2023-09-22, 08:29
Medlem
Ska bygga hemmagym. Tröttnat på offentliga gym som ligger långt bort. Blir i ett rum på övervåningen i huset. Rummet är ca 3,5x3,5m. Har fönster.

Tänkte be om tips, vad ska jag köpa exakt? Har inget emot bra begagnade grejer från marketplace o blocket tex stänger och hantlar.

Budget 20-40kkr.

Brukar köra.
Bröst bänkpress, inclinebänk ca 90-130kg
Dumbbell flyes 15-20kg
Dumbbell press med o utan incline 35-45kg hantlar

Armar bicep curls med stång 40-50kg
Hantelcurls 15-20kg
Hammer curls 17,5-22,5kg
Kabelövningar m.m

Rygg o axlar
Rodd med stång ca 80-100kg
Pullups
Lat pulldowns 70-90kg
Low rows 60-80kg
Militärpress 60-65kg
Hantelpress axlar 30kg
Lat raises 15-20kg
Rear delt raises 15kg

Ungefär dom övningarna med dom vikterna. Kan tänka mig byta ut tex kabelövningarna mot annat om såna maskiner är dyra.

Tänkte oxå ha golvmattor som skyddar golvet.
Tips på vad man ska införskatta för att optimera inköpen och kunna utföra 70-90% av namngivna övningar ovan?
Citera
2023-09-22, 08:44
Medlem
S.O.Stolps avatar
Verkar som att du mest kör med hantlar så en olympisk stång är kanske overkill. Men en bänk, en stång, ett gäng hantlar. Komplettera med bra gummiband och en chinsstång.

(FB) Ett dugligt hemmagym - vad behöver man?
Citera
2023-09-22, 08:47
Medlem
Half-rack. Bänk. Skivstänger med vikter.

Så skulle jag börjat. Sedan är det bara att uttöka och prova på vad mer man vill ha allt eftersom. Vissa saker kommer man märka att man inte använder, då säljer man och provar något nytt. Bygg ut allt eftersom, och ta tillvara på sånt som dyker upp för rimling peng på begagnatmarknaden.
Citera
2023-09-22, 09:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Ett not-ställ, väggfäste eller griparmar för iPad, så du har nån underhållning också.
Citera
2023-09-22, 11:22
Medlem
Sagodjurs avatar
du kör inte ben eller?
Citera
2023-09-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
du kör inte ben eller?

Nej löptränar endast 4x/vecka utomhus. 25-30km/vecka
Citera
2023-09-22, 14:23
Medlem
Satsa på saker som gör det simpelt att plocka upp rätt vikt utan att krångla med rangliga fästen på stängerna. Det är iaf det bästa med ett riktigt gym vs ett billigt ihopplockat gym.

Såg ut som att du körde mycket med hantlar? Så, så många hantlar som är klara att bara plocka som möjligt. Det värsta är att behöva skruva av och på skivor för varje ny vikt man ska köra med. Så antingen ha vikter som är fastskruvade och redo och stabila, eller ännu bättre, fasta hantlar i dem vikter du använder mest.
Citera
2023-10-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Ska bygga hemmagym. Tröttnat på offentliga gym som ligger långt bort. Blir i ett rum på övervåningen i huset. Rummet är ca 3,5x3,5m. Har fönster.

Tänkte be om tips, vad ska jag köpa exakt? Har inget emot bra begagnade grejer från marketplace o blocket tex stänger och hantlar.

Budget 20-40kkr.

Brukar köra.
Bröst bänkpress, inclinebänk ca 90-130kg
Dumbbell flyes 15-20kg
Dumbbell press med o utan incline 35-45kg hantlar

Armar bicep curls med stång 40-50kg
Hantelcurls 15-20kg
Hammer curls 17,5-22,5kg
Kabelövningar m.m

Rygg o axlar
Rodd med stång ca 80-100kg
Pullups
Lat pulldowns 70-90kg
Low rows 60-80kg
Militärpress 60-65kg
Hantelpress axlar 30kg
Lat raises 15-20kg
Rear delt raises 15kg

Ungefär dom övningarna med dom vikterna. Kan tänka mig byta ut tex kabelövningarna mot annat om såna maskiner är dyra.

Tänkte oxå ha golvmattor som skyddar golvet.
Tips på vad man ska införskatta för att optimera inköpen och kunna utföra 70-90% av namngivna övningar ovan?

Tycker man kan göra på olika vis.
Squatstand half-rack och powerrack har sina för- och nackdelar.
En kompakt kabelmaskin är trevliga men ofta dyra.
Tycker att 3,5x3,5 känns något trångt och hade därför kanske kört på nån mer kompakt lösning.. Så därför hade jag nog gått på en träningsvärk som man kan koppla på addons.

Har du ekonomi hade jag slagit upp en komplementbyggnad om två våningar och kört gymmet i källaren.
Attlefall får ju bara ta upp 40m2 så det plus 40m2 källare också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in