• 1
  • 2
2023-10-06, 11:07
Medlem
Pillenfilles avatar
En miniserie i 9 delar om psykologisk manipulation från svt om Nora som bor i en lägenhet tillsammans med sin tjejkompis Sara och bög/dragkompisen Charlie. På en fest träffar hon Simon, som hon blir jättekär i och inleder ett förhållande med. Till en början så funkar allt bra, men med tiden och framförallt när Nora flyttar in hos honom, så börjar en mörkare sida av Simon att manifestera sig. Nora befinner sig då i ett destruktivt förhållande som hon inte vet hur hon ska tas sig ur.

Jag tycker att serien går från att vara cringe, sen över till att bli obehaglig.

Någon som har kollat? Vad tycker ni?

De släpper tre avsnitt i taget. De tre första förra fredagen, tre nya idag, sen de tre resterande nästa fredag.

Går att se här: https://www.svtplay.se/gaslight
Citera
2023-10-06, 11:33
Medlem
SnutteFia03s avatar
Sett de första tre avsnitten och ska se de nya idag tänkte jag.

Vet inte om det är meningen, men jag kan hittils inte sympatisera med någon av karaktärerna? Allt är liksom bara misär och jag tänker att "ja, lever man sådär och gör dem där valen så kommer det gå illa".

Sen är det lite för mycket politik, exempelvis känns det skitnödigt att den homosexuelle rumskompisen dessutom är drag. Fattas bara en röd fana med hammaren och skäran på väggen i lägenheten känns det som.

Sen blir det lite övertydligt i de tidiga avsnitten hur snubben groomar vad som ska bli det tilltänkta offret, det känns så tillgjort att jag inte köper det och jag tror det beror mer på manus än själva skådespelet. Introt var inte heller något vidare och jag tror jag hade haft mer behållning av serien om jag inte fått seriens synopsis serverad det första som händer.

En annan sak som jag tänkte på är att avsnitten är så inkonsekventa i längd, ett avsnitt var runt 37 minuter, medan ett annat var 19, ett 26 osv.

Men jag gillar draman och kan ha överseende med en hel del, därav tänker jag ändå se klart serien.
Citera
2023-10-06, 11:44
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Sett de första tre avsnitten och ska se de nya idag tänkte jag.

Vet inte om det är meningen, men jag kan hittils inte sympatisera med någon av karaktärerna? Allt är liksom bara misär och jag tänker att "ja, lever man sådär och gör dem där valen så kommer det gå illa".

Sen är det lite för mycket politik, exempelvis känns det skitnödigt att den homosexuelle rumskompisen dessutom är drag. Fattas bara en röd fana med hammaren och skäran på väggen i lägenheten känns det som.

Sen blir det lite övertydligt i de tidiga avsnitten hur snubben groomar vad som ska bli det tilltänkta offret, det känns så tillgjort att jag inte köper det och jag tror det beror mer på manus än själva skådespelet. Introt var inte heller något vidare och jag tror jag hade haft mer behållning av serien om jag inte fått seriens synopsis serverad det första som händer.

En annan sak som jag tänkte på är att avsnitten är så inkonsekventa i längd, ett avsnitt var runt 37 minuter, medan ett annat var 19, ett 26 osv.

Men jag gillar draman och kan ha överseende med en hel del, därav tänker jag ändå se klart serien.

Ja dragbögen är jobbigast. Hur många bor ihop med en sån där kompis egentligen? Är väl just för att det kommer från svt som han är med. Kan inte påstå att MASSAGATTI har fel i att kalla det här för en bögserie.

Ja smygfilmandet är ju en sån grej, även fotona på exet(mkt sexigare än Nora btw) som han har kvar på sin dator. Men blev ändå lite överraskad över att han faktiskt jobbade på ett demensboende. Trodde först att han ljög för Nora om det för att typ verka omsorgsfull. Men ja, är väl just därför han jobbar där för att tjejerna ska tänka "om han är så fiiin"

Är rätt vanligt med att miniserier har olika längd på avsnitten, men det diffar ju mer än vanligt här, såklart.
Senast redigerad av Pillenfille 2023-10-06 kl. 12:23.
Citera
2023-10-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillenfille
Någon som har kollat? Vad tycker ni?
Började titta, men stängde ner efter en kort stund. Ämnet "gaslightning" är intressant, så jag följer tråden för att se om någon har något positivt att säga om den.
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Finns det verkligen något på TV idag som ger en någonting av intellektuellt värde ?
Tror du hänger upp dig på att ts skriver "tv". Jag kan också säga att jag sett något på tv, trots att jag inte ens äger någon.
Citera
2023-10-06, 12:08
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ja dragbögen är jobbigast. Hur många bor ihop med en sån där kompis egentligen? Är väl just för att det kommer fråm svt som han är med. Kan inte påstå att MASSAGATTI har fel i att kalla det här för en bögserie.

Den karaktären känns, hittils, nästan lite väl ytlig och stereotyp. Inger ingen känsla av att ha en egen personlighet, utan bara den här karikatyren av en homosexuell person. Får nästan lite intrycket av att han är en efterkonstruktion som någon velat ha med för att göra ett statement, från början var det nog bara huvudpersonen och hennes kompis som bodde ihop.

Han tillför ju ingenting hittils i serien iaf.
Citera
2023-10-06, 12:24
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Började titta, men stängde ner efter en kort stund. Ämnet "gaslightning" är intressant, så jag följer tråden för att se om någon har något positivt att säga om den.
Tror du hänger upp dig på att ts skriver "tv". Jag kan också säga att jag sett något på tv, trots att jag inte ens äger någon.

När skrev jag tv?
Citera
2023-10-06, 12:27
Medlem
Citat:
När skrev jag tv?
Dels skriver du "svt", vilket är en förkortning av Sveriges Television, och förkortningen av television är just tv.

Sedan ligger tråden i underforumet "Tv-serier och tv-program".
Citat:
svt
Kan tänka mig att vissa då tror att det alltid betyder att man sitter framför en tv kopplad till antennuttaget.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-06 kl. 12:32.
Citera
2023-10-06, 12:33
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Dels skriver du "svt", vilket är en förkortning av Sveriges Television, och förkortningen av television är just tv.

Sedan ligger tråden i underforumet "Tv-serier och tv-program".

Långsökt...är väl ändå känt att svt har en playtjänst, plus att jag länkade till seriens sida?

Och mig veterligen finns inget ämne som bara heter "serie" här på flashback.

Edit: såg inte din redigering förrän jag postade, men ändå...
Citera
2023-10-06, 12:37
Medlem
Citat:
Långsökt...är väl ändå känt att svt har en playtjänst, plus att jag länkade till seriens sida?
Har du någon annan förklaring till varför signaturen "MASSAGATTI" svarade som hen gjorde?

Vad sätter du för betyg på serien hittills?
Citera
2023-10-06, 12:57
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Har du någon annan förklaring till varför signaturen "MASSAGATTI" svarade som hen gjorde?

Vad sätter du för betyg på serien hittills?

Helt ok. Man börjar känner det här obehaget gentemot Simon som man ska känna. Blir spännande att se upplösningen.

På minuskontot hamnar ju då att den flamboyanta bögen är med utan någon riktig anledning. Eller ja, problemet är väl inte nödvändigtvis läggningen i sig, men man kan ju ha ett normalt uppträdande ändå. Nu när man kör på det stereotypiska spåret(plus att han är drag) gör att scenerna med honom bara blir jobbiga. Typ så här var det nog:
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Den karaktären känns, hittils, nästan lite väl ytlig och stereotyp. Inger ingen känsla av att ha en egen personlighet, utan bara den här karikatyren av en homosexuell person. Får nästan lite intrycket av att han är en efterkonstruktion som någon velat ha med för att göra ett statement, från början var det nog bara huvudpersonen och hennes kompis som bodde ihop.

Han tillför ju ingenting hittils i serien iaf.

Hursomhelst, på en skala får serien 5/10
Senast redigerad av Pillenfille 2023-10-06 kl. 13:01.
Citera
2023-10-06, 13:02
Medlem
Har man själv varit i en sån här relation så får iallafall jag äckelkänslor efter sista avsnittet. Glömmer ALDRIG när mitt ex fick sitt första utbrott. Borde såklart ha lämnat direkt men trodde det skulle bli så fantastiskt som det var i början men så blev det aldrig igen såklart.

Hon kallade alla sina ex för psykopater och även mig för psykfall till sin nya kille. Så fort någon gjorde slut med henne så var det aldrig hennes fel.

Såhär i efterhand har jag förstått alla redflags på vägen som jag ignorerade när jag träffade henne precis som tjejen i serien. En viktig serie som tar upp ett ämne som har varit i blickfånget sista åren "mäns våld mot kvinnor".
Citera
2023-10-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockwiththecockout
Hon kallade alla sina ex för psykopater och även mig för psykfall till sin nya kille. Så fort någon gjorde slut med henne så var det aldrig hennes fel.
Fast gaslightade hon dig? Det är en ganska speciell metod,
Citat:
Gaslighting är en form av manipulation och vilseledande, där information förvrängs, förvanskas eller utelämnas eller där falsk information presenteras med avsikten att få offer att tvivla på sina egna minnen, uppfattning och sinneshälsa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Lite kul. Ordet kommer från filmen "Gas light", med Ingrid Bergman i en av huvudrollerna.

Får nog börja titta på serien :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in