2023-11-11, 21:23
Medlem
Rainmans avatar
Har två gubbar som jobbar för mig. En som konsult 65 år och en annan anställd,66 år. Bägge två har jobbat svart hela livet och kronkalle jagar dem.

Dom säger alltid att dom kommer jobba för mig tills dom är 120 år gamla. Inget mig emot då dom är duktiga yrkesmän men man undrar ju ibland hur don lyckats leva ett liv utan att ha en krona sparad
Citera
2023-11-12, 00:00
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Ekonomin är inte något intuitivt eller något naturligt.
Ekonomin handlar bara om att blåsa varandra, den som får nobels ekonomipris (eller i "nobels namn" eller vad fan scammen heter eftersom nobel inte startade något ekonomipris och ekonomer bara kan scamming) är bara den som lyckats manipulera ekonomin bäst. Få en luftslott att se mest ut som ett riktigt slott. Pen and Tellers Fool Us, men mer respektabelt och större påverkan på världen.

Att folk ska förstå detta icke intuitiva eller naturliga system intuitivt eller naturligt är inte så konstigt. Förstår att många blir lurade, och tycker på många sätt de är de riktiga vinnarna, de som bara duckar hela tiden. Bara reagerar på det som är precis framför näsan när det kommer till ekonomi.
Citera
2023-11-12, 09:22
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Jag tycker att människor det är människor som vill "leva litet" (alltså konsumera överdrivet mycket och därför vara konstant panka) som är slavar. Här är en video som sammanfattar min syn på saken mycket bra:

https://www.youtube.com/watch?v=9RJpIqD8MGg

Tack för länken, skaplig video!
Citera
2023-11-12, 09:44
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Med snåla menar jag inte sätta av en del av sin lön, utan de som lever som just fattigpensionärer hela livet trots miljoner på banken, för att sen fortsätta panta burkar pga av att det blir en livsstil att leva extremt snålt.

Varför denna fixering på hur andra väljer att leva sina liv?

Jag menar, vad fan har det med dig att göra att endel tycker det är kul att snåla och ha massor med pengar?

Du behöver inte snåla, du behöver inte panta burkar, men ändå går du runt och fokuserar på andra människors liv och försöker skuldbelägga dom som "snååååla".

Varför? Jag kan inte komma på något vettig anledning annat än att den som tjatar om att andra är snåla endast är avundsjuk, och själv lever ett så fattigt liv att vederbörande inte har något bättre för sig än att tänka på andra som har mer pengar, istället för att ägna sig åt sitt eget liv....

Vad gäller ämnet för tråden så kommer jag dö ganska förmögen, vare sig jag dör imorgon eller om 40 år. Finns ett talesätt som passar i tråden: en dåre och hans pengar, går snart skiljda vägar. Finns många dårar här i världen.
Citera
2023-11-12, 12:23
Medlem
Antagligen för att människor föredrar kortvarig lycka, istället för långsiktighet.
Citera
2023-11-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Varför denna fixering på hur andra väljer att leva sina liv?

Jag menar, vad fan har det med dig att göra att endel tycker det är kul att snåla och ha massor med pengar?

Du behöver inte snåla, du behöver inte panta burkar, men ändå går du runt och fokuserar på andra människors liv och försöker skuldbelägga dom som "snååååla".

Varför? Jag kan inte komma på något vettig anledning annat än att den som tjatar om att andra är snåla endast är avundsjuk, och själv lever ett så fattigt liv att vederbörande inte har något bättre för sig än att tänka på andra som har mer pengar, istället för att ägna sig åt sitt eget liv....

Vad gäller ämnet för tråden så kommer jag dö ganska förmögen, vare sig jag dör imorgon eller om 40 år. Finns ett talesätt som passar i tråden: en dåre och hans pengar, går snart skiljda vägar. Finns många dårar här i världen.

Nu handlade ju tråden om just vad andra gör med sina pengar, så vad gör du själv här och håller på skriver för?

Citera
2023-11-12, 12:43
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nu handlade ju tråden om just vad andra gör med sina pengar, så vad gör du själv här och håller på skriver för?

Vi diskuterade varför du gnäller på att sparsamma människor är snåla. Begriper du inte skriven text? Det kanske är pga låg iq du är fattig, och därför du inte klarar av att besvara frågor ställda till dig utifrån dina tidigare inlägg?
Citera
2023-11-17, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Men det är ju 23 år sedan. Hur mycket blev du skyldig efter husaffären?
Frugan antar jag blev lika fattig efter försäljningen?

Hade du inget eget intresse att ta hand om barnen eller varför ska hon ha underhåll och barnen på heltid?

Oj vilken personlig fråga?

Skulden på huset var 180 tusen men skulden för underhåll till tre barn hamnade på flera miljoner.
Jag miste vårdnaden 2002. räntan har alltid varit över 8 % när jag hade hus och som värst 14 %
OCH fastighetsskatt. på det.
Senast redigerad av llars67 2023-11-17 kl. 21:02.
Citera
2023-11-18, 12:27
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Har två gubbar som jobbar för mig. En som konsult 65 år och en annan anställd,66 år. Bägge två har jobbat svart hela livet och kronkalle jagar dem.

Dom säger alltid att dom kommer jobba för mig tills dom är 120 år gamla. Inget mig emot då dom är duktiga yrkesmän men man undrar ju ibland hur don lyckats leva ett liv utan att ha en krona sparad

Dom har varit egenföretagare och avstått från alla former av pensionsavsättningar och pensionsinbetalningar, då blir det så. Förr var dessa herrar så kallade nolltaxerare vilket då för stunden var förmånligt men nu när de är 65 visar sig ha sina klara nackdelar. Skickliga är de säkert, men smarta har de inte varit!
Citera
2023-11-20, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llars67
Oj vilken personlig fråga?

Skulden på huset var 180 tusen men skulden för underhåll till tre barn hamnade på flera miljoner.
Jag miste vårdnaden 2002. räntan har alltid varit över 8 % när jag hade hus och som värst 14 %
OCH fastighetsskatt. på det.

Underlät du att betala underhåll under alla år menar du?
Blanko lån på 180 tusen är ju ändå högst hanterbart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in