2023-09-18, 12:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Vi har ju sagt att du kastat bort 3-5 miljoner i ränta och hyra. Du har absolut inte tjänat ett öre på din bostad, du har förlorat miljoner.

För mig är det tvärtom. Min inkomst överstiger varje månad boendekostnaden flera gånger.

Berätta gärna hur du lyckats bo gratis i din hyresrätt. Har du bott i hyresrätt under motsvarande period har du lagt ut mer för ditt boende än mig och därmed haft MINDRE pengar att spara.

Fördelen med att äga bostad under lång tid är att det just är billigare än att hyra och därmed kan man lägga undan mer till sparande.
Citera
2023-09-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Berätta gärna hur du lyckats bo gratis i din hyresrätt. Har du bott i hyresrätt under motsvarande period har du lagt ut mer för ditt boende än mig och därmed haft MINDRE pengar att spara.

Fördelen med att äga bostad under lång tid är att det just är billigare än att hyra och därmed kan man lägga undan mer till sparande.

Han säger ju att istället för att köpa en BR för 3milj köpte han aktier för 3milj och har en årlig avkastning på 8% dvs 20k i månaden vilkt enligt honom med råge täcker upp för att hyran är högre än avgift för motsvarande BR.

Däremot verkar hans jämförelse bygga på att BR innehavaren lånat sina 3 milj medan han själv bara råkade ha dem.
Citera
2023-09-18, 13:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Han säger ju att istället för att köpa en BR för 3milj köpte han aktier för 3milj och har en årlig avkastning på 8% dvs 20k i månaden vilkt enligt honom med råge täcker upp för att hyran är högre än avgift för motsvarande BR.

Däremot verkar hans jämförelse bygga på att BR innehavaren lånat sina 3 milj medan han själv bara råkade ha dem.

Jag har sparat ihop mina pengar genom att bo i ägt boende. Det har gett mig lägre kostnader än jag jag hyrt samma bostad. Hans historia är lite för bra för att vara sann, eftersom den bygger på att han redan hade 3 miljoner, vilket låter som rena fantasier.

I teorin är ju aktier bättre, men för att det ska ha någon effekt måste man antingen redan ha ett aktiekapital eller spara ihop till ett. Och för att kunna spara ihop till ett aktiekapital behöver man låga kostnader, vilket ett hyresboende i genomsnitt inte ger på längre sikt jämfört med ett ägt boende.
Citera
2023-09-18, 14:20
Medlem
Citat:
Du har 3 miljoner i en br som du sedan får betala hyra på.

Jag har 3 miljoner på börsen, som ger mig en avkastning på 20k i månaden.

We are not the same.

Så du tror att folk med bostadsrätt inte har pengar på börsen? bra tänkt ändå...förutom att skottet tog i stolpen.
Citera
2023-09-18, 14:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Så du tror att folk med bostadsrätt inte har pengar på börsen? bra tänkt ändå...förutom att skottet tog i stolpen.

Era pengar är ju låsta i bostaden och används till att betala ränta så det är korrekt.
Citera
2023-09-18, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Fast vax är väl mjukt och den du skriver om är ju stenhård och outtröttlig.
Och går snart i pension enligt egen utsago.
Tänkte mest på madam Tussauds vaxkabinett där alla står stelnade.
Citera
2023-09-18, 16:17
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Era pengar är ju låsta i bostaden och används till att betala ränta så det är korrekt.

Ni har ju exakt samma finansiella förhållanden. Men ni kan ju inte jämför äpplen och navkapslar.

För enkelheten skull. Säg att båda får X kr att köpa för till en början.

En väljer en hyresrätt och lägger X kr på börsen.

Den andra lägger X kr i en bostadsrätt.

Båda har en kostnad för att bo och båda har investerat pengar i något som ändrar värde. Dom löpande kostnaderna är knappast något man kan generalisera och säga något om. Det finns bostadsrätter med höga avgifter och det finns hyresrätter som är snorbilliga. Och vise versa.

Skillnaderna är i frihet eller säkerhet i boendet och vem som investerat rätt.

Fördelen för Bostadsrätten är tex möjligheten att styra lite själv hur man bor. Fördelen för hyresrätten är tex att man slipper oroa sig för att saker och ting går sönder.

Lite mer frihet eller lite mer säkerhet.
Citera
2023-09-18, 16:30
Medlem
Citat:
Du har nog inte riktigt fattat det där med ekonomi.
Nu har jag en slant låst i mitt boende och en del lån, skulle jag idag ha samma kostnad för mitt ägde boende som motsvarande hyresrätt kostar skulle jag behöva få ca 10% avkastning på mitt låsta kapital samt samma i ränta.
Min nuvarande ränta är mindre än hälften av det och jag är väl inte värdens bästa placerare så jag har svårt att komma upp i den avkastningen.
Däremot ligger jag på strax över 7% avkastning på de kr jag kan spara på mitt billiga boende.

Men åter till ämnet.
De hyresgäster som tror att de kommer att få en låg hyreshöjning nästa år kommer få en överraskning, även hyresvärdar har fått ökade kostnader i form av avgifter och räntor.
Citera
2023-09-18, 16:33
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Det är en investering, både monetärt och i ditt boende, så att kalla pengarna låsta blir ju lite skevt. Man kan ju inte INTE bo.

Att investera i boende har i Sverige gett ungefär samma avkastning sedan 1994 som börsen, om man valt indexfonder. Har man valt aktier själv är sannolikheten nära noll att man tjänat mer pengar på börsen än på boendet. Min dotter köpte en lägenhet för att studera i och vips 5 år senare sålde hon den med 700.000 kr i vinst. Så ser det ut för nästan alla svenskar som ägt sitt boende senaste 10 åren. Alla har tjänat sin första miljon. Den som bott i HR har istället gjort sin hyresvärd till miljonär.
Senast redigerad av WatchItNow 2023-09-18 kl. 16:36.
Citera
2023-09-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har jag en slant låst i mitt boende och en del lån, skulle jag idag ha samma kostnad för mitt ägde boende som motsvarande hyresrätt kostar skulle jag behöva få ca 10% avkastning på mitt låsta kapital samt samma i ränta.
Min nuvarande ränta är mindre än hälften av det och jag är väl inte värdens bästa placerare så jag har svårt att komma upp i den avkastningen.
Däremot ligger jag på strax över 7% avkastning på de kr jag kan spara på mitt billiga boende.

Men åter till ämnet.
De hyresgäster som tror att de kommer att få en låg hyreshöjning nästa år kommer få en överraskning, även hyresvärdar har fått ökade kostnader i form av avgifter och räntor.
Du motivera allt med avkastning. Varför ska du få det? Eller är det en naturlag enligt dej?
Citera
2023-09-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Du motivera allt med avkastning. Varför ska du få det? Eller är det en naturlag enligt dej?

Absolut inte, men investerar man pengar så vill man ha nåt tillbaka.
Gällande bostäder så framför allt ett bra boende, men jämför man 2 motsvarande(Om man kan det, vilket oftast är svårt) väljer man det som kostar minst.
Som svar på tidigare skribent inlägg.
Citera
2023-09-18, 17:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab

Men åter till ämnet.

Globalindex avkastar mer än 10% så du lär ju vara efterbliven om du inte klarar att nå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in