• 1
  • 2
2006-08-03, 02:33
Medlem
Nisse76s avatar
Hur fel eller rätt är detta? Förr var det väl ganska "nördigt", men nu ser man en del personer på stan med för långa jeans uppvikta så de passar.

Köpte själv ett par sjysta jeans på rea. Tyvärr 34" på längden, jag har normalt 32". Är det moderiktigt OK att vika upp dessa? Eller ska jag tjata på morsan att lägga upp dem (brukar inte bli så snygg kant...)?
Citera
2006-08-03, 02:43
Medlem
skvimpens avatar
Jag tycker att det kan vara snyggt med uppvikt och har det på en del jeans men inte alla. Att lägga upp jeans tycker jag blir fult. Vad gillar du själv? Det är fånigt att lägga upp bara pga modet, ha kläder du gillar!
Citera
2006-08-03, 02:57
Medlem
Rauzs avatar
Dissade det rakt av förut men har även jag fallit till föga sen något år tillbaka - det är snyggt.
Inte för högt dock, gillar ca 7-8cm.
Citera
2006-08-03, 02:59
Medlem
Nisse76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvimpen
Jag tycker att det kan vara snyggt med uppvikt och har det på en del jeans men inte alla. Att lägga upp jeans tycker jag blir fult. Vad gillar du själv? Det är fånigt att lägga upp bara pga modet, ha kläder du gillar!
Har testat vika upp dem och jag tycker det ser helt okey ut Så jag kör väl på det.

Tänker bara tillbaka lite på när jag var liten och hade för långa jeans som man vek ner när man växte, och de snygga ränderna som blev i vecken Blir ju inte så nu, men ville ha lite åsiker om uppvikta jeans bara

Edit; Det rör sig om typ 4-5 cm.
Citera
2006-08-03, 04:30
Medlem
skvimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse76
Har testat vika upp dem och jag tycker det ser helt okey ut Så jag kör väl på det.

Tänker bara tillbaka lite på när jag var liten och hade för långa jeans som man vek ner när man växte, och de snygga ränderna som blev i vecken Blir ju inte så nu, men ville ha lite åsiker om uppvikta jeans bara

Edit; Det rör sig om typ 4-5 cm.

Det låter schysst, testa att vika upp ett tag och tröttnar du kan du alltid sy upp dom då. Akta dig bara för att ha uppviket så högt att det 'viker ner sig självt i uppviket'-då ser det fult ut
Citera
2006-08-03, 13:26
Medlem
FKNs avatar
Med selvage kan det vara riktigt snyggt. Jag törs aldrig sy upp råa jeans, pga att de krymper i tvätten, utan brukar istället vika upp dem.
Citera
2006-08-03, 13:59
Medlem
Syr man upp hos skräddare så blir det ingen skillnad mot hur jeansen ser ut från början, blinkar man lite med ögonen kan man få ett slitband också. Brukar kostar 50-100kr, ibland gör affären det gratis där du köpt de.

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse76
Tänker bara tillbaka lite på när jag var liten och hade för långa jeans som man vek ner när man växte, och de snygga ränderna som blev i vecken .
Det blir så om du köper råa jeans, så vikter du olika långt beroende på om/vilket skor du har på dig.
Citera
2006-08-03, 15:20
Medlem
Laxmackas avatar
Vad är det för tvätt? Själv så väntar jag med att lägga upp jeansen förens jag tvättat dem första gången då de krymper ganska rejält vid första tvätten (rå-jeans speciellt).
Citera
2006-08-03, 20:39
Medlem
cosmic_dancers avatar
har man raka jeans så är det snyggt att vika upp. Strunt i om det anses nördigt eller trendigt. Nu i höst ska det tydligen vara nervikt. mne ajg har ett par jag gärna viker upp och jag tycker det är jävligt snyggt, så jag tänker fortsätta med det. Om du också gillar uppvikt så fortsätt med det.
Citera
2006-08-03, 20:50
Medlem
Kharmas avatar
Har aldrig gillat det, det kan se OK ut om man har baggy men med smala jeans passar det inte alls.
Citera
2006-08-03, 21:00
Medlem
Jag har enkom uppvikta jeans, utom de jag har på mig nu som var lagom innan tvätt...suck. Gjorde värsta reafyndet tyckte jag själv, men nu ser man ut som en svennebanan.
Citera
2006-08-03, 21:15
Medlem
Uppvikt kan vara stiligt.
Beror på hur pass uppvikta de är dock, får kraftig migrän när jag ser människor som vikt upp halva byxbenet.

Lagom är bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in