2023-09-12, 15:01
Medlem
Jag har öppnat upp ett valutakonto på en av storbankerna i Sverige för ett tag sedan. När jag fyllde i ansökan och skulle svara på syfte så skrev jag "handel med aktier noterade på annan börs än den svenska". Syftet är egentligen att flytta över en hel del SEK, från svensk bank, till valutakontot och spara i den valutan. Men det är idag omöjligt att öppna upp valutakonto med syfte att använda det som vanligt sparkonto.

Framöver kommer dessa pengar, på valutakontot, att investeras på diverse fonder eller flyttas till privatkonto i utlandet om jag väljer att emigrera. Jag vet ännu inte vad jag ska göra, men vill skydda mig mot ett eventuellt kronfall.

Frågan är således. Kan jag använda valutakontot som sparkonto, trots att det inte är det egentliga syftet? Dvs göra insättningar till valutakontot men ej handla med aktier noterade på annan börs än den svenska?

Alternativt kan jag överföra SEK till valutakonto och börja investera en väldigt liten summa, låt säga mindre än 1%, av totala kapitalet på aktier noterade på annan börs än den svenska. Och därmed säga att jag har uppfyllt syftet med valutakonto?
Citera
2023-09-12, 15:36
Medlem
Stoolers avatar
Enklast är att öppna ett Revolut-konto! Där kan du hantera olika valutor, växla till bra kurser och spara med ränta i USD och EUR. Finns dessutom ytterligare saker du sannolikt gillar...

https://www.revolut.com/sv-SE/
Citera
2023-09-13, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Enklast är att öppna ett Revolut-konto! Där kan du hantera olika valutor, växla till bra kurser och spara med ränta i USD och EUR. Finns dessutom ytterligare saker du sannolikt gillar...

Använder redan Revolut, men skulle inte våga sätta in mycket pengar på den banken. Har hört från många som har fått sina konton låsta och inte får kontakt med supporten. Deras enda support är en live chatt.
Citera
2023-09-13, 19:17
Medlem
Inte ett omedelbart svar på din fråga, men tänk på att ditt valutakonto i svensk bank förmodligen har 0% ränta. Inte jätteskoj. Särskilt inte eftersom du borde få nästan 4% ränta på tex USD.

Köp något instrument som följer tex amerikanska t-bills istället så får du avkastning och exponering mot utländsk valuta istället.
Citera
2023-09-14, 23:51
Medlem
Blingons avatar
Nä, jag skulle inte bry mig ett dugg om vad jag har uppgett att använda valutakontot till. Det är väl i huvudsak en uppgift för penningtvättstramset. Och du har väl rätt att ända dina beslut här i livet? Tjafsar banken får du väl säga att det inte fanns några vettiga instrument att investera i för tillfället. Men du räknar med att det kommer framöver... eventuellt... kanske... förhoppningsvis.

Men om du ändå inte får någon ränta på dina valutakonton på 'vanlig' storbank och du ändå funderar på att investera pengarna i fonder, då ligger det väl nära till hands att lika gärna placera pengarna på t.ex. ett valutakonto på Nordnet?

Då har du ju möjlighet att enkelt och smidigt skicka in dina utländska pengar direkt i olika utländska värdepapper utan några växlingsavgifter i din aktie- och fonddepå.

Jag använder själv denna metod för att skydda mig mot försämrad SEK.

Nordnet erbjuder:
SEK
USD
EUR
DKK
NOK
CAD

Men visst, har du som mål att senare flytta utomlands och ta med dig pengarna till utländsk bank, och slippa växlingsavgifter så känns väl valutakontot på storbanken rätt, för jag tror inte du kan ta ut utländsk valuta från Nordnet utan att växla den först.

Å andra sidan är växlingsavgiften bara 0.25% på Nordnet. Vet inte vad storbankerna tar.

Edit: Ser nu att spreaden på SEB:s avistakurs är 1.1% på USD och EUR.
Senast redigerad av Blingon 2023-09-15 kl. 00:03.
Citera
2023-09-15, 00:04
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Köp något instrument som följer tex amerikanska t-bills istället så får du avkastning och exponering mot utländsk valuta istället.

Jag har letat en hel del men inte hittat något vettigt på Nordnet eller Avanza. Har du några förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in