Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-11, 11:08
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Funderar på om det kanske vore bra att binda sin boränta 1 år men det lär bli svårt att få till en bra deal.
Jag har haft rörligt i många år och har idag 0.8% rabatt.
Tror ni man kan få med rabatten vid ett bindande?
Antar att man lär agera fort innan nästa höjning om det ev ska kunna gå att få någon liten vinst med att binda nu, sen är de väl bara att gilla läget med två höjningar till.

Gäller Swedbank.
Hade ringt och frågat om jag haft tid att sitta i telefonkö. Expertisen här kanske har koll istället
Citera
2023-09-11, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Funderar på om det kanske vore bra att binda sin boränta 1 år men det lär bli svårt att få till en bra deal.
Jag har haft rörligt i många år och har idag 0.8% rabatt.
Tror ni man kan få med rabatten vid ett bindande?
Antar att man lär agera fort innan nästa höjning om det ev ska kunna gå att få någon liten vinst med att binda nu, sen är de väl bara att gilla läget med två höjningar till.

Mindre rabatt på de bundna, så nej du kommer inte få med dig rabatten du har på rörligt utan kommer få annat erbjudande på olika bindningstider. Binda på ett år kommer inte ge dig något, de har redan prisat in höjningarna. Alternativen är att köra rörligt eller binda på 5+ år om du tror att räntorna kommer fortsätta upp.
Citera
2023-09-11, 11:27
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Mindre rabatt på de bundna, så nej du kommer inte få med dig rabatten du har på rörligt utan kommer få annat erbjudande på olika bindningstider. Binda på ett år kommer inte ge dig något, de har redan prisat in höjningarna. Alternativen är att köra rörligt eller binda på 5+ år om du tror att räntorna kommer fortsätta upp.
Binda på längre tid gör jag inte då rörligt lönar sig i längden.
Hade bara velat få lite bättre just nu när toppen fortfarande stiger.
Tror jag har så bra som jag kan då på det rörliga. Har 4,84% ink rabatt på 0.85% fram till maj 2024.
Listräntan är på 5,69% och ska väl upp en del till.
1 år ligger på 5,19%.
Hade ju varit bra att komma ner till 4% och kunna ligga där tills det börjar gå ner igen, kanske i slutet på 2024 början på 2025.

Hur hade du gjort?

Edit. Ändrade räntorna då jag sett fel på snitt och listränta.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-09-11 kl. 11:41.
Citera
2023-09-11, 13:06
Medlem
Citat:
Hade ju varit bra att komma ner till 4% och kunna ligga där tills det börjar gå ner igen

Kommer inte hända, bästa rörliga är redan över 4.5% och vi ska upp mer. Antar att du har hög belåningsgrad baserat på din nuvarande ränta, finns lite mer utrymme att pressa ner det något när man kommer under 50% belåningsgrad men ner till i närheten av 4% kommer man inte.

Är det bara 1 år du är intresserad av så skulle jag fortsätta med rörligt, det kommer inte göra någon skillnad ekonomiskt åt något håll.
Citera
2023-09-11, 15:21
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Kommer inte hända, bästa rörliga är redan över 4.5% och vi ska upp mer. Antar att du har hög belåningsgrad baserat på din nuvarande ränta, finns lite mer utrymme att pressa ner det något när man kommer under 50% belåningsgrad men ner till i närheten av 4% kommer man inte.

Är det bara 1 år du är intresserad av så skulle jag fortsätta med rörligt, det kommer inte göra någon skillnad ekonomiskt åt något håll.
Belåningsgraden är ca 55%, lånet är på 1,3 miljoner, ca 100.000kr i sparande i samma bank.
Lånen är utan amorteringskrav dom dom inte gjorts om på länge.
Har kört rörlig ränta de senaste 10 åren.
Det har varit trögt att få rabatt på räntan och de har tagit lång tid att komma upp i 0.85%. Har tjatat och fått ner lite i taget år efter år.
Tycker ändå att de är lite snålt.
Citera
2023-09-11, 15:30
Medlem
Citat:
Belåningsgraden är ca 55%, lånet är på 1,3 miljoner

Har tjatat och fått ner lite i taget år efter år.

Lånet är litet, kör ner det till 50% belåningsgrad så kan du få ytterligare lite rabatt, men 1 mille i lån så kommer du aldrig att vara den mest eftertraktade kunden (marginalen för banken är för liten redan för att kunna göra någon större skillnad på rabatt de är villiga att erbjuda).

Men kolla de vanliga som brukar ligga bra till: Skandia, SBAB, Danske Bank, ICA Banken, Länsförsäkringar.
Citera
2023-09-12, 18:48
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Lånet är litet, kör ner det till 50% belåningsgrad så kan du få ytterligare lite rabatt, men 1 mille i lån så kommer du aldrig att vara den mest eftertraktade kunden (marginalen för banken är för liten redan för att kunna göra någon större skillnad på rabatt de är villiga att erbjuda).

Men kolla de vanliga som brukar ligga bra till: Skandia, SBAB, Danske Bank, ICA Banken, Länsförsäkringar.
Pratade med banken idag och ev kunde jag få 1% i rabatt, om min Sparbank tog över bolånen från Swedbank. Dock vill jag fortsatt vara utan amorteringskrav så dom skulle kolla upp om de var möjligt att återkomma.
1% är väl inte helt galet ändå?
Har belåningsgrad på 57% just nu.
Citera
2023-09-12, 18:56
Medlem
Citat:
Belåningsgraden är ca 55%, lånet är på 1,3 miljoner, ca 100.000kr i sparande i samma bank.
Lånen är utan amorteringskrav dom dom inte gjorts om på länge.
Har kört rörlig ränta de senaste 10 åren.
Det har varit trögt att få rabatt på räntan och de har tagit lång tid att komma upp i 0.85%. Har tjatat och fått ner lite i taget år efter år.

0,85% rabatt på vilken listränta? Jag fick 1,25% rabatt på handelsbankens listränta, som var 5,65%. Blev 4,4% i ränta. Det är där de flesta ligger idag. Jag ringde runt.

Detta med att man ska förhandla om räntor med banker är trams. I princip alla får samma ränta, plus minus några procentenheter. För att få ordentlig rabatt på räntan krävs att du är någon typ av specialkund som har stora tillgångar hos banken i fråga. Kreti och pletisson får nöja sig med samma ränta hela bunten.
Citera
2023-09-12, 19:04
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
0,85% rabatt på vilken listränta? Jag fick 1,25% rabatt på handelsbankens listränta, som var 5,65%. Blev 4,4% i ränta. Det är där de flesta ligger idag. Jag ringde runt.

Detta med att man ska förhandla om räntor med banker är trams. I princip alla får samma ränta, plus minus några procentenheter. För att få ordentlig rabatt på räntan krävs att du är någon typ av specialkund som har stora tillgångar hos banken i fråga. Kreti och pletisson får nöja sig med samma ränta hela bunten.
Listräntan är på 5,69% (Swedbank).
Jag betalar idag 4,84% och får jag 1% i rabatt blir det 4,69% (Sparbank).
Swedbank har 4,94% i genomsnittsränta, och min Sparbank har 4,61%.
Så du har fått lite bättre.

Till viss del är det som du säger att dom som är en "bra" kund också kan få bättre rabatter osv men många försöker inte ens förhandla sin ränta.
Vissa nöjer sig bara med det dom får och andra vet inte ens att det går att få ner.
Jag är ingen lönsam kund och har haft svårt att få rabatter. Men jag är en jobbig kund
Jag ringer när jag inte är nöjd. 1-2 gånger per år. Alltid får man någon liten ändring på nåt.
2022 hade jag 0,4% i rabatt, nu 0,84% och snart kanske 1%. För vissa är det småpengar men för mig gör det skillnad, speciellt nu när räntorna gått upp och ska upp ännu mer.
Citera
2023-09-12, 19:06
Medlem
Citat:
Listräntan är på 5,69%.
Jag betalar idag 4,84% och får jag 1% i rabatt blir det 4,69%.
Så du har fått lite bättre.

Till viss del är det som du säger att dom som är en "bra" kund också kan få bättre rabatter osv men många försöker inte ens förhandla sin ränta.
Vissa nöjer sig bara med det dom får och andra vet inte ens att det går att få ner.
Jag är ingen lönsam kund och har haft svårt att få rabatter. Men jag är en jobbig kund
Jag ringer när jag inte är nöjd. 1-2 gånger per år. Alltid får man någon liten ändring på nåt.
2022 hade jag 0,4% i rabatt, nu 0,84% och snart kanske 1%. För vissa är det småpengar men för mig gör det skillnad, speciellt nu när räntorna gått upp och ska upp ännu mer.

Jag tror att det beror på att ditt lån är för litet. Folk tror att små lån med låga belåningsgrader är något banker ser positivt på, det stämmer inte. Banker vill att du ska vara högbelånad (över 70%) samt ha hög inkomst. Du är du en ”bra” kund.
Citera
2023-09-12, 19:10
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Jag tror att det beror på att ditt lån är för litet. Folk tror att små lån med låga belåningsgrader är något banker ser positivt på, det stämmer inte. Banker vill att du ska vara högbelånad (över 70%) samt ha hög inkomst. Du är du en ”bra” kund.
Absolut är det så. Dom vill ju tjäna pengar.
Men folk borde va jobbigare kunder till sina banker än vad dom flesta är, oavsett i vilket läge man är för banken. Bankerna tjänar galna pengar och skulle fler va bättre på att ställa krav, va tjatiga, byta bank oftare osv skulle dom få va mer tillmötesgående.
Men det är ju svårt för många när det är banken som sitter på pengarna dom vill låna.

Editerade förra inlägget lite medans du svarade.
Citera
2023-09-14, 18:14
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Fick erbjudande om 1% ränterabatt på rörligt lån och hamnar på en ränta på 4,69%. Rabatten gäller i 2 år.
Men såg att jag skulle få en total ränta på 4,62% (eller om det var 4,64%, mins inte exakt) ink en rabatt på 0,53% om jag binder i 1 år.
Finns det någon skäl till att inte binda istället för att köra rörligt 1 år?
Risken är ju att räntan går upp efter nya räntebeskedet i slutet på september, och kanske även i november och då är det kanske dumt att gå rörligt när jag har chansen att kunna ligga kvar på (ungefär) samma med bundet.
Det är ju ingen risk att räntorna skulle börja gå ner de närmaste året.

Bör jag binda 1 år eller köra rörligt?
(planerar inte att sälja huset och lösa lånen under den här tiden)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in