Citat:
Ursprungligen postat av
NoTruce
Jag tror även Bladhskan bränt en hel del broar, men OM det nu är så att hon har någon slags diagnos förstår hon det inte/skiter i det.
Det där har jag funderat på nyligen. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan hon inbillar sig att hon (också) har ADHD, ni vet - den där "superkraften" som alla vill kunna vifta med nuförtiden som man kan hänvisa till och skylla på för att slippa ta ansvar.
Bianca Ingrosso lyckades ju i ett avsnitt av Wahlgrens Värld via någon privatkvackare tjata fram en vag diagnos ("eventuellt, vissa drag av ADHD" var den sakkunniges utlåtande). Och rätt vad det var så "föll allt på plats", hon skulle börja med medicin, gjorde en massa content på detsamma och både beklaga sig över men samtidigt hylla sin fantastiska "superkraft".
I egenskap av livslång personlig erfarenhet på området så kan jag meddela att det varken är något att sträva efter eller glorifiera som något positivt.
Ångesten. Rastlösheten. Vacklande självbild. Oförmåga att lyckas genomföra de mest basala av vardagssysslor.
Koncentrationssvårigheterna. Självmordstankarna.
Alla turer hos kuratorer, psykologer BUP och läkare sedan barnsben. Ständigt känna sig ifrågasatt av omvärlden.
Ständigt en känsla av utanförskap och avsaknad av mänskligt värde. Betraktad som lat och bekväm när lan i själva verket lider av brutal beslutsångest och är lika kass på att påbörja saker som att avsluta dem.
Paniken så fort man fuckar upp minsta sak. Tvättmaskinen av tankar i hjärnan som håller en vaken om nätterna.
Den dödliga skräcken över att råka säga, göra eller inte göra rätt/fel sak i rätt/fel sammanhang.
Känslokurvorna. Utbrotten. Gråtattackerna. Antingen euforiskt galen glädje som ingen orkar vara närheten av eller djup förtvivlan och bottenlöst förkrossad.
Listan är ändlös. Det går inte en dag utan att jag önskar att jag var "normal".
Och jag blir så satans förbannad varje gång okunniga normala människor med drömmande blick konstaterar att "fan, jag kanske har en liten SLÄNG av ADHD ändå".
Nej! Du har det inte, och du vill inte ha det. Tro mig.
Med det sagt - jag är dock övertygad om att Johanna kommer att börja snacka i exakt de banorna inom en snar framtid.
Kom ihåg vart ni läste det först.