Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-09-09, 20:52
Medlem
Larasofts avatar
Erik och hans familj har levt på försörjningsstöd i många år. Med fyra barn hemma har de drygt 21 200 kronor att leva på varje månad, efter att el och hyra är betald. Han oroas över bidragstaket som regeringen vill införa.

– Vi går på knäna. Mindre pengar skulle inte gå, säger han.

-Hade jag kunnat ta ett jobb och behålla det, hade jag gjort det, säger han.

Av artikeln framgår att Erik och två barn lider av ohälsa respektive autism.

21 000 kr på sex personer är inte orimligt högt. Det mesta går nog till mat och hygien. Barnen har återigen inte valt sina föräldrar och bör inte sakna det basala. Erik nekas sjukpenning vilket naturligtvis inte gör tillvaron stabilare.

Vad tycker flashback?

https://tt.omni.se/varfor-sparka-pa-...r-ned/a/JQ224P
Senast redigerad av Larasoft 2023-09-09 kl. 21:40.
2023-09-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Erik och hans familj har levt på försörjningsstöd i många år. Med fyra barn hemma har de drygt 21 200 kronor att leva på varje månad, efter att el och hyra är betald. Han oroas över bidragstaket som regeringen vill införa.

21 000 kr på sex personer är inte orimligt högt. Det mesta går nog till mat och hygien. Barnen har återigen inte valt sina föräldrar och bör inte sakna det basala. Erik nekas sjukpenning vilket naturligtvis inte gör tillvaron stabilare.

Vad tycker flashback?

Också ur artikel du länkar:
Citat:
En av dem som skulle kunna påverkas är Erik, som egentligen heter något annat, och hans familj.

Förelår att du korrigerar rubriken till:
"Erik" med 4 barn, lever sedan flera år på socialbidrag, oroar sig nu för bidragstak
2023-09-09, 21:08
Medlem
Urinterapeuts avatar
Erik som egentligen heter något annat.
2023-09-09, 21:11
Medlem
franges avatar
Jasså, de klarar inte av att arbeta och försörja sig själva men att knulla fram barn efter barn de inte kan försörja kunde avskrapet minsann göra.
Och nu bölar över att gratispengarna - som någon annan (läs: du och jag hårt arbetande rånas och pungslås på varje dag, minut och sekund i form av skattestölder) ger dem varje månad utan krav på motprestation - inte räcker till utan kanske rentutav skulle bli färre.

Trasproletären "Erik" (som garanterat har ett betydligt mer svåruttalbart namn) skall enbart hålla käften. Den som ej arbetar skall heller ej äta.
2023-09-09, 21:37
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Hade jag kunnat ta ett jobb och behålla det, hade jag gjort det, säger han.

Ja, det är precis vad han ska göra. Jobb är inte något som alla andra ska hålla på med för att "Erik" är lat eller lider av någon eventuell diagnos på autism-spektrat. Det finns inga frikort, det finns något för alla att syssla med.

Att förvänta sig att andra ska utfodra honom och hans hans familj åt honom för att han inte orkar behålla ett jobb är ju helt sinnessjukt. Skyddsnätet är till för at hjälpa sjuka eller kortsiktigt arbetslösa, inte utfodra lata och bekväma människor och deras familjer.
2023-09-09, 21:57
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jasså, de klarar inte av att arbeta och försörja sig själva men att knulla fram barn efter barn de inte kan försörja kunde avskrapet minsann göra.
Och nu bölar över att gratispengarna - som någon annan (läs: du och jag hårt arbetande rånas och pungslås på varje dag, minut och sekund i form av skattestölder) ger dem varje månad utan krav på motprestation - inte räcker till utan kanske rentutav skulle bli färre.

Trasproletären "Erik" (som garanterat har ett betydligt mer svåruttalbart namn) skall enbart hålla käften. Den som ej arbetar skall heller ej äta.
När man läser kommentarer som dina inser man att inte ens vissa som arbetar ska få något käk.
Vad fan vet du om hans situation? Vi har ett välfärdssamhälle för att vissa av oss utvecklat tillräcklig empati och förståelse.
Sådana människofientliga avarter som du ska bara tiga, betala och lyda, att du betalar dina ynkliga skatteslantar räcker inte för att du ska få opponera dig.
2023-09-09, 21:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Vad tycker flashback?

21k efter att hyra o el är betald, skojar du? det är ju skitbra. Om man inte klarar av att köpa mat o kläder för 21k i månaden, ja, då är man fan efterbliven på riktigt.
2023-09-09, 22:02
Medlem
zombie-nations avatar
Om han sjukpensionerades, skulle han nog få mindre. Inte helt säker.

Dock tycker jag det är tramsigt att sjuka personer ska behöva gå på soc. Det är ett hål som blivit som inte ska vara där. Soc ska kräva att man presterar. Men är man sjuk ska man ha från FK. Men FK kommer undan för att vi har en miss i systemet som inte ger någonsomhelst sjukpeng om man inte nyss jobbat. T ex pluggat, rest eller varit arbetslös.
2023-09-09, 22:09
Medlem
Sonny00s avatar
Det står inget om barnens mamma såvitt jag kan se. Man får väl anta att även hon uppbär försörjningsstöd.

Är drygt 21 000 kr/månad normen för två vuxna och fyra barn så är det väl så.
2023-09-09, 22:10
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
21k efter att hyra o el är betald, skojar du? det är ju skitbra. Om man inte klarar av att köpa mat o kläder för 21k i månaden, ja, då är man fan efterbliven på riktigt.

På sex personer som ska räcka till mat, hygien, kläder, telefoner/bredband, försäkringar. Barn växer och särskilt pojkar äter och dricker rejält med mjölk.
2023-09-09, 22:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
På sex personer som ska räcka till mat, hygien, kläder, telefoner/bredband, försäkringar. Barn växer och särskilt pojkar äter och dricker rejält med mjölk.
1.5L mjölk kan få för 20 kr på kampanj. Låt oss säga 3L mjölk går åt per dag (vilket självfallet är i överkant), så skulle det bli 1200 kr/mån, så då har man ju 20k kvar. Som sagt, 21k är mer än tillräckligt efter att hyra o el är betalt.
2023-09-09, 22:24
Medlem
Citat:
Barn växer och särskilt pojkar äter och dricker rejält med mjölk.
Det är nog inte mjölk till "Eriks" pojkar))) Från en icke skidåkande nation så står det inte mjölk på bordet.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in