2023-10-27, 06:31
Medlem
needAlifes avatar
Strejk alltså. Det var intressant, vad tror vi om utgången av detta?
Citera
2023-10-27, 06:47
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife

Jag är inte så insatt, men av det lilla jag vet är jag försiktigt positiv. Det är något som behövs. Techvärlden har länge helt genomsyrats av ett Silicon Valley-färgat libertariansk arbetsgivarperspektiv men de senaste åren har åtminstone anställda i ett litet antal stora amerikanska techbolag startat fackförbund, inklusive Alphabet (Google) och Activision Blizzard.

De stackars anställda på Amazon har kämpat länge men motarbetats hårt av bolaget, och än så länge inte lyckats, och kommer väl till slut lyckas ungefär samtidigt som bolaget nått fram till fullständig automatisering, så det ändå inte kommer finnas några anställda att för just det förbundet.
Citera
2023-10-27, 07:28
Medlem
Xer0s avatar
Ojojoj nu kommer snart Musk ut, hög som ett hus och uttalar sig om att Sverige är ett företagsfientligt skitland som stödjer biolab nazisterna i Ukraina.

https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-...nedEntry=20862
Senast redigerad av Xer0 2023-10-27 kl. 07:31.
Citera
2023-10-27, 08:04
Medlem
Tesla bör ha åtminstone lika omfattande bekymmer med motsvarande fackförening i Tyskland men gissar detta kommit lite i skuggan av allt bråk med vattenrättigheter och annat miljörelaterat runt deras fabriksbygge där ?
Citera
2023-10-27, 08:10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife

Well, Elon lär inte bli glad. Fackföreningar är ett jävla skit när det går grus i maskineriet. Speciellt på mindre företag.

Tyskarna ligger på de med om kollektivavtal. Så, han lär nog få krypa till korset till slut.

Men, driver han Tesla som X så stänger han nog bara ner fabrikernas. Och ber facket fara åt pepparn.
Citera
2023-10-27, 08:12
Medlem
Musikopps avatar
Slår det inte slint i huvudet nu på alla PK-sossar och fackpampar som kör runt i en Tesla?
Citera
2023-10-27, 09:52
Tesla Sverige sätter in strejkbrytare (2023-10-27)

Det rapporteras alltså om flera strejkbrytare på Teslas verkstäder i Sverige.

Facket är helt mållösa och tycker att det är förfärligt, hela samhället håller på att rasa samman enligt IF Metalls avtalssekreterare.

Källa: https://da.se/2023/10/da-pa-plats-fl...tad-i-uppsala/

Frågor att diskutera:

1. Gör Tesla rätt i att inte ansluta sig till kollektivavtalet.
2. Bör fackförbund verkligen sitta på makten att tala om för hur andra ska sköta sina företag?
Senast redigerad av Trapster 2023-10-27 kl. 10:28.
Citera
2023-10-27, 09:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Citat:
DA på plats: ”Den svenska modellen står på spel”

Strejkvakter från IF Metall är på plats utanför Teslas verkstäder. Konflikten är avgörande för den svenska modellen.
– Om inte Tesla behöver ha kollektivavtal behöver ingen annan heller det, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä, på plats i Uppsala.

Mod.
Citera
2023-10-27, 09:56
Medlem
SexgalenZombies avatar
Haha lycka till Tesla, de kommer få lära sig ganska snart vilka kraftfulla möjligheter fackförbund har i Sverige.

Ford i Usa utsattes för en strejk, som fått sin upplösning just idag, där Ford mfl vek ned sig för arbetarna. President Biden deltog i firandet efteråt.
Citera
2023-10-27, 09:58
Medlem
Självklart ska företag som verkar i Sverige ha kollektivavtal. Jobbar du inte själv?

Det är grundläggande för den svenska modellen, och innebär också att man har rätt att strejka när företag beter sig svinaktigt.
Citera
2023-10-27, 10:02
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Självklart ska företag som verkar i Sverige ha kollektivavtal. Jobbar du inte själv?

Det är grundläggande för den svenska modellen, och innebär också att man har rätt att strejka när företag beter sig svinaktigt.

Jo jag jobbar, driver eget, bestämmer således själv hur, var och när jag jobbar. Men känner också en helt annan frihet att kunna kräva den ersättning jag vill och förhandla mig till den ersättning jag anser är lämplig för uppdraget. Går också hem när jag känner att jag är klar för dagen.

Att få ett avtal med en högsta lägsta nivå på ersättning som alla andra också får, oberoende erfarenhet eller kompetens har jag svårt att förstå. Varför hela fackförbundshysterin är som danska för mig (helt obegriplig) .

Dessutom handlar väl inte alltid en strejk om att ett företag har betett sig illa. Tycker mig se att dessa jävla fackföreningar går ut i strejk ENBART för att ett företag svarar: "Tack för din förfrågan, men vi vill inte ansluta oss till er. Vänligen respektera detta". Då svarar facket med KRIG. Direkt. Utan att ens ställa sig frågan "Undra varför detta väletablerade bolag inte vill beblanda sig med våra Samhall-medlemmar?".
Senast redigerad av Trapster 2023-10-27 kl. 10:08.
Citera
2023-10-27, 10:10
Medlem
Det hela går tillbaka till en annan tid. Typ löpande bandet där oavsett om person A eller person B står och hänger dit dörrar så gör de exakt lika många dörrar per timme. Dvs man kan sätta ett fast värde på deras produktivitet, vad de är värda företaget. Men många jobb i dagens samhälle funkar inte så. En person kan skapa värde för 10k för arbetsgivaren, medan en annan kan skapa värde för 50k för exakt samma tjänst. Att då genom avtal säga att de båda på samma tjänst ska ha ex 30k för det är vad tjänsten och anställningstiden är värd blir fel. Kollektivavtalen i Sverige håller dessutom nere lönerna. Hela vårt sjukvårdsystem bygger på att brist på konkurrens och låga löner. För att inte tala om hur ingenjör- och IT-anställdas löner i Sverige är artificiellt låga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in