• 1
  • 2
2023-09-19, 14:11
Medlem
Jag tycker jag ofta jag läser att klubbar är svårt skuldsatta. Speciellt fotbollsklubbar.

Så varför kan dom Inte spendera mindre än vad dom får in?

Det känns ju större Klubbarna blir desto mer måste dom spendera pengar dom inte har.

Är det för att dom vet att folk/kommun kommer rädda dom ifall allt går åt helvete.
Med tanke på hur många som kommer drabbas.

Ny är jag definitivt ingen expert på ämnet men jag tycker att det här otroligt vanligt.
Citera
2023-09-19, 14:28
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag tycker jag ofta jag läser att klubbar är svårt skuldsatta. Speciellt fotbollsklubbar.

Det känns ju större Klubbarna blir desto mer måste dom spendera pengar dom inte har.

Är det för att dom vet att folk/kommun kommer rädda dom ifall allt går åt helvete.

Ny är jag definitivt ingen expert på ämnet men jag tycker att det här otroligt vanligt.
En av anledningarna är att det handlar om flera miljoner i uteblivna intäkter mellan allsvenskan och Superettan.

Sedan är det såklart så att det kommit in mycket businessfolk i styrelserna som tror att det alltid går att låna pengar någonstans ifrån och absolut inte kann se några hinder för "sina" ideer.
Citera
2023-09-19, 14:48
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
En av anledningarna är att det handlar om flera miljoner i uteblivna intäkter mellan allsvenskan och Superettan.

Sedan är det såklart så att det kommit in mycket businessfolk i styrelserna som tror att det alltid går att låna pengar någonstans ifrån och absolut inte kann se några hinder för "sina" ideer.
Så är det. Känner många fd kollegor och högskolekamrater som sitter och har suttit i styrelser här och var i idrottssverige, fotboll, Ishockey

Några levererar, men de flesta har inte vad som krävs. Tråkiga robotar med överskattade egon.
Citera
2023-09-19, 15:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det är alltför många i olika föreningar som satsar mer än vad ekonomin klarar av i tron eller förhoppningen att laget ska lyckas hänga kvar om man nyligen gått upp en serie eller lyckas gå upp till nästa division trots att föreningen varken har spelare eller administration för det.
Citera
2023-09-19, 16:35
Medlem
Man förstår inte hur man sköter ett företag/förening.
Vidlyftig representation och spelarlöner. Man låter pengarna flöda och sedan hoppas man att kommunen går in o hjälper dem.
Inte sällan så stöder det lokala kommunala bostadsbolaget med friska pengar, pengar som egentligen skulle gå till bättre underhåll eller sänkt hyra. En kommun får inte skänka pengar på detta sätt o då kommer det bra tillhands att via ett kommunalt bostadsbolag smussla pengar.
Citera
2023-09-19, 16:38
Medlem
rex144s avatar
Rent allmänt beror det på att för att uppnå resultat ,vinna ligan eller spela i Europa så måste man satsa dvs köpa dyrare spelare och ge de hög lön men om det förväntade sportsliga resultatet uteblir då sitter man kvar med spelare med höga löner och små intäkter.

Sedan gör klubbar en hel del fel satsningar, man köper lovande spelare som floppar eller skadar sig.
Citera
2023-09-19, 16:44
Medlem
Jag har fått för mig att de är svåra att driva pga att man måste satsa så mycket och ta stora risker för att göra supports och sponsorer nöjda. Att i ett företag kan man satsa lagom att rätta munnen efter matsäcken och krypa sig framåt och spara resurser för att kunna satsa senare men detta går inte i en sportklubb eftersom sponsorer vill se resultat snabbt och vill inte sponsra långsiktiga investeringar.
Citera
2023-09-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide

Då får man anpassa sig för den nivån man ligger på.
Det känns som alla är sådana gamblers och villiga att riskera Klubben för att nå sina mål.
Citera
2023-09-19, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Rent allmänt beror det på att för att uppnå resultat ,vinna ligan eller spela i Europa så måste man satsa dvs köpa dyrare spelare och ge de hög lön men om det förväntade sportsliga resultatet uteblir då sitter man kvar med spelare med höga löner och små intäkter.

Sedan gör klubbar en hel del fel satsningar, man köper lovande spelare som floppar eller skadar sig.

Vilket jag tycker är fel man får ger pengar efter resultat. Och om det betyder att man inte lockar bra spelare så får man ta det man har och satsa på lokala spelare och åker man ut ur ligan pga så får man ta den smällen.
Bra spelare är ingen garanti.
Citera
2023-09-19, 17:29
Medlem
flashbackdasens avatar
Målsättningen är oftast inte att tjäna pengar. Målsättningen är att spendera pengar för att öka sportsliga resultat.
Citera
2023-09-19, 17:43
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Vilket jag tycker är fel man får ger pengar efter resultat. Och om det betyder att man inte lockar bra spelare så får man ta det man har och satsa på lokala spelare och åker man ut ur ligan pga så får man ta den smällen.
Bra spelare är ingen garanti.

Ett annat väldigt ofta förekommande problem är att lag som fått stora sportsliga framgångar och med det förenade ekonomiska intäkter, tex. man har kvalificerat sig till Champions League eller kvalat in i högsta ligan.

Ett lag som spelat i Champions League har lättare att locka till sig kvalitetsspelare men dessa både kostar mycket och ska ha höga löner men så misslyckas man att kvala till CL och nästa år igen och kanske inte ens vinner ligan och plötsligt ligger man back en massa miljoner.
Citera
2023-09-19, 17:46
Medlem
rex144s avatar
Därför finns det många lag som vill inte spela i högsta serien, de nöjer sig med div. 1 och 2
eftersom då skulle de behöva bygga ny eller modernisera sin arena för många miljoner och sedan köpa in dyra spelare och om de åker ut så går klubben i konkurs.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback