Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-27, 15:54
Medlem
rotesaus avatar
Kanske inte rör, men Kriminalvården siktas i Stenungsund strax. Transport till Uddevalla redan idag?
Citera
2024-03-27, 16:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Kanske inte rör, men Kriminalvården siktas i Stenungsund strax. Transport till Uddevalla redan idag?

Att dom flyttas innan påskhelgen är ganska troligt, kan tänka mig att deras platser är begränsade.

Har du hört fler rykten?
Citera
2024-03-27, 16:18
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Norconsult har gjort en felaktig karta, men området som startade raset fanns inte riktigt med på planen där man skulle bygga eller anlägga, då uppdraget togs. När man var på Hammar och mätte fanns det ju inga planer om fyllnadsmassa just där att beakta.
Det fanns dock någon generell (?) gräns om max 2,5m fyllnadsmassa förlagt på det här delområdet, och det är ju då baserat på att det är berg strax under?

Minns att detaljplanen ändrades efter tid, varpå ett område ströks pga det låg för nära E6.

Då kan man fråga sig om det är så allvarligt att Norconsult gissat/tolkat berg på detta delområde som inte direkt var aktuellt att anlägga på, då man utförde mätningar?
Reservationen med att man:

bör ju tydligt beaktas här.
Folket på Norconsult kan ju inte gissa sig till att exploatörens planer ändras framöver, så den här reservationen är ju klart vettig.
Den har dock inte följts, och det kan man inte klandra Norconsult för.

Det var möjligtvis någonstans här markägare/exploatör reviderade planer.
Har gissat förut, men gissningen känns nu ännu starkare - att man försökt rädda lite lönsamhet genom att agera depå och få betalt för schaktmassor från bla St.Gategård.
Med kommunens ivriga påhejande, vad det verkar.
Det var ett tag sen jag läste och var insatt i underlaget men:

Jag är rätt säker på att den maxlasten är baserat på lera, och kommer från en tidig version av Norconsult där man hade med området. De hade flera scenarion och den var ett av de striktare kraven, alltså mindre last var lämpligt. Däremot ligger den uträknade sektionen som denna last bygger på, inte precis där skredet skedde utan typ 200 meter nordväst. Maxlasten har med andra ord ingen förankring i verkligheten och de platsspecifika förutsättningarna i skredområdet.

Vidare har jag granskat revideringarna av alla versioner av rapporten och det är mycket tydligt att de lämnat två tidiga versioner som var extremt undermåliga, under 2017 och 2019. Där tolkade man denna last i hela släntområdet. Sen under 2022 har de kraftigt reviderat rapporten och garderat sig med att komplettering krävs (med all rätt). I samma veva strök man det området som skredade. Anledningenär nog en kombination av att det saknades data, och konsulterna förklarade det, samt att man även bedömt höga naturvärden i delar av området. Tillståndsprocesser tar år, och geoteknik är relativt dyrt också, minst några 100k för att komplettera och bedöma hela området. Jag gissar att man bara slopade hela området för att ducka problemet (helt rimligt, vanligt i sådana här projekt).

När jag granskade rapporterna kollade jag även hur erfarna konsulterna var. Det var några mycket juniora som gjorde beräkningarna i rapporten i tidigt skede, men granskaren var senior. I de andra upplagorna har medior/senior utfört beräkningarna igen. Jag tror man tittade en extra gång på beräkningarna och underlaget och insåg att det var dåligt. Det är inte bra att göra om saker för konsulter, det är inte alltid de får betalt för att göra det. Jag bedömer förfarandet som en varningsflagga.

Vad som händer sen är, vad jag tror, att de helt enkelt inte uppdaterade kartan. De extraploerade berg i dalen för skreded där massor ligger upplagda. Det är särskilt tydligt om man georeffar in kartan över flygfoton, för de har märkt ut att man kan lägga 5+ meter i det skredade området i kartan. Jag och andra har tidigare uppskattat massornas mäktighet till 10 meter vilket gör att man troligen överskred (phun intended) säkerhetsmarginalerna mot skredet med råge.

Jag ser allt som en kombination av inkompetenta beställare och konsulter som levererar undermåligt underlag och framförallt oseriösa aktörer. Om aktörerna är kriminella eller inte vet jag inte.
Senast redigerad av HaveFun 2024-03-27 kl. 16:21.
Citera
2024-03-27, 16:51
Medlem
Personerna förnekar brott och släppta nu, så de kan fira Påsk!
Enl TT
Citera
2024-03-27, 16:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att dom flyttas innan påskhelgen är ganska troligt, kan tänka mig att deras platser är begränsade.

Har du hört fler rykten?

En annan sak är att civilpolis haft närvaro senaste tiden, specifikt runt rasområdet.
Bla har man mer än en dag men kortare än 5 dagar, stått i helt civil svart mindre Mercedes-suv mellan konorna på bron där dubbelriktning byggts för av/påfart.
Det är inte bara ett rykte f.ö.

Ja, Stenungsund har nog inte många platser och det behövs nog plats inför påsk.
Killgissning, men blåljusnyheter om gripna/anhållna eller ens fylleri i området duggar inte tätt direkt.
Citera
2024-03-27, 17:43
Medlem
Vilket sammanträffande, Både Åsa(badhustorgets privatbostäder) och Mattias (Orust schakt) bor på samma adress i Stenungsund i en villa värd runt 12 mille.
Edit: Såg även att båda två är med i Hammar företagspark och badhustorgets privatbostäder)
Undrar hur den upphandlingen gick till, förmodligen under täcket.
Senast redigerad av Zekele 2024-03-27 kl. 17:52. Anledning: Mer infos
Citera
2024-03-27, 17:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det rör sig om Uddevalla tingsrätt, mål: B 950-24 enligt pressmeddelandet.

Citat:
Tre personer har delgivits misstanke om brott i utredningen efter raset invid E6 vid Stenungsund den 23 september förra året.
Pressmeddelande ej uppdaterat. Hur kan media fått det till att vå pers frihetsberövats?

Citat:
Ursprungligen postat av Cre8iv
Personerna förnekar brott och släppta nu, så de kan fira Påsk!
Enl TT

Man undrar ju om det inte var missförstånd av media att två pers frihetsberövats?
Ser mer ut som alla tre plockats in på förhör och delgivits skälig misstanke i olika form. Klart är dock, att med skälig misstanke får man möjlighet till husrannsakan, och det har skett i omfattning idag.

Tidigare har åklagaren sagt att polisutredning ej kommer vidare förrän HavKom är klara med sitt, men det verkar nu blåsa upp ändå.
Jag gissar ju att gripanden på riktigt sker snart då man nu har en hel del beslag att kunna avläsa.
Citera
2024-03-27, 17:55
Medlem
rotesaus avatar
Det är något mellanting alltså, uppdaterat nu med info från ÅK:
https://www.tv4.se/artikel/7K8LIEMGQW92oNH0m9EyHU/tva-gripna-foer-jordskredet-pa-e6-tros-ha-orsakat-raset
Citat:
Två av dem är gripna och den tredje är hämtad till förhör och inte formellt gripen än, säger chefsåklagare Daniel Veivo Pettersson.
På onsdagen meddelade åklagaren att två personer anhölls och den tredje släpptes efter förhör.
De två anhållna har försatts på fri fot, säger chefsåklagare Daniel Veivo Pettersson under onsdagseftermiddagen.
Citat:
De två personer som anhölls frihetsberövades i samband med husrannsakningar. Både telefoner, datorer och papper har tagits i beslag.

Jag gjorde bedömningen att vi behövde agera på detta sättet för att säkra den bevisningen, säger Daniel Veivo Pettersson.

Två korta frihetsberövanden i samband med husrannsakan, men troligtvis då nekande till brott i detta läget räckte för att släppas, så tangerar rekvisiten på gränsen.
Tick,tack,tick,tack alltså.
Trevlig påskhelg för berörda
Citera
2024-03-27, 18:06
Medlem
Knut-Annes avatar
Husrannsakan först nu?
De har haft gott om tid på sig att städa undan bevis.
Citera
2024-03-27, 18:19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Ingen som vet vilka personer som delgivits misstanke?
Citera
2024-03-27, 18:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ingen som vet vilka personer som delgivits misstanke?

Sekretess i dagens dagboksblad - ej gallrat ännu.

Rykten gör gällande vd:n på Orust Schakt, andremannen på samma firma, samt ägaren av Privatbostäder.
Citera
2024-03-27, 19:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Det var ett tag sen jag läste och var insatt i underlaget men:

Jag är rätt säker på att den maxlasten är baserat på lera, och kommer från en tidig version av Norconsult där man hade med området. De hade flera scenarion och den var ett av de striktare kraven, alltså mindre last var lämpligt. Däremot ligger den uträknade sektionen som denna last bygger på, inte precis där skredet skedde utan typ 200 meter nordväst. Maxlasten har med andra ord ingen förankring i verkligheten och de platsspecifika förutsättningarna i skredområdet.

Vidare har jag granskat revideringarna av alla versioner av rapporten och det är mycket tydligt att de lämnat två tidiga versioner som var extremt undermåliga, under 2017 och 2019. Där tolkade man denna last i hela släntområdet. Sen under 2022 har de kraftigt reviderat rapporten och garderat sig med att komplettering krävs (med all rätt). I samma veva strök man det området som skredade. Anledningenär nog en kombination av att det saknades data, och konsulterna förklarade det, samt att man även bedömt höga naturvärden i delar av området. Tillståndsprocesser tar år, och geoteknik är relativt dyrt också, minst några 100k för att komplettera och bedöma hela området. Jag gissar att man bara slopade hela området för att ducka problemet (helt rimligt, vanligt i sådana här projekt).

När jag granskade rapporterna kollade jag även hur erfarna konsulterna var. Det var några mycket juniora som gjorde beräkningarna i rapporten i tidigt skede, men granskaren var senior. I de andra upplagorna har medior/senior utfört beräkningarna igen. Jag tror man tittade en extra gång på beräkningarna och underlaget och insåg att det var dåligt. Det är inte bra att göra om saker för konsulter, det är inte alltid de får betalt för att göra det. Jag bedömer förfarandet som en varningsflagga.

Vad som händer sen är, vad jag tror, att de helt enkelt inte uppdaterade kartan. De extraploerade berg i dalen för skreded där massor ligger upplagda. Det är särskilt tydligt om man georeffar in kartan över flygfoton, för de har märkt ut att man kan lägga 5+ meter i det skredade området i kartan. Jag och andra har tidigare uppskattat massornas mäktighet till 10 meter vilket gör att man troligen överskred (phun intended) säkerhetsmarginalerna mot skredet med råge.

Jag ser allt som en kombination av inkompetenta beställare och konsulter som levererar undermåligt underlag och framförallt oseriösa aktörer. Om aktörerna är kriminella eller inte vet jag inte.

Nu orkar jag inte leta fram dokumenten i tråden, men området i nordväst, det kan ha hetat C4, som låg närmast E6 ströks av kommunen då det området bedömdes ligga för nära motorvägen.
Vid det laget hade Norconsult redan borrat där, och på andra ställen.

Med all rätt krävs komplettering ja, men det verkar inte skett i den utsträckning som erfordras sett till platsen för schaktmassor som dumpats.
Alla dessa schaktmassor har tillkommit långt efter Norconsults sista inlaga.
Den vallen som jag själv sett flera gånger kan jag intyga var 10 meter ungefär, rakt över.
Det är här jag lite menar att exploatören frångått konsults uppmaningar, och kommunen har brustit/vilseletts.
Samt det är här jag tror exploatören börjat deponera schaktmassor mot betalning för att rädda en del ekonomi i projektet då området närmast E6 ströks av kommunen.

Här skall jag tillägga att Stenungsunds kommun sitter i lite kämpigt läge, då precis all mark väster om E6 redan och med stor tydlighet är avsatt/sparad för Stenungsunds tunga industri, alltså Borealis, Perstorp, Inovyn och Nouryon. Outtalat det avsomnade Vattenfall-verket, men det finns där och det är alltjämt än idag rätt hemligt hur anläggningen mår och vad för kapacitet den kan ge.
Det är inte bara kommunintresse, utan statligt och hela vägen till europeiskt intresse och delvis av militärstrategiskt intresse avseende detta. Det är fabriker som kommer bli mkt viktiga i händelse av tex krig i Sverige, eller Europa och vad få vet är att fabrikerna och området besitter ett otroligt högt skyddsvärde.

Ingen annan får bygga där, ingen annan får agera där, och kommunen saknar bestämmande. Samtidigt trycks det från mindre företag att mark behövs släppas för kommunens tillväxt.
Kommunen kan i kortsiktig iver främjat utanförområden frikostigt och på tveksamt vis. Privat projektering är ivrigt lattjo så, och kommuner i kläm har nog en tendens att blunda och stämpla ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in