• 1
  • 2
2023-10-04, 12:26
Bannlyst
Sökt men hittade ej någon tråd om detta undermedel så tänkte starta en egen och ställa lite frågor.

Har tidigare tagit Ashwaghanda K66 om 4 kapslar dagligen och blev sååå lugn och fin (led av ångest på den tiden, är botad sedan 5 år) Nu var det ett tag sedan och jag för skojs skull testar Ashwaghanda Gummies för att se om de fungerar. De är på 600mg per gummy och man ska ta två så 1200mg vilket ju är en megados och jag känner..Ingenting. Visst är de goda men jag märker inte av någon effekt.

Är de dåliga eller är det för att K66'orna helt enkelt är den renaste/effektivaste formen?

För er som inte vet är Ashwaghanda en Indisk rot för lugnande av det centrala nervsystemet samt bättre sömn och antiinflammatoriska egenskaper. Mao extremt nyttigt för människokroppen och som beprövats i indien i 1000 år.
Citera
2023-10-04, 15:30
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Det är skillnad på lipton och tsuen. Båda är avsedda att hållas upp som té men endast den senare klarar av det. Dessutom vill inte västvärldens ordning att du ska må bra av det som är bättre än deras. Du kan blanda det med té och klarnat smör och en skvätt vin och koka det tills det blandas lite och sedan skaka det eller mixa det så det blir som tibetarnernas smörté uppe i bergen. Det är både att du måste hitta bra kvalitet på råvarorna och använda dem rätt.
Citera
2023-10-05, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YolotheistDelusion
Det är skillnad på lipton och tsuen. Båda är avsedda att hållas upp som té men endast den senare klarar av det. Dessutom vill inte västvärldens ordning att du ska må bra av det som är bättre än deras. Du kan blanda det med té och klarnat smör och en skvätt vin och koka det tills det blandas lite och sedan skaka det eller mixa det så det blir som tibetarnernas smörté uppe i bergen. Det är både att du måste hitta bra kvalitet på råvarorna och använda dem rätt.
Aha kan man dricka det? Nej jag tar det i kapslar, funkat jättebra, skulle inte vilja dricka det pga smaken.
Citera
2023-10-06, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Aha kan man dricka det? Nej jag tar det i kapslar, funkat jättebra, skulle inte vilja dricka det pga smaken.

Jao men du ville ju att det skulle funka?
Citera
2023-10-06, 03:34
Bannlyst
Citat:
Jao men du ville ju att det skulle funka?
Ja det gjorde det i kapselform men i gummyform gör det inte. Har även försökt med te på rötter nu när jag funderar på saken och märkte inte direkt av det heller. Enbart K66 kapslar har hjälpt. Och det något oerhört, kunde både få sova och kände mig säg 60% lugnare.
Citera
2023-10-06, 04:13
Medlem
Citat:
Ja det gjorde det i kapselform men i gummyform gör det inte. Har även försökt med te på rötter nu när jag funderar på saken och märkte inte direkt av det heller. Enbart K66 kapslar har hjälpt. Och det något oerhört, kunde både få sova och kände mig säg 60% lugnare.

Det måste nog blandas och kokas och skakas som jag sa. Då måste det ge effekt om råvarorna är bra. Det är lag.
Citera
2023-10-06, 04:20
Bannlyst
Citat:
Det måste nog blandas och kokas och skakas som jag sa. Då måste det ge effekt om råvarorna är bra. Det är lag.
Ousch, koka och hålla på för något jag inte vill ha i dryckesform. Nej det behövde jag inte med K66, det var bara att ta en kapsel. Man ska inte behöva krångla till det sådär utan det ska fungera ändå annars är det klenvirke och inte rent. Men då vet jag iallafall; enbart K66 fungerar på mig.

Tack! <3
Citera
2023-10-15, 03:09
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Ashwaganda är en malen rot.
Är det pulveriserade växtdelar i dina gummies?

Ren ashwaganda kan variera i mängden withanolider.

Troligen är gummies gjorda på någon form av extrakt från ashwaganda och hur starkt extraktet är kanske de inte har så bra koll på.

Exempelvis Om det altid är exakt fem ml extrakt i varje gummie så kan extraktionen varit dålig och det kan även varit en dålig svag ashwaganda som de började med.

Jag odlar egen ashwaganda, men skulle jag handla skulle jag köpa ren naturmedicin (inte extrakt) från en välrenomerad producent.
Citera
2023-10-16, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ashwaganda är en malen rot.
Är det pulveriserade växtdelar i dina gummies?

Ren ashwaganda kan variera i mängden withanolider.

Troligen är gummies gjorda på någon form av extrakt från ashwaganda och hur starkt extraktet är kanske de inte har så bra koll på.

Exempelvis Om det altid är exakt fem ml extrakt i varje gummie så kan extraktionen varit dålig och det kan även varit en dålig svag ashwaganda som de började med.

Jag odlar egen ashwaganda, men skulle jag handla skulle jag köpa ren naturmedicin (inte extrakt) från en välrenomerad producent.
Ja! Just vad jag funderat på, gelen är ju matt och så oklar som den kan bli så den borde innehålla pulver, tycker man. Att odla själv är ju en brutalt genial idé, varför tänkte jag inte på det som odlar så mycket? Har ff tomatas i vardagsrummet.

Är det svårt att odla upp? Tänker mig ashwaghanda withsomnia insiferia lr vad den heter, den som används i K66.
Citera
2023-10-17, 20:50
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ja! Just vad jag funderat på, gelen är ju matt och så oklar som den kan bli så den borde innehålla pulver, tycker man. Att odla själv är ju en brutalt genial idé, varför tänkte jag inte på det som odlar så mycket? Har ff tomatas i vardagsrummet.

Är det svårt att odla upp? Tänker mig ashwaghanda withsomnia insiferia lr vad den heter, den som används i K66.

Ashwaganda tål inte frost. På vintern måsta man ta in plantorna och ha dem inne och då behöver de oftast extra belysning för att klara vintern.

Mina frön köptes frön från impecta ca 2010, men idag får man nog beställa frön från utlandet.

Rötterna blir större och större varje år, så jag brukar så många och sedan på hösten spara de som har störsyt rötter. De med små rötter rengör jag och torkar.
Även blad och grenar torkar jag för alla delar av växten fungerar som en adaptogen.
Citera
2023-10-17, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ashwaganda tål inte frost. På vintern måsta man ta in plantorna och ha dem inne och då behöver de oftast extra belysning för att klara vintern.

Mina frön köptes frön från impecta ca 2010, men idag får man nog beställa frön från utlandet.

Rötterna blir större och större varje år, så jag brukar så många och sedan på hösten spara de som har störsyt rötter. De med små rötter rengör jag och torkar.
Även blad och grenar torkar jag för alla delar av växten fungerar som en adaptogen.
Ja det har jag redan hemma: en jättelik odlingslåda med belysning jag har tomater, paprika, vitlök o annat i så det är bara att flytta nåt o plantera ner ashwagandan.

Kan ju testa nu i vinter. Några bra siter att köpa från? Hur hög värme behöver de o hur sköts de? Vore coolt med egna att tvätta o mixa o sen torka bara?
Senast redigerad av Vildblom 2023-10-17 kl. 21:19.
Citera
2023-10-17, 21:20
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Hur hög värme behöver de o hur sköts de? Vore coolt med egna att tvätta o mixa o sen torka bara?

De behöver ungefär samma typ av väldränerad jord som pelargoner och kaktusar.
Det tar ca 3 år innan rötterna är stora, i min odling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in