Citat:
Ursprungligen postat av
NorskVarg
Seris trd.
Innan frgestllningen vill jag ppeka att jag r fr homosexuellas rttigheter. Den hr trden r en diskussion om varfr kyrkor accepterar homosexualitet trots bibeln. Inte en diskussion om homosexualitet i sig r fel.
I bibeln nmns flera gngen homosexualitet, samtliga gnger som ngonting negativt. Hur kommer det sig att flera kyrkor (oftast lutherska), viger homosexuella par. Om bibeln r emot det.
Jag tycker att det r bra att kyrkorna anpassat sig till dagens samhlle. Jag undrar dock varfr de dock "klarar av" att gra det, nr heliga skriften motstter sig det.
Du fr inte ligga med en man som du ligger med en kvinna. Det r ngot avskyvrt. (3 Moseboken 18:22)
Drfr lt Gud dem flja sina begr och utlmnade dem t ... frnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgnget mot ett onaturligt. (Romarna 1:24, 26, Bibel 2000)
Bedra inte er sjlva! Varken sexuellt omoraliska eller avgudadyrkare, varken ktenskapsbrytare eller de som utvar homosexualitet eller som lter sig utnyttjas fr sdant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, frtalare eller utsugare ska rva Guds rike. (1 Korinthierna 6:9, 10, Svenska Folkbibeln)
Mosker viger inte homosexuella. Inte heller "mellansternkyrkor" (t.ex syrisk ortodoxa kyrkan) eller mnga katolska kyrkor gr det. Jehovas Vittnen r emot osv.
Pven dremot r fr homosexuellas likvrdighet.
Fr att dom r falska kristna. Dom sger sig vara kristna, men fljer inte kristna vrderingar:
"
Inte alla som sger Herre, herre till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gr min himmelske faders vilja." (Matt 7:21 Bibel2000)
Mnga pstr att dom fljer Jesus, men i sjlva verket r ondskans hantlangare:
"
P den dagen skall mnga sga till mig: Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort mnga underverk i ditt namn? D skall jag sga dem som det r: Jag knner er inte. Frsvinn hrifrn, ni ondskans hantlangare!" (Matt 7:22-23 Bibel2000)
Det skedde ett stort avfall frn sann kristendom redan 100 r efter Jesus. Paulus sade att det skulle ske ett avfall:
"
Lt inte lura er p ngot vis. Ty frst mste avfallet ske " (2 Thess 2:3 Bibel2000)
Dessa avfallna r emot Kristus, dom r anti-kristna.
Johannes, en av Jesu nrmaste sade att avfallet/antikristnandet redan var igng p hans tid:
"
Mina barn, detta r den sista tiden. Ni har hrt att en antikrist skall komma, och nu har ocks mnga antikrister trtt fram. Av detta frstr vi att det r den sista tiden. De har utgtt frn oss men hrde aldrig till oss. Ty om de hade hrt till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avsljas att ingen av dem hr till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)
Dessa "utgtt frn oss", allts kristna, och skapade sin egna avfallna religion som dom pstr r kristendom.
Accepterandet av homosexualitet r inte det enda, dom har psttt sig vara kristna, men nd krigat, ddat och frfljt mnniskor, t.ex. i samband med inkvisitionen, korsriddare, och i modern tid har dom t.ex. vlsignat soldater i 1:a och 2:a vrldskriget p bda sidor. Och nu vlsignar Ryska Ortodoxa Kyrkan soldater som skickas till Ukraina.
Detta r helt emot Jesu lror, som sger att: "vnda andra kinden till" och "lska dina fiender":
"
om ngon slr dig p hgra kinden, s vnd ocks den andra mot honom... jag sger er: lska era fiender och be fr dem som frfljer er; d blir ni er himmelske faders sner. " (Matt 5:39,44,45 Bibel2000)