2023-09-27, 09:18
Medlem
Det finns en superkänd medeltidsbild, antingen träsnitt eller kopparstick tror jag, av två riddare som typ ridit in i varandra och liksom genomborrar varandra samtidigt med varsitt vapen.
Vill påstå att det är två riddare i rustning som simultant spetsar varandra med varsin lans; men har senaste dagarna blivit osäker på detaljerna.
Det sjuka är att det alltid har varit en av de vanligaste bilderna när en googlar på typ ”medieval battle etching” eller liknande; men nu är den liksom helt borta från internet!
Jag och en person till har googlat alla möjliga fraser sedan igår men den finns inte!
Jag måste verkligen ha tag på den bilden idag, behöver den i jobbet och det är mycket viktigt!
SNÄLLA HJÄLP MIG??!!!
Citera
2023-09-27, 09:56
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotfruktfisk
Det finns en superkänd medeltidsbild, antingen träsnitt eller kopparstick tror jag, av två riddare som typ ridit in i varandra och liksom genomborrar varandra samtidigt med varsitt vapen.
Vill påstå att det är två riddare i rustning som simultant spetsar varandra med varsin lans; men har senaste dagarna blivit osäker på detaljerna.
Det sjuka är att det alltid har varit en av de vanligaste bilderna när en googlar på typ ”medieval battle etching” eller liknande; men nu är den liksom helt borta från internet!
Jag och en person till har googlat alla möjliga fraser sedan igår men den finns inte!
Jag måste verkligen ha tag på den bilden idag, behöver den i jobbet och det är mycket viktigt!
SNÄLLA HJÄLP MIG??!!!
Verkligen säker på att bägge två blir genomborrade.
Googla på jousting vilket är namnet på de duellerna du menar i tornerspel.
Citera
2023-09-27, 09:58
Medlem
pn222jws avatar
Förslag - https://www.alamy.com/stock-photo-ba...a&searchtype=0
Citera
2023-09-27, 10:06
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
SNÄLLA HJÄLP MIG??!!!

Vad du kan ha sett är någon av bilderna på:

https://www.theheraldrysociety.com/l...ieties-europe/

Vad man inte ser i dålig upplösning är att lansarna inte genomborrar utan att den kluvna säkerhetsspetsen stannar på skölden
Citera
2023-09-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Verkligen säker på att bägge två blir genomborrade.
Googla på jousting vilket är namnet på de duellerna du menar i tornerspel.

Tyvärr har jag redan googlat sönder internet på kombinationer med såväl jousting, tournament, battle, duell etc; hittar inte den någonstans!
Citera
2023-09-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Förslag - https://www.alamy.com/stock-photo-ba...a&searchtype=0

Tack men bilden jag söker är liksom högkontrast svartvit, typ ett träsnitt är jag hyfsat säker på. Riddarna är liksom intill varandra med lansen genom respektive mage och lite ihopsjunkna…
Citera
2023-09-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Vad du kan ha sett är någon av bilderna på:

https://www.theheraldrysociety.com/l...ieties-europe/

Vad man inte ser i dålig upplösning är att lansarna inte genomborrar utan att den kluvna säkerhetsspetsen stannar på skölden

Tack men som jag skrev i ett annat svar så är bilden svartvit och hög kontrast/stiliserad; så ganska säker på att det är ett träsnitt eller kopparstick. Riddarna är alldeles intill varandra (typ som en kram nästan), på varsin häst och med respektive lans (eller ev svärd) genomborrat den andres mage. Iaf en av dem är lite ihopsjunken på ett vis som gör det tydligt att han är skadad/ev död…
Citera
2023-09-27, 16:46
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Tack men som jag skrev i ett annat svar så är bilden svartvit och hög kontrast/stiliserad; så ganska säker på att det är ett träsnitt eller kopparstick. Riddarna är alldeles intill varandra (typ som en kram nästan), på varsin häst och med respektive lans (eller ev svärd) genomborrat den andres mage. Iaf en av dem är lite ihopsjunken på ett vis som gör det tydligt att han är skadad/ev död…

Mea culpa
Citera
2023-09-29, 11:31
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
SNÄLLA HJÄLP MIG??!!!
Är det inte från nåt frimärke?
Jag samlade på frimärken som barn, och jag minns ett motiv som påminner om det du skriver om.
Citera
2023-12-01, 13:34
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
SNÄLLA HJÄLP MIG??!!!
Vet inte exakt vilket träsnitt eller stick du jagar efter, men ett känt motiv skulle kunna vara av Henrik II av Frankrike som skadades av motståndarens lans under ett tornerspel och det blev sedermera hans död, 1559.
Citera
2024-01-04, 14:23
Hmm. Googla Paulo Ucello.

Tidig renässans. Mycket riddare.med lanser.

Annars är det nog Goya du letar efter. Illustrerade krigets fasor. Fruktansvärda bilder än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in