Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-17, 13:19
Medlem
Dexters avatar
Fick just ett förslag till fastighetsdeklaration från Skatteverket. Har gått igenom deras förslag och hittar inget att anmärka på. Det nya taxeringsvärdet är drygt ett par hundratusen högre än värderingen av fastigheten som gjordes 2021. Är det normalt att taxeringsvärdet är högre än värderingen av huset? Jag har för mig att det brukar vara betydligt lägre, men jag kanske har fel.
Citera
2023-09-17, 13:22
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Fick just ett förslag till fastighetsdeklaration från Skatteverket. Har gått igenom deras förslag och hittar inget att anmärka på. Det nya taxeringsvärdet är drygt ett par hundratusen högre än värderingen av fastigheten som gjordes 2021. Är det normalt att taxeringsvärdet är högre än värderingen av huset? Jag har för mig att det brukar vara betydligt lägre, men jag kanske har fel.

Du har inte läst fel då?
Taxeringsvärdet bör alltid vara lägre än värdet på huset men kanske finns det saker som gör att regeln inte gäller i ditt fall.

Bor du i ett ruckel på en sjötomt så kanske det kan bli så.

https://lawline.se/answers/hogre-tax...dsvarde-pa-hus
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2023-09-17 kl. 13:25.
Citera
2023-09-17, 13:56
Medlem
Citat:

Dina grannar har myvket finare hus än ditt och de har nyligen sålt dem till fantasipriser?
Citera
2023-09-17, 14:24
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du har inte läst fel då?
Taxeringsvärdet bör alltid vara lägre än värdet på huset men kanske finns det saker som gör att regeln inte gäller i ditt fall.

Bor du i ett ruckel på en sjötomt så kanske det kan bli så.

https://lawline.se/answers/hogre-tax...dsvarde-pa-hus

Bor i en av landets främsta sommarstäder och huset ligger 5 minuters promenad från absoluta mittpunkten. Det finns en massa flådiga hus i stan och de brukar gå för höga belopp, så det är väl därför.
Hittade taxeringsvärdet från 2021. då var det 3 454 000 och nu höjdes den till 4 869 000. Ganska rejäl höjning, eller hur=
Senast redigerad av Dexter 2023-09-17 kl. 14:27.
Citera
2023-09-17, 19:24
När du har med skatteverket att göra gäller kartan före verkligheten.

Jag köpte mitt hus, via budgivning, under ett taxeringsår och argumenterade därför att vi inte behövde hålla på med krångliga beräkningar eftersom huset nu hade ett per definition korrekt marknadsvärde i köpesumman, så det var bara att multiplicera den med 0.75 så har vi ett korrekt taxeirngsvärde.

Det gick dock inte alls eftersom det enligt skatteverket är "det sannolika merknadsvärdet" och inte marknadsvärdet som skall bestämma taxeringsvärdet och det kunde enligt skatteverket vara så att jag fått köpa huset alldeles för billigt, så de klämde till med 40% mer i taxeringsvärde, vilket förstås slog hårt på min fastighetsskatt(som vi hade på den tiden).

Riktigt absurt blir det när taxeringsvärdena dessutom baseras på andra försäljningar i aktuellt område. Så, har du grannar som sålt nyrenoverade och välutrustade kåkar så blir du upptaxerad för dem också.
Citera
2023-09-17, 21:29
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Bor i en av landets främsta sommarstäder och huset ligger 5 minuters promenad från absoluta mittpunkten. Det finns en massa flådiga hus i stan och de brukar gå för höga belopp, så det är väl därför.
Hittade taxeringsvärdet från 2021. då var det 3 454 000 och nu höjdes den till 4 869 000. Ganska rejäl höjning, eller hur=

Ok, då är det nog på grund av dina grannar som ditt hus då får ett så pass högt taxeringsvärde då det har att göra med försäljningar i området.
Låter absolut som en tuff uppvärdering.
Citera
2023-09-18, 05:51
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Många fick tydligen högre taxeringsvärden.

https://likvidum.se/ordlista/vad-ar-taxeringsvarde/

"Småhus kommer snart att få nya taxeringsvärden. Förändringarna beror på ökningen av fastighetspriser mellan 2020 och 2022. Det och andra nyheter gick Skatteverket ut med i ett pressmeddelande.

Över 2,4 miljoner småhus får nya taxeringsvärden.
Genomsnittlig ökning: 31 procent.
Variation i ökning: Jämtland (43 %), Gotland (38 %), Blekinge (26 %). - Läs mer på Likvidum.se"

Vinsten kommer längre fram var det någon som sade. Nu kommer vinsten!! Med hjälp av dina skattekronor!

Extralänk med samma info som tidigare från aktuell ekonomisk nyhetskälla: https://www.di.se/nyheter/ytterligar...maximal-skatt/

När drygt 2,4 miljoner småhusägare får nya taxeringsvärden landar den genomsnittliga höjningen på 31 procent. Störst förändring blir det i Jämtland och på Gotland.

Med den nya taxeringen slår ytterligare 200.000 husägare i taket för maximal skatt.
Senast redigerad av Uncorruptable 2023-09-18 kl. 05:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in