Citat:
Ursprungligen postat av
billingvar
Jo det är rätt
Ibland vet man inte vad det är för slags smuts. Då är det bara att testa endera och om det inte blir bra, köra på med motsatsen.
Blev lite nyfiken efter din kommentar så jag kikade mer på det.
Jag är inte kemist och ägnar inte så mycket tid åt att analysera recept som verkar fungera, men du har en poäng där.
Natrimkarbonat och citronsyra reagerar förvisso med varandra och bildar enligt Bing AI natriumcitrat, koldioxid och vatten.
När ämnena blandas torrt(och förvaras i sluten burk) så reagerar de inte nämnvärt med varandra förrän de hälls ned i vatten, där jontransport kan ske effektivt.
Sannolikt reagerar de i toavattnet både med varandra och med föroreningarna man vill lösa. Man kan alltså få en verkan med blandningen även om det troligen skulle vara minst lika effektivt att använda ämnena var för sig, men hanteringen blir förstås omständigare då.
Det kan också vara så att de ingående komponenterna är valda för att lättare reagera med föroreningar än med varandra, men ändå neutralisera varandra då inga mer föroreningar finns.
Är som sagt inte kemist men jag tror det är lekmannakunskap att exoterma reaktioner går före endoterma. Reaktionen mellan citonsyra och natriumkarbonat är endoterm, men reaktionen mellan citronsyra och kalkavlagringar(kalciumkarbonat) är exoterm, så den föredras.
Mina kunskaper är otillräckliga för att bedöma exakt vad som sker, men kul att spekulera i alla fall.
Jag tackar för din input och ska prova att köra rengöringen i två steg med ämnena var för sig och se om det går åt mindre mängd kemikalier då.