• 1
  • 2
2023-10-03, 10:48
Medlem
Seris trd.

Innan frgestllningen vill jag ppeka att jag r fr homosexuellas rttigheter. Den hr trden r en diskussion om varfr kyrkor accepterar homosexualitet trots bibeln. Inte en diskussion om homosexualitet i sig r fel.

I bibeln nmns flera gngen homosexualitet, samtliga gnger som ngonting negativt. Hur kommer det sig att flera kyrkor (oftast lutherska), viger homosexuella par. Om bibeln r emot det.

Jag tycker att det r bra att kyrkorna anpassat sig till dagens samhlle. Jag undrar dock varfr de dock "klarar av" att gra det, nr heliga skriften motstter sig det.

Du fr inte ligga med en man som du ligger med en kvinna. Det r ngot avskyvrt. (3 Moseboken 18:22)

Drfr lt Gud dem flja sina begr och utlmnade dem t ... frnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgnget mot ett onaturligt. (Romarna 1:24, 26, Bibel 2000)

Bedra inte er sjlva! Varken sexuellt omoraliska eller avgudadyrkare, varken ktenskapsbrytare eller de som utvar homosexualitet eller som lter sig utnyttjas fr sdant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, frtalare eller utsugare ska rva Guds rike. (1 Korinthierna 6:9, 10, Svenska Folkbibeln)

Mosker viger inte homosexuella. Inte heller "mellansternkyrkor" (t.ex syrisk ortodoxa kyrkan) eller mnga katolska kyrkor gr det. Jehovas Vittnen r emot osv.

Pven dremot r fr homosexuellas likvrdighet.
Senast redigerad av NorskVarg 2023-10-03 kl. 10:51.
Citera
2023-10-03, 10:53
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorskVarg
I bibeln nmns flera gngen homosexualitet, samtliga gnger som ngonting negativt. Hur kommer det sig att flera kyrkor (oftast lutherska), viger homosexuella par. Om bibeln r emot det.
.
Men Bibeln sger ocks att idoldyrkan, hgmod, ilska, och mnga mnga andra saker r ddssynder.
Vad ska kyrkan gra med det?
Banna alla mnniskor inkluderat dom sjlva?
Citera
2023-10-03, 10:56
Medlem
Det r precis som vldtkt mot barn. Det r frbjudet att ha sex med en underrig, drfr r det alltid vldtkt mot barn i Sverige.

Enligt bibeln kan en man och en kvinna gifta sig. Samknade ktenskap r drmed uteslutna, och de dms fr otukt nr de har sex.

Varfr r Sveriges lagstiftare sdana hycklare? Det r exakt samma tanke bakom vldtkt mot barn och samknade ktenskap.
Citera
2023-10-03, 10:57
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Seris trd.

Innan frgestllningen vill jag ppeka att jag r fr homosexuellas rttigheter. Den hr trden r en diskussion om varfr kyrkor accepterar homosexualitet trots bibeln. Inte en diskussion om homosexualitet i sig r fel.

Jag tycker att det r bra att kyrkorna anpassat sig till dagens samhlle. Jag undrar dock varfr de dock "klarar av" att gra det, nr heliga skriften motstter sig det.

Du fr inte ligga med en man som du ligger med en kvinna. Det r ngot avskyvrt. (3 Moseboken 18:22)

Drfr lt Gud dem flja sina begr och utlmnade dem t ... frnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgnget mot ett onaturligt. (Romarna 1:24, 26, Bibel 2000)

Bedra inte er sjlva! Varken sexuellt omoraliska eller avgudadyrkare, varken ktenskapsbrytare eller de som utvar homosexualitet eller som lter sig utnyttjas fr sdant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, frtalare eller utsugare ska rva Guds rike. (1 Korinthierna 6:9, 10, Svenska Folkbibeln)

Mosker viger inte homosexuella. Inte heller "mellansternkyrkor" (t.ex syrisk ortodoxa kyrkan) eller mnga katolska kyrkor gr det. Jehovas Vittnen r emot osv.

Gud lskar syndaren men hatar synden.
Att vara homosexuell r inte synd i sig utan det r handlingarna som r fel.
Sen har tex Svenska kyrkan sprat ut med att frmja homosexualiteten (och en massa annat).
Det finns homosexuella som r kristna som valt att inte leva ut sin homosexualitet och istllet st fast i sin tro. Dom har frsttt vad Bibeln sger.
Citera
2023-10-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Sen har tex Svenska kyrkan sprat ut med att frmja homosexualiteten (och en massa annat).
Det finns homosexuella som r kristna som valt att inte leva ut sin homosexualitet och istllet st fast i sin tro. Dom har frsttt vad Bibeln sger.
Det r inte sant.

Den som lskar far eller mor mer n mig, han r inte vrd att tillhra mig, och den som lskar son eller dotter mer n mig, han r inte vrd att tillhra mig. Matt 10:37

S den som sger lt min far, mor, son eller dotter gifta med vem de vill syndar.

Petrus och apostlarna svarade: Man mste lyda Gud mer n mnniskor. Apg 5:29
Citera
2023-10-03, 11:20
Medlem
Citat:
Seris trd.

Fr att dom r falska kristna. Dom sger sig vara kristna, men fljer inte kristna vrderingar:

"Inte alla som sger Herre, herre till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gr min himmelske faders vilja." (Matt 7:21 Bibel2000)

Mnga pstr att dom fljer Jesus, men i sjlva verket r ondskans hantlangare:

"P den dagen skall mnga sga till mig: Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort mnga underverk i ditt namn? D skall jag sga dem som det r: Jag knner er inte. Frsvinn hrifrn, ni ondskans hantlangare!" (Matt 7:22-23 Bibel2000)

Det skedde ett stort avfall frn sann kristendom redan 100 r efter Jesus. Paulus sade att det skulle ske ett avfall:

"Lt inte lura er p ngot vis. Ty frst mste avfallet ske " (2 Thess 2:3 Bibel2000)

Dessa avfallna r emot Kristus, dom r anti-kristna.
Johannes, en av Jesu nrmaste sade att avfallet/antikristnandet redan var igng p hans tid:

"Mina barn, detta r den sista tiden. Ni har hrt att en antikrist skall komma, och nu har ocks mnga antikrister trtt fram. Av detta frstr vi att det r den sista tiden. De har utgtt frn oss men hrde aldrig till oss. Ty om de hade hrt till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avsljas att ingen av dem hr till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Dessa "utgtt frn oss", allts kristna, och skapade sin egna avfallna religion som dom pstr r kristendom.

Accepterandet av homosexualitet r inte det enda, dom har psttt sig vara kristna, men nd krigat, ddat och frfljt mnniskor, t.ex. i samband med inkvisitionen, korsriddare, och i modern tid har dom t.ex. vlsignat soldater i 1:a och 2:a vrldskriget p bda sidor. Och nu vlsignar Ryska Ortodoxa Kyrkan soldater som skickas till Ukraina.

Detta r helt emot Jesu lror, som sger att: "vnda andra kinden till" och "lska dina fiender":

"om ngon slr dig p hgra kinden, s vnd ocks den andra mot honom... jag sger er: lska era fiender och be fr dem som frfljer er; d blir ni er himmelske faders sner. " (Matt 5:39,44,45 Bibel2000)
Citera
2023-10-03, 11:23
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det r precis som vldtkt mot barn. Det r frbjudet att ha sex med en underrig, drfr r det alltid vldtkt mot barn i Sverige.

Enligt bibeln kan en man och en kvinna gifta sig. Samknade ktenskap r drmed uteslutna, och de dms fr otukt nr de har sex.

Varfr r Sveriges lagstiftare sdana hycklare? Det r exakt samma tanke bakom vldtkt mot barn och samknade ktenskap.

P vilket stt r det hyckleri av lagstiftare att frbjuda vldtkt mot barn samtidigt som kyrkan tillter homosexuella ktenskap trots att det strider mot vissa av deras texter?

Att kyrkan sedan har valt att frng vissa delar av bibeln kan frmodligen frklaras av flera saker. Bland annat att de bygger sin tro p att kristus r frltande, och att det inte r mnniskan roll att dma.
Citera
2023-10-03, 11:25
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Det r inte sant.

Den som lskar far eller mor mer n mig, han r inte vrd att tillhra mig, och den som lskar son eller dotter mer n mig, han r inte vrd att tillhra mig. Matt 10:37

S den som sger lt min far, mor, son eller dotter gifta med vem de vill syndar.

Petrus och apostlarna svarade: Man mste lyda Gud mer n mnniskor. Apg 5:29
Nu handlade det om homosexuella, men visst Gud ska st verst. ver alla.
Abraham var villig att offra sin son. Han ville de inte men om det var vad Gud nskade s gjorde han det.
Dock stoppades han av Gud i sista stund.
Gud offrade sin egen son p korset, trots att han bad om att slippa.
Senast redigerad av aina08 2023-10-03 kl. 11:49.
Citera
2023-10-03, 11:31
Medlem
Citat:

Det r sant att en synd r en handling. S om man knner sig som homosexuell, men inte agerar efter det, s har man inte syndat.

Men samtidigt sger Jesus att man kan synda i sitt hjrta:

"Ni har hrt att det blev sagt: Du skall inte beg ktenskapsbrott.Men jag sger er: den som ser p en kvinna med tr har redan i sitt hjrta brutit hennes ktenskap. " (Matt 5:27-28 Bibel2000)

S man ska frska att inte ens odla syndfulla tankar. Men som mnniska kan man inte hindra att syndfulla tankar dyker upp, det r vad man gr nr sdana tankar dyker upp, som pverkar ens hjrta, och om man senare brjar att synda eller inte.
Citera
2023-10-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
P vilket stt r det hyckleri av lagstiftare att frbjuda vldtkt mot barn samtidigt som kyrkan tillter homosexuella ktenskap trots att det strider mot vissa av deras texter?

Att kyrkan sedan har valt att frng vissa delar av bibeln kan frmodligen frklaras av flera saker. Bland annat att de bygger sin tro p att kristus r frltande, och att det inte r mnniskan roll att dma.
Lagstiftare vgrar lyda Gud trots att de anvnder samma argument.

Kyrkor har TVINGATS till det annars skulle de bli av med vigselrtten.
Citera
2023-10-03, 11:57
Medlem
Citat:
Nu handlade det om homosexuella, men visst Gud ska st verst. ver alla.
Abraham var villig att offra sin son. Han ville de inte men om det var vad Gud nskade s gjorde han det.
Dock stoppades han av Gud i sista stund.
Gud offrade sin egen son p korset, trots att han bad om att slippa.
Du skrev att vara homosexuell inte r en synd. Det r inte sant. Den som lskar mnniskor mer n Gud r inte vrd att tillhra mig. Byt ut mnniskor mot homosexuell. Det handlar om begr, kttets lustar, inte krlek. Att visa broderlig krlek kan alla.
Citera
2023-10-03, 12:04
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Du skrev att vara homosexuell inte r en synd. Det r inte sant. Den som lskar mnniskor mer n Gud r inte vrd att tillhra mig. Byt ut mnniskor mot homosexuell. Det handlar om begr, kttets lustar, inte krlek. Att visa broderlig krlek kan alla.
Ls mitt inlgg ovan (#8). Dr skriver jag just att Gud ska g frst och om att Abraham till och med skulle offra sin son.
S det r sant. En annan mnniska ska inte st fre Gud.
S kan du ha Gud frst s spelar det ingen roll hur du r lagd, och inte syndar.

Citat:
Ursprungligen postat av warfighter

Felet r ju bara att dom deltar i synden, och inte talar om att handlingen r synd och enligt Bibeln/Gud kommer att straffas.
Kyrkan ska st emot och st fr hela Bibeln. Guds ord ska glla, ven om vissa blir krnkta av det.
Kyrkan ska frklara vad som str och tala om att det inte r deras egen vilja utan Guds.
Problemet i Svenska kyrkan r att den avkristnats och att mnga prster inte sjlva fljer Bibeln.
Dom har ven i mnga fall blivit prst enbart till yrke och inte fr att dom i hjrtat vill sprida och frmedla det Gud sagt.
Senast redigerad av aina08 2023-10-03 kl. 12:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in