2023-10-03, 00:29
Medlem
Har massor av saker å sälja ca 400 kartonger mycket gammalt antikt å rätt så värdefullt bästa sättet å göra sej av med det å tjäna bäst med pengar
Citera
2023-10-03, 01:02
Medlem
Är det riktigt värdefullt så lämna in det på någon bra auktion, men du kanske har bråttom.
Citera
2023-10-03, 01:43
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av compare
Är det riktigt värdefullt så lämna in det på någon bra auktion, men du kanske har bråttom.
Inte för att vara taskig mot den som startade tråden men "mycket gammalt antikt å rätt så värdefullt" innebär ju
förefallande ofta "gamla grunkor/kuriosa av ringa värde".

Värdet är ju relativt. Är en gammal kaffekvarn "värdefull" om den är värd 200 kr?

Såna prylar ratas ofta av bra auktionshus.

Flera hundra flyttkartonger med såna gamla grejer har ju ett relativt högt sammanlagt värde ändå.

Finns antikaffärer och second hand-affärer som köper upp sånt. De kommer givetvis vilja betala så lite som möjligt och ha en rejäl mängdrabatt, för att ta allt ihop på en gång.

Googla "sälja bohag".
Citera
2023-10-03, 02:11
Medlem
Glostrups avatar
Det är extremt få saker som faktiskt är värdefulla, det mesta från ett normalt bohag är värt noll och intet. I och med att 30- och 40-talisterna dör av, så svämmar marknaden över av ”värdefulla” saker som har stått i ett radhus i 50 år - saker som ingen längre vill ha.

Enklast är att plocka ut sånt som kan ha ett värde, och sälja resten i bulk till någon firma som köper dödsbon. Att sälja kartonger med skräp på blocket är extremt kostsamt ur tidssynpunkt, men om du inte har ett jobb så kanske det är värt att sitta och harva med tiotusen annonser för prylar värda en tjuga styck. Jag skulle inte göra det.

Sånt som kan ha ett värde går att värdera på Bukowskis eller annan auktionssajt, men de är väldigt selektiva. Pantbanker kan hjälpa till med smycken. Om det verkligen handlar om 400 kartonger så skulle jag bli extremt förvånad om det handlar om några värden att tala om - det låter mer som en hoarders livsverk än en kurerad samling av värdesaker.

Ett grundtips; i princip alla tidigare ägda saker har ett mycket lägre värde än du tror.
Citera
2023-10-03, 04:21
Medlem
pn222jws avatar
Bil-loppisar...naturligtvis inte allt på en gång.
Citera
2023-10-04, 19:13
Medlem
Var kränger man danska designstolar om man bor i Göteborg? Va e bäst mellan antikaffär/auktionshus?
Citera
2023-12-30, 13:17
Medlem
SvulloGrisarVidares avatar
Du kan testa Blocket eller Tradera.
Citera
2024-01-05, 17:27
Medlem
Mumbuulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miller-20
Var kränger man danska designstolar om man bor i Göteborg? Va e bäst mellan antikaffär/auktionshus?

Jag fick bra betalt hos Le VillageAntik
För mina unika stolar.
Citera
2024-01-05, 21:34
Medlem
Marketplace på Facebook, Blocket, Tradera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem