• 2
  • 3
2023-10-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Nej, min motpart var en gående som tappade en vagn hon drog på och den åkte i väg i nedförsbacken.

Aha, ja, det var ju ett intressant fall. Hade den gående ett försäkringsbolag som bedömde att den försäkrade var erästtnibgsskyldig eller togs det till rätten eller var det bara så att den gående själv valde att betala för att sluppa en process?
Citera
2023-10-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Aha, ja, det var ju ett intressant fall. Hade den gående ett försäkringsbolag som bedömde att den försäkrade var erästtnibgsskyldig eller togs det till rätten eller var det bara så att den gående själv valde att betala för att sluppa en process?
Jag tog bara den snabba versionen, men det var under den orsakandes arbetstid. Hn flyttade tunga vagnar med obromsade hjul, sånna som kan snurra åt alla håll, dessutom i smärre storm och där det lutade. Jag tyckte att detta borde vara arbetsgivarens ansvar eftersom det var minst sagt ett olämpligt sätt att jobba på, men dom gjorde precis allt för att slå ifrån sig. Först hävdade dom att det var mitt ansvar och min försäkring skulle ta det, när jag envisades och sa att jag inte har ansvar för att ha en bil helförsäkrad för att täcka olyckor orsakade av andra, och då skulle dom "återkomma" Efter många påstötningar fick jag klartecken att lämna in den på verkstad och dom tog räkningen.
Om det sedan var dom själva eller deras försäkring som täckte vet jag inte, men eftersom dom gick från helt och hållet mitt ansvar till att sedan ta det utan process trots att det var en sådan summa som 12500 noga räknat antar jag att dom kollat med någon juridiskt kunnig och kommit fram till att det var en stor risk att förlora. Det är ju en stor arbetsgivare som inte verkar vara rädd för processer i vanliga fall i alla fall.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in