• 2
  • 3
2023-09-09, 21:14
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
r det ngon som str i vgen i dina drmmar/plander?

Pluggad ett r p universitetet ekonomi och matematik och fick en psykos. Jag hade inte alls samma frusttningar som mnga andra hade och var helt ensam med studierna och hushllet. Det gick bra i brjan men senare svackade det. Hoppade av och och klarade inte av kraven fr forsatta studier. Det fattas 16,5hp fr mig att brja studera igen p studielnet.

Idag vill jag studera till Matematiker och ekonomin strular rtt mycket fr mig att n mina ml. S under ren har det varit kmpigt med att acceptera min sjukdomsbild. Och inte frrens nu brjar jag frst och reflektera ver mina tidigare beslut och mitt tidigare beteende och vill brja om.

Annars s r sjukdombilden inget hinder utan bara ett handikapp till varfr vissa saker r kmpigare n annat som r den sociala delen. Drmmen e en hgskoleutbildning.
Citera
2023-09-09, 21:23
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Annars s r sjukdombilden inget hinder utan bara ett handikapp till varfr vissa saker r kmpigare n annat som r den sociala delen. Drmmen e en hgskoleutbildning.
Nu kanske jag r ute i oknda domnder, s hll detta i tanke...
Det som hller tillbaka r tillika styrkan om du klarar demonerna.
Vem pstod att du har smre frutsttningar?
Om du vill finns inga hinder, nr du r klar finns inga hinder.
Men du mste bita dig i armen och inte luta dig mot hinder lngs vgen.
Alla har hinder, de som lyckas uppn ml, hanterar hindren...
Citera
2023-09-09, 22:10
Medlem
Du lnade 450.000 fr att f ett frsprng? Hade det inte varit bttre att lna den summan via CSN fr att finansiera en lngre utbildning? D hade du sluppit slipa skivor hela dagarna. Det knns som om du behver en frvaltare. Kan dina frldrar hjlpa dig och lra dig lite om hur samhllet fungerar. Bara grunderna, menar jag. Ngon annan.
Citera
2023-09-09, 23:42
Medlem
Du tnker fel om du tror att ett ln ger dig ett frsprng. Det gr att du hamnar rejlt efter. Det r som att springa ett marathon med en ryggsck som vger 30kg.
Senast redigerad av Bushbuck 2023-09-09 kl. 23:46.
Citera
2023-09-10, 00:22
450 000 r inte ens en ny bil idag.
Brja knega och betala tillbaka eller frstr ditt liv. Du kommer inte f skuldsanering.
Citera
2023-09-10, 01:18
Bannlyst
Jobbet r inte kul. Men that's life. Har sjlv ett lgbetalt jobb dr man mste jobba 6 dagar i veckan, men hellre det n vara bereonde av ngon socialkrring p fattigvrden.

Har sjlv levt p existensminium olika perioder i mitt liv, bde p socialbidrag efter att Ingvar Carlsson kraschade Svensk p 90 talet och svag ekonomi efter en konkurs dr jag satt i en bolagsstyrelse.

Fastnar du i skuldtrsket och bli du inte av med skiten, du hamnar dr fr gott. Lev 5 r p existeminmum och ta dej ur skiten. Du verka har lite hjrna, s lr dej att programmera , s kan du fixa extra inkomster p att bygga hemsidor.
Citera
2023-09-10, 10:26
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Nu kanske jag r ute i oknda domnder, s hll detta i tanke...
Det som hller tillbaka r tillika styrkan om du klarar demonerna.
Vem pstod att du har smre frutsttningar?
Om du vill finns inga hinder, nr du r klar finns inga hinder.
Men du mste bita dig i armen och inte luta dig mot hinder lngs vgen.
Alla har hinder, de som lyckas uppn ml, hanterar hindren...

Du tack fr motivationen! Tycker inte du r ute och sprar och har faktiskt en fantastisk syn p det.

Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Du lnade 450.000 fr att f ett frsprng? Hade det inte varit bttre att lna den summan via CSN fr att finansiera en lngre utbildning? D hade du sluppit slipa skivor hela dagarna. Det knns som om du behver en frvaltare. Kan dina frldrar hjlpa dig och lra dig lite om hur samhllet fungerar. Bara grunderna, menar jag. Ngon annan.

Haha wow, grunderna p samhllet eller annat. Ja du det r mycket som ska till fr att en frvaltare ska komma in i bilden. Inte riktigt p den nivn.

Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Du tnker fel om du tror att ett ln ger dig ett frsprng. Det gr att du hamnar rejlt efter. Det r som att springa ett marathon med en ryggsck som vger 30kg.

Det r inte s dligt om man kan det.

Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
450 000 r inte ens en ny bil idag.
Brja knega och betala tillbaka eller frstr ditt liv. Du kommer inte f skuldsanering.

Inte? Haha, wow 450 000 r inte ens en ny bil. Grymt!
Citera
2023-09-10, 11:30
Medlem
Roidberts avatar
Man riskerar vl att frlora skuldsaneringen om det verkar uppenbart att man gr ner mycket i arbetstid eller slutar arbeta fr att slippa betala av skulden?
Citera
2023-09-14, 09:31
Medlem
Det finns en hel del distanskurser p deltid p universiten. Du nmner att jobbet r skitenkelt, d kanske du har energi ver att samtidigt ta ngon distanskurs under tiden du jobbar. Nr du betalat av ditt ln har du d bde kommit p ftter igen ekonomiskt men r samtidigt nrmare dina lngsiktiga ml. Vga satsa hgt, lycka till!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in