Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Eller så fixar man ev fel själv.
Senaste fel kostade mig 1500kr att fixa.
Kollade först med verkstad, de ville ha 10ggr mer. Och då var det ingen märkesverkstad..

Men för den som inte kan fixa själv blir varje sån där grej svindyrt, då kan det faktiskt vara mer ekonomiskt klokt att ta ett lån och köpa en lite nyare bil (inte för 500k kanske, men 100-150 så man har något vettigt att köra)

Lagar själv allt själv på mina bilar och har aldrig haft en enskild reperation eller service som kostat över 3000 spänn, men om jag inte kunnat det hade jag jag nog övervägt att enbart köra nyare bilar faktiskt.
Citera
2023-09-17, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vad tjänar en knegare?

En bekant som jobbar med installation av balkong och fasadglas tjänar enligt uppgift 60k i månaden.

Vad är en knegarelön för dig TS?

Det vet du mycket väl vad det är. Du vill bara verka kontroversiell.
Citera
2023-09-17, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Garfi3ld
Jag har byggt på min bil sen 2013 ca, prioriterar man rätt och har ett mål så är det bara att spara o bygga sakta men säkert.

Jag har nog lagt ut 600k bara på själva bygget och sen kostar det ju även så fort man ska iväg med bilen så som släp, dragbil, etanol, licenser, banavgifter, däck, reservdelar etc.

Det blir mer en livsstil än en hobby.

Det blir ingen livsstil utan bara en dyr hobby.

Vad har du för bil och vad har du ändrat på den? Är du nöjd nu eller ska du fortsätta att meka med den? Vad tycker andra om din bil och tycker du att ditt jobb på den bilen har sabbat något i ditt liv (flickvän, jobb, pengar, tid osv)?
Citera
2023-09-18, 00:03
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antifa.Hooligan
Det har dom ju inte? Majoritet tar lån via bilåterförsäljaren, andra privatleasar.

Nej, om du leasar en bil får du inte modifiera den. Ej heller köra streetrace.

För övrigt så gäller inte försäkringen i din ägda bil heller om råkar ut för en skada på streetrace.
Senast redigerad av JymdKjam 2023-09-18 kl. 00:16.
Citera
2023-09-18, 00:10
Medlem
vodericks avatar
Många nysvenskar bor kvar hos mamma å pappa fast dom är 30-40år.
Soss betalar större delen av mamsi å papsis hyra.
Jätte babyn i BMW M3 betalar noll kror hemma dvs.

Äter pizza gratis hos polare på stan.
Röker Lidl cigg

Alla pengar går till bilen dvs...
Citera
2023-09-18, 00:30
Medlem
Garfi3lds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
Det blir ingen livsstil utan bara en dyr hobby.

Vad har du för bil och vad har du ändrat på den? Är du nöjd nu eller ska du fortsätta att meka med den? Vad tycker andra om din bil och tycker du att ditt jobb på den bilen har sabbat något i ditt liv (flickvän, jobb, pengar, tid osv)?

Jag har en Toyota Supra med 650 hjulhäst som jag kör drifting med.
Jag blåste motorn på sista eventet jag var på så nu måste jag hosta upp en hundring för att laga motorn och samtidigt så bygger man ju självklart värre.

”Vanliga” människor tycker att bilen är häftig och att efter ha åkt med att det är det roligaste man kan ha med kläderna på.

Flickvän samt familj är stöttande o hjälper till med vad dem kan då det är en dyr ecirkus att dra runt utan sponsorer etc.

Jag jobbar som hantverkare/industrimekaniker/svetsare och drar in 40-50k efter skatt, jobbar 60-70 timmars veckor o skruvar på helgerna.
Citera
2023-09-18, 00:36
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Jag blåste motorn på sista eventet jag var på så nu måste jag hosta upp en hundring för att laga motorn och samtidigt så bygger man ju självklart värre.

”Vanliga” människor tycker att bilen är häftig och att efter ha åkt med att det är det roligaste man kan ha med kläderna på.

Flickvän samt familj är stöttande o hjälper till med vad dem kan då det är en dyr ecirkus att dra runt utan sponsorer etc.

Jag jobbar som hantverkare/industrimekaniker/svetsare och drar in 40-50k efter skatt, jobbar 60-70 timmars veckor o skruvar på helgerna.

Har du eget eller anställd? Eller båda?
Citera
2023-09-18, 00:37
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Jag har ett helt ok jobb med en lön lite över medel just nu.

Definiera vad som du menar med medel. Säger mig ytterst lite.

Citat:
Det jag undrar är hur folk har råd med tokigt dyra bilar. Alltså ser ofta helt vanliga knegare med dyra moddade bilar?

Det är troligen oftast inte nya dyra bilar, utan att de köper beg. bilar som de meckar och moddar själv. Klassiskt bilmekarintresse.

Sedan kan knegare i Sverige, som tex. hantverkare, tjäna rätt hyfsat bra. Har man bara ett enda intresse så är det inte så svårt att lägga stora delar av sina inkomster på det.

Finner hela ditt inlägg rätt märkligt. Har du något emot personer med bilintresse?
Citera
2023-09-18, 00:46
Medlem
Garfi3lds avatar
Citat:
Har du eget eller anställd? Eller båda?

Bara anställd i ett litet företag.
Citera
2023-09-18, 00:51
Bannlyst
Citat:

Fasiken vad kul. Du kör inte bilen till vardags? Jobbet, affären, ställen du ska till osv? Bygger du dåligt?

Jag tycker att det kan vara roligare än sex också. För några år sedan så hade en kompis snilleblixt idén att slå upp en ”väg” på hans mark (han grävde lite och asfalterade) som var extremt jävla lång med kurvor (vägen sammankopplades med allmänna vägar för att sedan igen komma in på hans mark. Den var väldigt, väldigt lång där 30% bestod av allmän väg. Jag hämtade min gt350 och han hade sin 911 4s och det var så in i helhetes jävla kul. Adrenalinet sköt upp i liften och jag tryckes bak i sätet och bilen flög framåt. Det var så jävla kul för det gick så jävla snabbt och jag visste att det var farligt och gasade hårdare. Så visst kan det vara roligare än sex. Definitivt.

Ja det är dyrt. Vad är en ecirkus? Spenderar du mycket jävla tid på bilen eller? Har du vunnit några tävlingar?

50 tusen efter skatt och du verkade ödmjuk först. Med din inkomst så bör det väl inte vara så svårt att fixa pengar???

Du verkar må jävligt bra förövrigt.
Citera
2023-09-18, 01:06
Medlem
Garfi3lds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
Fasiken vad kul. Du kör inte bilen till vardags? Jobbet, affären, ställen du ska till osv? Bygger du dåligt?

Jag tycker att det kan vara roligare än sex också. För några år sedan så hade en kompis snilleblixt idén att slå upp en ”väg” på hans mark (han grävde lite och asfalterade) som var extremt jävla lång med kurvor (vägen sammankopplades med allmänna vägar för att sedan igen komma in på hans mark. Den var väldigt, väldigt lång där 30% bestod av allmän väg. Jag hämtade min gt350 och han hade sin 911 4s och det var så in i helhetes jävla kul. Adrenalinet sköt upp i liften och jag tryckes bak i sätet och bilen flög framåt. Det var så jävla kul för det gick så jävla snabbt och jag visste att det var farligt och gasade hårdare. Så visst kan det vara roligare än sex. Definitivt.

Ja det är dyrt. Vad är en ecirkus? Spenderar du mycket jävla tid på bilen eller? Har du vunnit några tävlingar?

50 tusen efter skatt och du verkade ödmjuk först. Med din inkomst så bör det väl inte vara så svårt att fixa pengar???

Du verkar må jävligt bra förövrigt.

Bilen körs självklart på kvällar och utvalda tillfällen när man är sugen på en glass eller så. Senast besiktigad 2002 så man får vara lite försiktig och välja tillfällena väl.

Ecirkus var bara en felskrivning, skulle bara stå cirkus. Jag har vunnit lite mindre grassroots-drifting event samt lite utställningar men bilen är byggd för att köras och den används hårt.

40-50k är inte så jävla mycket pengar heller när man bara bygger med dem finaste märkena. Köpte 4 fälgar för 50k från Japan, en vinge för 15k från usa, färg för 20k från usa. Lägg sen till frakt, tull.

Man kan ju hasta ihop ett bygge på en vinter också om man nu vill det men då är det ju knappast något man kan både ställa ut, köra drifting i samt åka o käka glass i.

Jag är ödmjuk men jag är också stolt över vad jag åstadkommit utan sponsorer.
Citera
2023-09-18, 01:16
Medlem
Skyliner.s avatar
Prioriteringar.
I detta hushåll finns 2 nyare BMW för dagligt bruk och en ombyggd i garaget med 1000 HK under huven. Plus ett gäng äldre mopeder från 50 talet som det putsas och renoveras på som är värda en del, när de är iordninggjorda.
Vi är varken blattar, skuldsatta, bor inte hemma hos föräldrarna, vi leasar inte, vi bor inte i hyreslägenhet, har inte ärvt något, eller nånting annat utav de ”förslag” som dykt upp i tråden hittils.

Vi har ägt billiga bruks-bilar också men tröttnade på alla jävla problem.
Man får vad man betalar för.

Eller menar du bilar för över 1 miljon?
De personerna kan jag inte tala för- jag har bara sett välbärgade äldre män/kvinnor runt 60-70 plus köra såna bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in