Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Självklart ska företag som verkar i Sverige ha kollektivavtal. Jobbar du inte själv?
Det är grundläggande för den svenska modellen, och innebär också att man har rätt att strejka när företag beter sig svinaktigt.
Jo jag jobbar, driver eget, bestämmer således själv hur, var och när jag jobbar. Men känner också en helt annan frihet att kunna kräva den ersättning jag vill och förhandla mig till den ersättning jag anser är lämplig för uppdraget. Går också hem när jag känner att jag är klar för dagen.
Att få ett avtal med en högsta lägsta nivå på ersättning som alla andra också får, oberoende erfarenhet eller kompetens har jag svårt att förstå. Varför hela fackförbundshysterin är som danska för mig (helt obegriplig) .
Dessutom handlar väl inte alltid en strejk om att ett företag har betett sig illa. Tycker mig se att dessa jävla fackföreningar går ut i strejk ENBART för att ett företag svarar: "Tack för din förfrågan, men vi vill inte ansluta oss till er. Vänligen respektera detta". Då svarar facket med KRIG. Direkt. Utan att ens ställa sig frågan "Undra varför detta väletablerade bolag inte vill beblanda sig med våra Samhall-medlemmar?".