• 1
  • 2
2023-10-04, 12:26
Bannlyst
Skt men hittade ej ngon trd om detta undermedel s tnkte starta en egen och stlla lite frgor.

Har tidigare tagit Ashwaghanda K66 om 4 kapslar dagligen och blev s lugn och fin (led av ngest p den tiden, r botad sedan 5 r) Nu var det ett tag sedan och jag fr skojs skull testar Ashwaghanda Gummies fr att se om de fungerar. De r p 600mg per gummy och man ska ta tv s 1200mg vilket ju r en megados och jag knner..Ingenting. Visst r de goda men jag mrker inte av ngon effekt.

r de dliga eller r det fr att K66'orna helt enkelt r den renaste/effektivaste formen?

Fr er som inte vet r Ashwaghanda en Indisk rot fr lugnande av det centrala nervsystemet samt bttre smn och antiinflammatoriska egenskaper. Mao extremt nyttigt fr mnniskokroppen och som beprvats i indien i 1000 r.
Citera
2023-10-04, 15:30
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Det r skillnad p lipton och tsuen. Bda r avsedda att hllas upp som t men endast den senare klarar av det. Dessutom vill inte vstvrldens ordning att du ska m bra av det som r bttre n deras. Du kan blanda det med t och klarnat smr och en skvtt vin och koka det tills det blandas lite och sedan skaka det eller mixa det s det blir som tibetarnernas smrt uppe i bergen. Det r bde att du mste hitta bra kvalitet p rvarorna och anvnda dem rtt.
Citera
2023-10-05, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YolotheistDelusion
Det r skillnad p lipton och tsuen. Bda r avsedda att hllas upp som t men endast den senare klarar av det. Dessutom vill inte vstvrldens ordning att du ska m bra av det som r bttre n deras. Du kan blanda det med t och klarnat smr och en skvtt vin och koka det tills det blandas lite och sedan skaka det eller mixa det s det blir som tibetarnernas smrt uppe i bergen. Det r bde att du mste hitta bra kvalitet p rvarorna och anvnda dem rtt.
Aha kan man dricka det? Nej jag tar det i kapslar, funkat jttebra, skulle inte vilja dricka det pga smaken.
Citera
2023-10-06, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Aha kan man dricka det? Nej jag tar det i kapslar, funkat jttebra, skulle inte vilja dricka det pga smaken.

Jao men du ville ju att det skulle funka?
Citera
2023-10-06, 03:34
Bannlyst
Citat:
Jao men du ville ju att det skulle funka?
Ja det gjorde det i kapselform men i gummyform gr det inte. Har ven frskt med te p rtter nu nr jag funderar p saken och mrkte inte direkt av det heller. Enbart K66 kapslar har hjlpt. Och det ngot oerhrt, kunde bde f sova och knde mig sg 60% lugnare.
Citera
2023-10-06, 04:13
Medlem
Citat:
Ja det gjorde det i kapselform men i gummyform gr det inte. Har ven frskt med te p rtter nu nr jag funderar p saken och mrkte inte direkt av det heller. Enbart K66 kapslar har hjlpt. Och det ngot oerhrt, kunde bde f sova och knde mig sg 60% lugnare.

Det mste nog blandas och kokas och skakas som jag sa. D mste det ge effekt om rvarorna r bra. Det r lag.
Citera
2023-10-06, 04:20
Bannlyst
Citat:
Det mste nog blandas och kokas och skakas som jag sa. D mste det ge effekt om rvarorna r bra. Det r lag.
Ousch, koka och hlla p fr ngot jag inte vill ha i dryckesform. Nej det behvde jag inte med K66, det var bara att ta en kapsel. Man ska inte behva krngla till det sdr utan det ska fungera nd annars r det klenvirke och inte rent. Men d vet jag iallafall; enbart K66 fungerar p mig.

Tack! <3
Citera
2023-10-15, 03:09
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Ashwaganda r en malen rot.
r det pulveriserade vxtdelar i dina gummies?

Ren ashwaganda kan variera i mngden withanolider.

Troligen r gummies gjorda p ngon form av extrakt frn ashwaganda och hur starkt extraktet r kanske de inte har s bra koll p.

Exempelvis Om det altid r exakt fem ml extrakt i varje gummie s kan extraktionen varit dlig och det kan ven varit en dlig svag ashwaganda som de brjade med.

Jag odlar egen ashwaganda, men skulle jag handla skulle jag kpa ren naturmedicin (inte extrakt) frn en vlrenomerad producent.
Citera
2023-10-16, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ashwaganda r en malen rot.
r det pulveriserade vxtdelar i dina gummies?

Ren ashwaganda kan variera i mngden withanolider.

Troligen r gummies gjorda p ngon form av extrakt frn ashwaganda och hur starkt extraktet r kanske de inte har s bra koll p.

Exempelvis Om det altid r exakt fem ml extrakt i varje gummie s kan extraktionen varit dlig och det kan ven varit en dlig svag ashwaganda som de brjade med.

Jag odlar egen ashwaganda, men skulle jag handla skulle jag kpa ren naturmedicin (inte extrakt) frn en vlrenomerad producent.
Ja! Just vad jag funderat p, gelen r ju matt och s oklar som den kan bli s den borde innehlla pulver, tycker man. Att odla sjlv r ju en brutalt genial id, varfr tnkte jag inte p det som odlar s mycket? Har ff tomatas i vardagsrummet.

r det svrt att odla upp? Tnker mig ashwaghanda withsomnia insiferia lr vad den heter, den som anvnds i K66.
Citera
2023-10-17, 20:50
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ja! Just vad jag funderat p, gelen r ju matt och s oklar som den kan bli s den borde innehlla pulver, tycker man. Att odla sjlv r ju en brutalt genial id, varfr tnkte jag inte p det som odlar s mycket? Har ff tomatas i vardagsrummet.

r det svrt att odla upp? Tnker mig ashwaghanda withsomnia insiferia lr vad den heter, den som anvnds i K66.

Ashwaganda tl inte frost. P vintern msta man ta in plantorna och ha dem inne och d behver de oftast extra belysning fr att klara vintern.

Mina frn kptes frn frn impecta ca 2010, men idag fr man nog bestlla frn frn utlandet.

Rtterna blir strre och strre varje r, s jag brukar s mnga och sedan p hsten spara de som har strsyt rtter. De med sm rtter rengr jag och torkar.
ven blad och grenar torkar jag fr alla delar av vxten fungerar som en adaptogen.
Citera
2023-10-17, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ashwaganda tl inte frost. P vintern msta man ta in plantorna och ha dem inne och d behver de oftast extra belysning fr att klara vintern.

Mina frn kptes frn frn impecta ca 2010, men idag fr man nog bestlla frn frn utlandet.

Rtterna blir strre och strre varje r, s jag brukar s mnga och sedan p hsten spara de som har strsyt rtter. De med sm rtter rengr jag och torkar.
ven blad och grenar torkar jag fr alla delar av vxten fungerar som en adaptogen.
Ja det har jag redan hemma: en jttelik odlingslda med belysning jag har tomater, paprika, vitlk o annat i s det r bara att flytta nt o plantera ner ashwagandan.

Kan ju testa nu i vinter. Ngra bra siter att kpa frn? Hur hg vrme behver de o hur skts de? Vore coolt med egna att tvtta o mixa o sen torka bara?
Senast redigerad av Vildblom 2023-10-17 kl. 21:19.
Citera
2023-10-17, 21:20
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Hur hg vrme behver de o hur skts de? Vore coolt med egna att tvtta o mixa o sen torka bara?

De behver ungefr samma typ av vldrnerad jord som pelargoner och kaktusar.
Det tar ca 3 r innan rtterna r stora, i min odling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in