• 1
  • 2
2023-09-15, 21:55
Medlem
GimliRedBeards avatar
Fartkamerabot, 86 km på 80 väg, 1500 kr.
Morsans bil, dålig bild, det är inte jag som kör!

Kan man åka dit på att betala mer än dom 1500 kronorna?
Är kallad till Tingsrätten. Har inte svarat på det… fått 2 påminnelser och förväntar mig nu att det blir delgivning. Någon i bekantskapskretsen påstår att jag kommer att få betala för delgivningen och även för tingsrätten… Hur ligger det till?
Citera
2023-09-15, 21:58
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GimliRedBeard
det är inte jag som kör!
Om det inte vara du som körde, borde allt vara Frid och fröjd
Citera
2023-09-15, 22:13
Bannlyst
Citat:

Är kallad till Tingsrätten. Har inte svarat på det… fått 2 påminnelser och förväntar mig nu att det blir delgivning. Någon i bekantskapskretsen påstår att jag kommer att få betala för delgivningen och även för tingsrätten… Hur ligger det till?

Fan vad folk gillar att sprida falska myter om sådant här!

Nej, du kommer inte få betala rättegångskostnaden.

Är du smart nu, kasta allt i det runda arkivet och ducka delgivningsmannen, då kommer det på sikt preskriberas och du slipper böter helt och hållet, vill dom dig något, då får dom hämta dig!

Du ska fan inte dyka upp frivilligt och bli utpressad på pengar av staten!
Citera
2023-09-15, 22:40
Medlem
Varje gång jag kör förmånsbilen och en Fartkamera blixtra garvar jag.

Jo firman får brevet men chefen säger att han inte vet vem som körde den bilen just då.
Sen händer inget alls.
Citera
2023-09-15, 23:08
Medlem
1) Jag förstår inte riktigt vad som har hänt. Vem har fastnat på bilden (naturligtvis menar jag inte att du ska namnge någon)?

2) På något sätt har DU fått en bot trots att du uppger att det INTE var du som körde, samt att det var din mors bil? Hur fan kan du ens då få en bot? Någonting med det du beskriver kan omöjligt stämma. Förklara vad som har hänt!

Av egen erfarenhet så finner jag det som osannolikt att de ens börjar granska ärenden där någon annan än ägaren till bilen är förare. Vad de antagligen kan göra är att söka på t ex. maka/make i körkortsregistret och jämföra bilden, men sen blir det väldigt svårt.

Jag kör nästan aldrig för fort på jobbet, men det har hänt två gånger att jag har "fastnat" då en fartkamera har blixtrat (säg max 5-10 km/h över). Jag har inte hört ett enda ord från chefen och vet inte heller hur denne agerar om det kommer en förfrågan.

Jag har ingen som helst insyn i vad som är praxis uppe i Kiruna när de granskar bilderna. Hur mycket energi de lägger på en bild om det inte är ägaren till bilen som kör. Jag har hört att de t ex. ska skicka brev till ägaren om ärendet, men det känns tveksamt. Privat vet jag att det har blixtrat 2 gånger senaste säg 10 åren och jag har aldrig fått en förfrågan hem om vem som var föraren...eller om ens en notis om att någon har kört för fort.

De bekanta jag har sett som har fått böter har fått brev med förbannat tydliga bilder på att det är just de som kör bilen. Typ skitsvårt att hävda att det inte är de som kör.
Citera
2023-09-16, 00:09
Medlem
Citat:

Var det inte du som körde, varför bry dig? Eller ljuger du?
Citera
2023-09-16, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Var det inte du som körde, varför bry dig? Eller ljuger du?
Såklart ljuger han. De har redan jämfört bilden med hans körkort och sett att det är han. Det är därför han är kallad. De kommer åka och hämta honom om han inte kommer frivilligt. Kostar förmodligen inget extra men böterna får han. Kommer han inte till tinget sen när han är delgiven blir det dock extra för att utebli. Var en man och ta straffet för vad du gjort!
Citera
2023-09-16, 01:29
Medlem
i sverige har vi föraransvar, inte fordonsansvar, dessutom har vi inte ett angiveriansvar eller sammhälle.

vill man inte så behöver man inte,
man kan svara som polisen vi kan inte bekräfta eller förneka uppgifter.

skulle det vara så att man lyckas x någon med passfoto på en fortkörning, så skulle inte en åklagare ta i det med en tång som din mamma hade för att kasta blöjor med,
Citera
2023-09-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
i sverige har vi föraransvar, inte fordonsansvar, dessutom har vi inte ett angiveriansvar eller sammhälle.

vill man inte så behöver man inte,
man kan svara som polisen vi kan inte bekräfta eller förneka uppgifter.

skulle det vara så att man lyckas x någon med passfoto på en fortkörning, så skulle inte en åklagare ta i det med en tång som din mamma hade för att kasta blöjor med,
Sorry, men första steget dit har tagits.
Citera
2023-09-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Sorry, men första steget dit har tagits.

på plats är mna direkt skyldig om man kladdar på en underskrift.

man ska alltid påtrycka/hävda att sitt juridiska omud påtalat att ALDRIG skriva under något på plats,

polis är bödel domare och jurist om man skriver på plats,

ta det alltid till en rättegång.
Citera
2023-09-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
1)

Av egen erfarenhet så finner jag det som osannolikt att de ens börjar granska ärenden där någon annan än ägaren till bilen är förare. Vad de antagligen kan göra är att söka på t ex. maka/make i körkortsregistret och jämföra bilden, men sen blir det väldigt svårt.

Det har hänt i bekantskapskretsen, flera gånger. Till att börja med kollar polisen mot alla som är skrivna på samma adress, sedan kan dom gå en runda till via t.ex efternamn om man har ett ovanligt. På mindre företag så har man till och med begärt in lista över anställda med tillgång till fordonet, men då hade det gått väldigt fort och företaget hade bara 6 anställda.

/Dick
Citera
2023-09-17, 20:42
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Fan vad folk gillar att sprida falska myter om sådant här!

Nej, du kommer inte få betala rättegångskostnaden.

Är du smart nu, kasta allt i det runda arkivet och ducka delgivningsmannen, då kommer det på sikt preskriberas och du slipper böter helt och hållet, vill dom dig något, då får dom hämta dig!

Du ska fan inte dyka upp frivilligt och bli utpressad på pengar av staten!

Trodde det var så...
Då kör jag på som jag gjort och ignorerar allt!

Jag kan/vill inte publicera bilden, men det går verkligen inte se vem som kör bilen... Man ser ingenting av ansiktet mer än ett par glasögon med blänk i.
Ändå så har dom gått i genom körkortsbilder för morsans släktingar och gissat sig till att det är jag.
Om det sen är det är ganska ointressant. Det som är intressant eller rättare sagt vansinne är att dom lägger sådana enorma resurser på att jaga någon som kört ett par km för fort på en väg som lika gärna kunde vart skyltad med 100 km/h. Det är ju inte precis brist på galningar i trafiken som borde jagas/bötfällas/låsas in!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in