2023-09-24, 13:19
Medlem
Hejsan,

Lst s pass mycket p ntet s blir snart galen, kikar drfr om vi har ngon hr som har koll.

Har kikat p en BMW 320d (N47-D20C) xDrive 2012. 26 000 mil.
Har lst myyyycket om kamkedje problemen p N47 motorn, men ven att det frbttrats genom ren. Trs man kpa en 320D med s mnga mil p mtaren med N47 motorn, eller ska man satsa p en 330d med lika mnga mil p mtaren? (Vad jag lst mig till s r dessa motorer plitligare, men dyrare o ga osv).

Frstr att problemet inte gller alla tillverkade motorer, men kanske finns ett generellt svar?

Tack!
Citera
2023-09-24, 15:18
Medlem
Kanske ska kontakta BMW sjlva och frga? Eller g frbi ngon verkstad och snacka med meckarna sjlv. Dom lr ha bra insikt om vad som gller.
Citera
2023-09-24, 15:57
Medlem
Eller ocks, om du prompt ska ha en BMW, kp en med Citroenmotor.
Citera
2023-09-24, 22:27
Medlem
Har sjlv en 320D frn 2015,ca 12k mil. Lste som en idiot innan men ville ga en bmw.
Ja den motorn r knd fr sina kamkedjeproblem tror det r spnnaren som r problemet men inte hundra.
Kontaktade bmw innan kp fr att kolla terkallelser men bilen hade inga allts frmodligen tgrdat.

Info jag hittat r att efter ca 20k mil kan den brja strula, men att det oftast gller trimmade, modifierade bilar, att man bytt olja enligt intervall istllet fr mer frekvent d den verkar vilja byta varje r istllet.

Jag kan mecka s brjar kamkedjan lta byter jag den direkt, kr inget trim och den r superskn att kra.
Lycka till
Citera
2023-09-30, 17:41
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Food1distributor
Har sjlv en 320D frn 2015,ca 12k mil. Lste som en idiot innan men ville ga en bmw.
Ja den motorn r knd fr sina kamkedjeproblem tror det r spnnaren som r problemet men inte hundra.
Kontaktade bmw innan kp fr att kolla terkallelser men bilen hade inga allts frmodligen tgrdat.

Info jag hittat r att efter ca 20k mil kan den brja strula, men att det oftast gller trimmade, modifierade bilar, att man bytt olja enligt intervall istllet fr mer frekvent d den verkar vilja byta varje r istllet.

Jag kan mecka s brjar kamkedjan lta byter jag den direkt, kr inget trim och den r superskn att kra.
Lycka till
Ska man inte byta olja fr ofta?
Citera
2023-09-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Ska man inte byta olja fr ofta?
Jo du ska byta varje r eller var 1500mil istllet fr vad bilen sger t en vilket r ca 3000mil eller 2 r.
Citera
2023-09-30, 20:58
Medlem
66ccskyhawks avatar
i princip alla merca bmw fr man byta kamkedja p. har du inte rd med det, kp en toyota
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in