Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-29, 12:02
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Jag har en Contura 520t braskamin som jag dagligen eldar i under vinterhalvåret och jag stör mig så sjukt mycket på att dörren/luckan stängs av sig själv hela tiden när jag ska förbereda, tända och när man ska lägga in mer ved bränner jag mig på den.
Kan man ställa upp den på något sätt eller få den att bara stanna utan att själv stängas?
Citera
2023-09-29, 12:27
Medlem
tnems avatar
Kontrollera att kaminen står plant.
Luckan borde stanna öppen om du öppnar den helt, men stängas om luckan bara är delvis öppen.
Citera
2023-09-29, 13:32
Medlem
paerras avatar
Har du ingen låsning? Jag har en knapp under på min contura som jag trycker in när luckan är öppen. Då låses den fast. Släpper igen om man öppnar lite mer
Citera
2023-09-29, 16:55
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Kontrollera att kaminen står plant.
Luckan borde stanna öppen om du öppnar den helt, men stängas om luckan bara är delvis öppen.
Den står så plant den kan. Svårt att ändra när den stått där i 15 år
Stängs framför allt första halvan själv.
Så fort man ska lägga in ny ved eller fixa med glöd/elden bränner man armen på dörren.
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Har du ingen låsning? Jag har en knapp under på min contura som jag trycker in när luckan är öppen. Då låses den fast. Släpper igen om man öppnar lite mer
Nej de finns ingen knapp för låsning.
Har läst att vissa har de men tydligen inte min dumt nog.
Citera
2023-09-29, 17:02
Medlem
NyaHenriksss avatar
På min contura 896 sitter en spärr på nedre gånggärnet. Med den nedtryckt stannar luckan i öppet läge.
Citera
2023-09-29, 17:18
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
På min contura 896 sitter en spärr på nedre gånggärnet. Med den nedtryckt stannar luckan i öppet läge.
Då har du som paerra skrev ovan, men nåt sånt finns tyvärr inte på min.
Citera
2023-09-29, 17:36
Medlem
NyaHenriksss avatar
https://assetstorecontura.nibe.se/hc...c3LzAvbWFzdGVy

På sida 13 visas spärren.
Citera
2024-02-14, 01:02
Medlem
Vår är likadan.. Sätt upp dörren med en metallpinne så håller den sig uppe!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback