Citat:
Ursprungligen postat av
Kamreren
Förutsatt att du hinner binda innan räntan höjs nu vid Riksbankens höjning; bind på 1 eller 2 år. Du kan förmodligen få en lägre ränta på 2 år än 1 år. Redan vid en höjning kommer du vara över på rörliga mot om du binder, och just nu är prognosen ca 40% sannolikt att det blir ytterligare en höjning i november.
Det kan nog dröja innan någon sänkning kommer, och sänkningarna kommer inte komma lika ofta som höjningarna gjort. Kommer första sänkningen runt q3 2024 så är du fortfarande över din bundna ränta.
För att sova gott, bind på 2 år, du kommer högst troligt inte "tjäna" mycket, om ens något på att ha rörligt denna perioden.
Ps. Killgissar lika mycket som alla andra, men med lite sunt förnuft och sikte på trygghet i vardagen är det inget dåligt råd

Är precis så jag också tänker.
Tror på minst en höjning till, troligen två.
Fram tills beskedet idag att inflammation sjunkit var jag ännu mer säker på två.
Men sänkning kommer nog tidigast om 1 år, och sen kommer de långsamt gå ner.
Så säg två höjningar kvar i år, en sänkning nästa år så är räntan kanske tillbaka på nuvarande till våren 2025 och först mot hösten kanske något lägre, alltså om 2 år.
Tror inte jag tjänade nåt på 2 års bindning från banken. Lite lägre listränta men mindre rabatt.
Men 1 år bör jag nog ta så slipper jag dom ev två höjningar som är kvar nu. Om jag hinner.
Idag godkände jag omläggningen/flytten av lånen. Nu ska papper skickas ut, skrivas på och skickas tillbaka. Sen kan jag binda.
Riksbanken ger besked den 20e, på onsdag nästa vecka så de blir nog tight...