historiskt och i nutid.
Citera
2025-10-09, 20:38
Medlem
BlackPetes avatar
Uppdaterar denna tråd i förhoppning att någon ska kunna bidra med egna upplevelser, erfarenheter eller teorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in