2023-09-26, 19:50
Medlem
Säg att jag har tillverkat eller uppfunnit nåt som ingen gjort förut, och vill komma i kontakt med nåt företag som kan tillverka i större skala, hur undviker man att bli blåst?

Man måste ju visa företaget det man tillverkat och förmodligen gå in på detaljer hur den funkar, och då skulle dom ju bara kunna säga " tyvär, vi är inte intresserade", och sen tillverka en exakt likadan och börja sälja den.

Eller riskerar jag bara bli blåst om jag inte har patent på det innan?
Citera
2023-09-26, 19:58
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Säg att jag har tillverkat eller uppfunnit nåt som ingen gjort förut, och vill komma i kontakt med nåt företag som kan tillverka i större skala, hur undviker man att bli blåst?

Man måste ju visa företaget det man tillverkat och förmodligen gå in på detaljer hur den funkar, och då skulle dom ju bara kunna säga " tyvär, vi är inte intresserade", och sen tillverka en exakt likadan och börja sälja den.

Du bör naturligtvis söka patent först!

Jag har en bekant som försökte sälja in en uppfinning/produkt till flera företag.
Ingen nappade, men ett par år senare fanns produkten på marknaden utan att han fick ett öre för det.
Citera
2023-09-26, 19:59
Medlem
Mia-Rovys avatar
Ja, det riskerar du.

Företaget kan á la bankerna med Bank-ID hävda att det var deras idé

Det enda sättet är att bevisa att du var först. Det gör du via ett patent.

Berättar du för ett företag (eller någon annan) innan det börjar gälla så gäller inte patentet - som blir ditt bevis på att du var först.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-09-26 kl. 20:26.
Citera
2023-09-26, 20:09
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Har under åren stött på några uppfinnare. De berättade för mig att patent för att inte tala om världspatent är svindyrt. Dessutom så räcker det att moraliskt ohederliga ändrar lite grann så gäller inte längre patentet. De verkar inte sökt patent för sina uppfinningar på som jag uppfattade det, decennier.

Undrar om inte bästa är att försöka komma i kontakt med antingen andra uppfinnare för att få någon med erfarenhet att råda. Alternativt så finns det ju investerare av olika slag som endast vill tjäna pengar. Ser de en bra idé som de tror på så kanske de kan bedöma risk/fördelar med patent/icke patent.
Citera
2023-09-26, 20:23
Medlem
Ett alternativ kan vara att ansöka om ett provisional patent application. Det är ett billigt och smidigt sätt att "skydda" sin uppfinning utan att lägga ut de pengar som krävs för ett non-provisional patent. För privatpersoner kostar det runt 80 USD. Finns mkt videos på Youtube som förklarar hur det funkar. Har gjort det själv ett par gånger. Beroende på uppfinning så kan man oftast skriva ihop ett draft själv.
Citera
2023-09-26, 20:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

När man inte har fått patent godkänt än så brukar man skriva på ett sekretessavtal. Det är definitivt något du ska anlita en advokatbyrå för att få hjälp med, då det är komplicerat, och minsta misstag kan kosta patentet.
Citera
2023-09-26, 21:10
Medlem
Citat:

Sök patent först. Om iden får spridning innan du sökt patent så kan du inte längre patentera den.

På jobbet gör vi alltid patent review innan vi släpper något. "Finns det något i det här som.är patenterbart?" När det är släppt är det försent.
Senast redigerad av Engineer 2023-09-26 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in