2023-09-28, 00:04
Bannlyst
Jag har större summa pengar på en sida vars jag har gjort stora vinster på. Jag undrar om jag kan flytta till typ Rumänien och starta bankkonto där, och plocka ut mina pengar för att komma undan Sveriges 30%-iga skatt som då i stället hade blivit 10%. Vill helt enkelt inte att en katastrofal stat ska ta en tredjedel av mina pengar.

Är det lagligt? Har dålig koll.
Citera
2023-09-28, 00:10
Medlem
StudiumValors avatar
Kan man ha pengar på en sida?
Har du inte ett konto där pengarna är?
Paypal?
Citera
2023-09-28, 00:12
Medlem
991ESSs avatar
Jag tror Cypern är snabbast för att få ny skattevist, samt de har bara krav på att man bor där 1mån per år. Samt beskattar inte utländska inkomster alls, sålänge de är på ett utländskt konto..
Citera
2023-09-28, 00:23
Medlem
Så länge du har väsentlig anknytning till Sverige kommer du inte undan skatten. Skatteplanering är inte olagligt och det är fullt möjligt att på flera sätt undvika skatt i viss mån, detta är dock inget någon kommer hjälpa dig gratis med på flashback. Vänd dig till någon välkänd revisionsbyrå eller skattejurist.
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-09-28 kl. 00:29.
Citera
2023-09-28, 01:35
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuz
Jag har större summa pengar på en sida vars jag har gjort stora vinster på. Jag undrar om jag kan flytta till typ Rumänien och starta bankkonto där, och plocka ut mina pengar för att komma undan Sveriges 30%-iga skatt som då i stället hade blivit 10%. Vill helt enkelt inte att en katastrofal stat ska ta en tredjedel av mina pengar.

Kan berätta att jag var ärlig och fakturerade helt rätt när jag jobbade i Afghanistan.
Trots att jag betalade skatt i Afghanistan, krävde skatteverket skillnaden.
Dvs 20% skatt i Kabul, fick intyg men i Sverige fick de bananas trots att de bad mig betala skatt där. Så jag fick skatta motsvarande 14% så jag betalade skatt i 2 länder.

Flera som skrev sig på Cypern, för att ungå skatt hemma men reste hem till sitt land på lediga stunder om du vistas mer än 72 dygn i Sverige tror jag det är/var så är du skyldig att betala skatt i Sverige.

Enda är väl att investera dem i annat land/projekt
Senast redigerad av HRT 2023-09-28 kl. 01:38.
Citera
2023-09-28, 01:38
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Jag tror Cypern är snabbast för att få ny skattevist, samt de har bara krav på att man bor där 1mån per år. Samt beskattar inte utländska inkomster alls, sålänge de är på ett utländskt konto..

Ja, möjligt men vistas du mer än 72 dygn i Sverige så är du skyldig att betala Svensk skatt eller mellanskillnad,
Men TS kan ju vara 1 månad i Cypern och 11 i Thailand så klarar han sig.
Citera
2023-09-28, 09:05
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Kan berätta att jag var ärlig och fakturerade helt rätt när jag jobbade i Afghanistan.
Trots att jag betalade skatt i Afghanistan, krävde skatteverket skillnaden.
Dvs 20% skatt i Kabul, fick intyg men i Sverige fick de bananas trots att de bad mig betala skatt där. Så jag fick skatta motsvarande 14% så jag betalade skatt i 2 länder.

Flera som skrev sig på Cypern, för att ungå skatt hemma men reste hem till sitt land på lediga stunder om du vistas mer än 72 dygn i Sverige tror jag det är/var så är du skyldig att betala skatt i Sverige.

Enda är väl att investera dem i annat land/projekt

Ja, för det finns inte något dubbelbeskattningsavtal med Afghanistan.

Här är de som finns:
https://www4.skatteverket.se/rattsli....13/15311.html
Citera
2023-09-28, 10:16
Medlem
Citat:

Offshorekonto?
Citera
2023-10-01, 06:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Rubrik ändrad från: Komma undan skatt /Moderator
Citera
2023-10-01, 10:42
Medlem
Du har redan tjänat in pengarna om du har dem på ett konto. Sålunda är du skattepliktig i det land du har skattehemvist.
Citera
2023-10-01, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du har redan tjänat in pengarna om du har dem på ett konto. Sålunda är du skattepliktig i det land du har skattehemvist.

Ja, noshit. Men jag ska flytta till Rumänien och få skattehemvist där.
Citera
2023-10-02, 06:15
Medlem
Citat:
Ja, noshit. Men jag ska flytta till Rumänien och få skattehemvist där.

Det spelar ingen roll. Det är där du är skattskyldig när du tjänade pengarna som är relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in