Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-12, 23:20
  #13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treblind
Som jag förstår det så tycker den inte att det finns en hårddisk att starta från. Det jag ser i disk utility är:

INTERNAL:
Hitachi HTS545025B9SA02 Media
SATA internal physical disk • GUID partition map
Device: disk0

Under den skapade jag en APFS Volume (disk2) i hopp om att det skulle göra något.


DISK IMAGES:
"Apple disk image media"
Disk image • GUID partition map
Device: disk1
I fliken under den ligger denna:
"OS X base systems"
Disk image volume • Mac os extended
Device: disk1s1


Förut fanns en disk som hette "Macintosh HD" som datorn startade via, men den är som sagt borta nu.
Jag vet att jag har en gammal cd som fastnat i datorn för några år sen, så någon av dessa har nog med det att göra.
När jag klickar på äpplet i vertygsremsan och öppnar "startup disk" så söker den i några sekunder och visar sedan bara blankt.

Citat:
Ursprungligen postat av Treblind
https://streamable.com/evccjs
Jag la upp en video hur min Disk utility ser ut, kanske går att se problemet på mils längder för er. Jag hoppas det iallafall
Det är din hitachi som är din hårddisk.
Men en gammal OSX kan inte använda APFS, formatera om till Mac OS Extended.
Citera
2023-09-12, 23:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är din hitachi som är din hårddisk.
Men en gammal OSX kan inte använda APFS, formatera om till Mac OS Extended.

Tack, jag ändrade den till MacOS Extended (Journaled) men det dyker fortfarande inte upp något när jag klickar på "choose startup disk"
Citera
2023-09-13, 00:39
  #15
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treblind
Hej! Jag har en gammal goding (Macbook a1342) som jag lyckats slagit knut på.
Helt seriöst. En mer än 10 år gammal laptop! Är det verkligen värt besväret att mecka med idag?
Nu vet jag inte hur din ekonomiska situation ser ut men en ny eller refurbished Macbook Air med M1 kostar ju inte så mycket och ger dig en enormt mycket bättre dator som kan hållas uppdaterad med aktuella uppdateringar från Apple och programvaruhusen.
Citera
2023-09-13, 00:58
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Helt seriöst. En mer än 10 år gammal laptop! Är det verkligen värt besväret att mecka med idag?
Nu vet jag inte hur din ekonomiska situation ser ut men en ny eller refurbished Macbook Air med M1 kostar ju inte så mycket och ger dig en enormt mycket bättre dator som kan hållas uppdaterad med aktuella uppdateringar från Apple och programvaruhusen.

Ja alltså jag har en annan laptop samt en stationär dator, men jag har macen för att kika på film och lyssna ljudbok när jag är i sängen. De simpla knapparna för att ändra ljusstyrka och volym är lätt att hitta i mörkret, samt så är skärmen fenomenal. Inget trams om att vinkla den precis rätt så att inte färger blir urtvättade och det blir gråskimmer osv.

Lite surt är det, datorn tuffade på helt okej efter att jag bytte batteri på den men så tänkte jag, hey, den går nog ännu bättre om jag återställer den
Citera
2023-09-22, 13:40
  #17
Medlem
Update; en extremt snäll flashbackare skickade original-USB med Lion som gick att installera.
Efter det installerade jag El Capitan via Apples hemsida, och därefter High Sierra via apple store. Så sjukt tacksam för all hjälp .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback