• 1
  • 2
2023-10-01, 13:15
Medlem
Jag cyklade igår och tappade balansen vid ett rödljus, och råka armbåga en BMW backlucka, mannen i bilen sa att jag kunde ta det på försäkringen då den behöver lackeras om. Jag vet inte hur jag ska göra, har inte en bilförsäkring då jag inte har bil, har dock en hemförsäkringPLUS hos Swedbank, kan de hjälpa mig?

Mod får gärna flytta texten ifall den hamnat på fel ställe.
Citera
2023-10-01, 13:18
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumpan1980
Jag cyklade igår och tappade balansen vid ett rödljus, och råka armbåga en BMW backlucka, mannen i bilen sa att jag kunde ta det på försäkringen då den behöver lackeras om. Jag vet inte hur jag ska göra, har inte en bilförsäkring då jag inte har bil, har dock en hemförsäkringPLUS hos Swedbank, kan de hjälpa mig?

Mod får gärna flytta texten ifall den hamnat på fel ställe.
De borde kunna hjälpa dig, du bör kontakta dem och fråga
Citera
2023-10-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
De borde kunna hjälpa dig, du bör kontakta dem och fråga

Men tror du de hjälper till med självrisk oså?
Citera
2023-10-01, 13:21
Medlem
che3s avatar
Citat:
Men tror du de hjälper till med självrisk oså?
Nej den får du nog stå för själv
Citera
2023-10-01, 13:22
Medlem
självrisken är ju det du betalar...
resten står ev försäkringsbolag för
Citera
2023-10-01, 13:32
Medlem
Bilägaren anmäler till sitt försäkringbolag och får då betala sin självrisk. Han får betala självrisk på vagnskada, och det täcker även eventuella skador du fått på dig eller cykel (via bilen trafikförsäkring). Du gör rätt för dig genom att betala honom eller kan dras inför rätta inom skadeståndsrättsliga principer.

/Dick
Citera
2023-10-01, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Bilägaren anmäler till sitt försäkringbolag och får då betala sin självrisk. Han får betala självrisk på vagnskada, och det täcker även eventuella skador du fått på dig eller cykel (via bilen trafikförsäkring). Du gör rätt för dig genom att betala honom eller kan dras inför rätta inom skadeståndsrättsliga principer.

/Dick

Jo men tänker det var ju mitt fel från början, inga skador på mig eller cykeln, så då är det mitt fel och jag borde stå för skadorna? Så tänkte mer betalar min hemförsäkring för hans skador och jag tar självrisken?
Citera
2023-10-01, 13:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jo men tänker det var ju mitt fel från början, inga skador på mig eller cykeln, så då är det mitt fel och jag borde stå för skadorna? Så tänkte mer betalar min hemförsäkring för hans skador och jag tar självrisken?
Det beror helt på hur din hemförsäkring ser ut, men generellt är det så att det är bilägaren som ska ta det på sin försäkring. Sen om du är så vänlig att du vill betala hans självrisk så varsågod, men du är inte tvungen.

Dock kan det bli så att han drar dig till tingsrätten för att få ersättning, men det kan mycket väl falla ut att tinget dömer till din fördel då det i princip ska finnas uppsåt från din sida för att ha gjort skadan. Det var ju inte meningen från din sida.

Det hedrar dig dock att du vill göra rätt för dig.
Citera
2023-10-01, 14:03
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109

/Dick

Jadu kuken det var inte många rätt här du.

Det är den som är vållande som får pröjsa. Inte den som blir påkörd. Så bilägaren betalar inget i detta fall, utan TS försäkringsbolag.

Trafikförsäkring täcker inte vagnskada på eget fordon.

Seså tillbaka till skolbänken med dig.
Citera
2023-10-01, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antifa.Hooligan
Jadu kuken det var inte många rätt här du.

Det är den som är vållande som får pröjsa. Inte den som blir påkörd. Så bilägaren betalar inget i detta fall, utan TS försäkringsbolag.

Trafikförsäkring täcker inte vagnskada på eget fordon.

Seså tillbaka till skolbänken med dig.

För han sa till mig att vi ringer in till våra försäkringsbolag oså sköter de resten. Är de samma sak som du påstår?
Citera
2023-10-01, 14:21
Medlem
Glits avatar
Citat:
För han sa till mig att vi ringer in till våra försäkringsbolag oså sköter de resten. Är de samma sak som du påstår?

Så går det till när 2 bilar med försäkring hamnar i olycka, nu var du ju cyklist och har ingen försäkring för fordonet så kolla med hemförsäkringen. Hans bilförsäkring lär inte täcka skadan på hans bil, ens egen bilförsäkring är ju för den andra parten inte sig själv.

Från Lawline:
Citat:
Om du har skador på din bil och det är cyklisten som är ansvarig till detta, så kan du däremot rikta skadeståndsanspråk mot cyklisten för skadorna som du har på din bil. Om du har ytterligare försäkring på bilen som täcker skador på din egen bil, en så kallad vagnskadeförsäkring som ingår i en helförsäkring, så kommer du att få reparera din bil genom försäkringen och den självrisken du får betala för det, kan du sedan kräva cyklisten på.

Kan bli så att du måste betala hans självrisk.
Senast redigerad av Glit 2023-10-01 kl. 14:25.
Citera
2023-10-01, 14:25
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Citat:

Du bör ringa ditt försäkringsbolag imorgon ja. Säg vad som hänt, du lär få pröjsa mellan 1500-3000 är väl standard för självrisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in