Citat:
Ursprungligen postat av
Rante-sankningar
0,85% rabatt på vilken listränta? Jag fick 1,25% rabatt på handelsbankens listränta, som var 5,65%. Blev 4,4% i ränta. Det är där de flesta ligger idag. Jag ringde runt.
Detta med att man ska förhandla om räntor med banker är trams. I princip alla får samma ränta, plus minus några procentenheter. För att få ordentlig rabatt på räntan krävs att du är någon typ av specialkund som har stora tillgångar hos banken i fråga. Kreti och pletisson får nöja sig med samma ränta hela bunten.
Listräntan är på 5,69% (Swedbank).
Jag betalar idag 4,84% och får jag 1% i rabatt blir det 4,69% (Sparbank).
Swedbank har 4,94% i genomsnittsränta, och min Sparbank har 4,61%.
Så du har fått lite bättre.
Till viss del är det som du säger att dom som är en "bra" kund också kan få bättre rabatter osv men många försöker inte ens förhandla sin ränta.
Vissa nöjer sig bara med det dom får och andra vet inte ens att det går att få ner.
Jag är ingen lönsam kund och har haft svårt att få rabatter. Men jag är en jobbig kund

Jag ringer när jag inte är nöjd. 1-2 gånger per år. Alltid får man någon liten ändring på nåt.
2022 hade jag 0,4% i rabatt, nu 0,84% och snart kanske 1%. För vissa är det småpengar men för mig gör det skillnad, speciellt nu när räntorna gått upp och ska upp ännu mer.